Köra enbart på el.

Tobzter
24 maj 2022 · 3 144 Inlägg

Jahopp har jag även hamna i denna djungel med att köpa begagnad laddhybrid.
Hade nästan sålt in mig på en kia optima laddhybrid 2018 är modell.
Men får höra att du ej kan köra på enbart EL ?? De va de som var tanken för mig ca 7km till jobbet. Så åka fram å tillbaka på el helt enkelt går ej?
Någon som vet någon modell som klarar detta ?
Bmw 330e?
Passat gte?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
KenthIJ
24 maj 2022 · 1 429 Inlägg

Ganska säker på att Passat Gte fixar det. Bilen måste ha värmepump för att kunna värma kupen på batteriet, vilket Kia plug in inte har.
Vet att även Toyota Prius PHV 2017- har det . Har haft en sådan och den var väldigt snål på förbrukningen men det är ju en fyrsitsig halvkombi med litet bagage.

Vet oxå att Toyota Rav 4 PHEV har värmepump. Har en sådan nu.

Finns fler plug In som klarar detta men kommer inte på alla nu. Har för mig att jag frågade i nån äldre tråd

Tobzter
24 maj 2022 · 3 144 Inlägg

Oki tack för bra info.. verkar vara e  jäkla stök detta smile.
Passaten faller mig inte i smaken egentligen.
Men de gjorde 330e modellen
Outlander är en variant också ?
Kan man på enkelt sett se om bilarna har värmare?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
KenthIJ
24 maj 2022 · 1 429 Inlägg

Står en del om Plug In bilar med värmepump här

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=331329

Om du inte måste ha Plug In med tillgång till bensinmotor utan enbart behöver en snål jobbpendlar bil så skulle du kolla på Hyundai IONIQ 28 kWh elbil. Väldigt snåla och effektiva. Ganska bra priser begagnat.
Min systerson har en sådan och han är VÄLDIGT nöjd. Vet oxå att "Torpis" här på forumet har en sådan, som han talat väldigt väl om.

xXSammy
25 maj 2022 · 6 566 Inlägg

Kuga PHEV går att köra på bara el upp till 140kmh
Går även att välja endast el under vintetid också.. dock inte provat så mycket då jag är lat och kör på Autoläget utom när jag ska köra långt.
Men ner till 2+ grader så kan den köra på el med Autoläget

De/Dem
master_lars
25 maj 2022 · 1 152 Inlägg

ÄR ju bara vintertid som Optiman kräver assistans av bensinmotorn, och då enbart för att värma kupén. Har du 7 km kanske du inte egentligen ens behöver åka bil till jobbet, utan kanske räcker med en elcykel eller elscooter. 7km bilresa känns om något onödigt om du bara skall frakta baken till arbetet.

Men med det sagt, så kan du ju köra utan värme påslagen i optiman, och då går den på el hela vägen. Vintertid är det ALLTID rekommenderat att han motor och kupévärmare inkopplad, så har du en varm bil när du sätter dig och behöver inte slå på värmen och låta bensinmotorn gå.

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
amazinjoey
25 maj 2022 · 1 138 Inlägg

Elcykel + En saab 9-5 när det är riktigt kallt big_smile

Tobzter
25 maj 2022 · 3 144 Inlägg

master_lars skrev:
ÄR ju bara vintertid som Optiman kräver assistans av bensinmotorn, och då enbart för att värma kupén. Har du 7 km kanske du inte egentligen ens behöver åka bil till jobbet, utan kanske räcker med en elcykel eller elscooter. 7km bilresa känns om något onödigt om du bara skall frakta baken till arbetet.

Men med det sagt, så kan du ju köra utan värme påslagen i optiman, och då går den på el hela vägen. Vintertid är det ALLTID rekommenderat att han motor och kupévärmare inkopplad, så har du en varm bil när du sätter dig och behöver inte slå på värmen och låta bensinmotorn gå.

Nej nej här åker ja bil e för lat/bekväm för att ta något annat smile . Sedan är de skitvägar här ute i skogen . Har hjärtat i halsgropen så fort barnen är ute med mopeder å åker på dessa 70 vägar.
sedan är de alltid någon extra resa . Så de är ju inte bara åka fram å tillbaka jobbet bil.

Men vad ja förstår så startar alltid optima på bensin?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
25 maj 2022 · 3 144 Inlägg

amazinjoey skrev:
Elcykel + En saab 9-5 när det är riktigt kallt big_smile

Saab har ja haft å de va nog dom trevligaste bilarna ja haft. Men har en tendens att dra etanol när man har så kul bakom ratten smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
27 maj 2022 · 3 144 Inlägg

Då har man varit å provkört en 330e och en Optima.
Började med 330e.
Ja jäklar va dom går vart grymt positivt överraskad. Men denna var utrustad med M-sport stolar och dom var väldigt tighta eller så är ja för bred smile. Men riktigt trevlig bil måste ja säga. Glida runt på el som man ser tydligt på displayen att man gör innan man åker ut på motorvägen då bensinmotorn hoppar igång för att sedan sticka i väg väldigt bra. Sedan finns de en trevlig optimering till dessa för att få ca 350-370hk. Så så länge man kör på el så är denna riktigt ekonomisk.

Kia'n vi pröva nja. Visst totalkostnaden på denna är förmodligen billigare än 330e. Och man kan köra längre på el.
Så ska man bara tänka på att åka billigt så är nog denna bil riktigt bra. Men stolarna i denna var riktigt hårda kanske på grund av att de var fläktar i stolarna.. och väldigt svårt att veta när ja använde el eller bensin. Men de sätter man sig nog in i om man läser på lite

Men summa kardemumman för mig är att ja kommer köpa en bmw 330e .just för att jag har ett stort intresse för bilar och har de som en hobby. Då känns en 330e som ett väldigt trevligt val. Köra på el fram å tillbaka till jobbet .Och vill man trycka på så finns effekten där.
Hittar ingen annan bil med denna kaliber som bmwen 😀

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
amazinjoey
27 maj 2022 · 1 138 Inlägg

F30 eller g20 karossen ? smile

Tobzter
27 maj 2022 · 3 144 Inlägg

F30 räcker bara pengarna till

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
amazinjoey
27 maj 2022 · 1 138 Inlägg

Tobzter skrev:
F30 räcker bara pengarna till

Rekommenderar dig att köra den på motorväg, har exakt en sån å vägljudet och vindljud på F30 är horribelt

Tobzter
27 maj 2022 · 3 144 Inlägg

Körde väl en sträcka på nån mil inget ja la märke till. Men kör en cheva pickup idag med m/t däck så jämför med den så va den tyst smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
amazinjoey
27 maj 2022 · 1 138 Inlägg

Tobzter skrev:
Körde väl en sträcka på nån mil inget ja la märke till. Men kör en cheva pickup idag med m/t däck så jämför med den så va den tyst smile

Om du är nöjd så köp! smile min f30 är jag toknöjd med, enda negativa är vägbullret som sagt. Det är som en golf 4


Se till att köpa dessa!
*m-paket
*stora ljudet (HK)
*Kafas (adaptiv farthållare)
Taklucka(om du gillar ha det)


Resten är lätt mekat och å lätt utbytt!  Det är bara senare modellen av 330e 2019-> som kan få 380hk andra slutar på runt 300

Tobzter
28 maj 2022 · 3 144 Inlägg

Ja M-paket ska det vara .
Men svårt å se när man kollar utrustningslistan. Finns så jäkla många beteckningar på m-paketet. Fast man ser det mesta visuellt.

Stora ljudpaketet.Kan man se de visuellt på bilen eller har du beteckning på den så kan man kolla i utrustningslistan. Samma men Farthållaren?

Bsr optimering 341 hk. Men vill helst inte ha BSR i bilen.
https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/4 … -b48-b20-a

Senast redigerat av Tobzter (28 maj 2022)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
amazinjoey
28 maj 2022 · 1 138 Inlägg

Tobzter skrev:
Ja M-paket ska det vara .
Men svårt å se när man kollar utrustningslistan. Finns så jäkla många beteckningar på m-paketet. Fast man ser det mesta visuellt.

Stora ljudpaketet.Kan man se de visuellt på bilen eller har du beteckning på den så kan man kolla i utrustningslistan. Samma men Farthållaren?

Bsr optimering 341 hk. Men vill helst inte ha BSR i bilen.
https://sv.bsr.se/motoroptimeringar/t/4 … -b48-b20-a

Står harmon kardon på sidan av dörren smile
Kafas ser du på baksidan av innespegel/backspegeln

Finns BMW vin koll där kan kolla utrustningen


Skippa bsr, kolla på MHD etc, de är billigare å du kan trimma via mobilen etc. BMW f serie bensin är oerhört trimvänliga när det kommer till mjukvara, kommer dock inte ihåg hur mycket stryk b48 klarar med n20 var gränsen 350hk, runt där började blocket ge sig

master_lars
2 juni 2022 · 1 152 Inlägg

Tobzter skrev:
Då har man varit å provkört en 330e och en Optima.
Började med 330e.
Ja jäklar va dom går vart grymt positivt överraskad. Men denna var utrustad med M-sport stolar och dom var väldigt tighta eller så är ja för bred smile. Men riktigt trevlig bil måste ja säga. Glida runt på el som man ser tydligt på displayen att man gör innan man åker ut på motorvägen då bensinmotorn hoppar igång för att sedan sticka i väg väldigt bra. Sedan finns de en trevlig optimering till dessa för att få ca 350-370hk. Så så länge man kör på el så är denna riktigt ekonomisk.

Kia'n vi pröva nja. Visst totalkostnaden på denna är förmodligen billigare än 330e. Och man kan köra längre på el.
Så ska man bara tänka på att åka billigt så är nog denna bil riktigt bra. Men stolarna i denna var riktigt hårda kanske på grund av att de var fläktar i stolarna.. och väldigt svårt att veta när ja använde el eller bensin. Men de sätter man sig nog in i om man läser på lite

Men summa kardemumman för mig är att ja kommer köpa en bmw 330e .just för att jag har ett stort intresse för bilar och har de som en hobby. Då känns en 330e som ett väldigt trevligt val. Köra på el fram å tillbaka till jobbet .Och vill man trycka på så finns effekten där.
Hittar ingen annan bil med denna kaliber som bmwen 😀

Ja, det är ju lite skillnad på dem bägge. Den ena är ju en tämligen gammal konstruktion (typ 2016 kom nuvarande optima) och 330e i sitt senaste utförande är ju tämligen ny. Det som talar för Optiman, är väl den långa räckvidden på el. Men den känns ju "gammal" jämfört med 330e. Både estetiskt exteriört, men framförallt interiört.

Beträffande BMW, så är uppgradering av ljud mer eller mindre ett måste. Det är rent av värdelöst som standard, och uppgraderingen till högre ljudpaket ger rejält annan ljudbild...

amazinjoey
2 juni 2022 · 1 138 Inlägg

master_lars skrev:

Tobzter skrev:
Då har man varit å provkört en 330e och en Optima.
Började med 330e.
Ja jäklar va dom går vart grymt positivt överraskad. Men denna var utrustad med M-sport stolar och dom var väldigt tighta eller så är ja för bred smile. Men riktigt trevlig bil måste ja säga. Glida runt på el som man ser tydligt på displayen att man gör innan man åker ut på motorvägen då bensinmotorn hoppar igång för att sedan sticka i väg väldigt bra. Sedan finns de en trevlig optimering till dessa för att få ca 350-370hk. Så så länge man kör på el så är denna riktigt ekonomisk.

Kia'n vi pröva nja. Visst totalkostnaden på denna är förmodligen billigare än 330e. Och man kan köra längre på el.
Så ska man bara tänka på att åka billigt så är nog denna bil riktigt bra. Men stolarna i denna var riktigt hårda kanske på grund av att de var fläktar i stolarna.. och väldigt svårt att veta när ja använde el eller bensin. Men de sätter man sig nog in i om man läser på lite

Men summa kardemumman för mig är att ja kommer köpa en bmw 330e .just för att jag har ett stort intresse för bilar och har de som en hobby. Då känns en 330e som ett väldigt trevligt val. Köra på el fram å tillbaka till jobbet .Och vill man trycka på så finns effekten där.
Hittar ingen annan bil med denna kaliber som bmwen 😀

Ja, det är ju lite skillnad på dem bägge. Den ena är ju en tämligen gammal konstruktion (typ 2016 kom nuvarande optima) och 330e i sitt senaste utförande är ju tämligen ny. Det som talar för Optiman, är väl den långa räckvidden på el. Men den känns ju "gammal" jämfört med 330e. Både estetiskt exteriört, men framförallt interiört.

Beträffande BMW, så är uppgradering av ljud mer eller mindre ett måste. Det är rent av värdelöst som standard, och uppgraderingen till högre ljudpaket ger rejält annan ljudbild...

Fast 330e  kom redan ut 2012,  hette dock BMW ActiveHybrid 3 då big_smile f30 karossen är äldre än optima

Håller dock med dig om allt! Speciellt ljudet som e HK ljudet ett måste, å då är det ljudet bara okej...

Senast redigerat av amazinjoey (2 juni 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang