Skydda Hjulhus

Uhtheuh
25 maj 2022 · 1 Inlägg

Hej!

Vad använder ni när ni renoverar bilarna och vill se till att få ett bra skydd i hjulhus osv?
Jag har wax, dinitrol ml osv men skulle kanske föredra något mer som blir hårdare i hjulhusen. Linolja har jag hört mycket om?
Just nu har jag tvättat rent hela hjulhusen samt plockat bort alla komponenter som suttit där. Hjulhusen är fina för övrigt, så något bra att olja in dem med/skydda dem med innan jag sätter ihop allt igen vore gott.
Provade med cavity wax i bakre hjulhus då jag har inneskärmar där. Men inte optimalt för att skydda där det kan spruta sten osv.

Mossan1
25 maj 2022 · 2 819 Inlägg

Finns många skolor/religioner i detta.
Så här har JAG gjort:
På den tiden bilar inte hade innerskärmar och annat lade jag alltid fiberförstärkt underredsmassa (som man penslar) som slitlager där det var extra utsatt.

Då i lager:
1. Färg

2. Tunnflytande (endast där det var överlapp/skarv)

3.Och pensad massa ytterst.

Tunnflytande = inte olja, om det ska "målas över".  Utan något som i alla fall semi-härdar som hålrumsprodukterna gör.  (Typ slutar rinna och blir klibbig)

Olja kan vara ok innuti hålrum EFTER att man lagt allt utanpå färdigt, och i alla fall JAG, vill först blåsa i något som klibbar/hårdnar lätt så något binder oljan som man kan "toppa" med.
Innuti alltså.

Enbart olja på naken/målad plåt är snart borta.  Även i hålrum.
Olja under underredsmassan så fäster den inte/dåligt.
Olja efteråt, absorberas/blandas med massan på ett bra sätt.
Alltså efter att den hårdnat.

I övrigt måste jag säga att underredsmassa i sprayburk är riktigt bra.   Kanske inte på värst utsatta ställena .
Tunnflytande sprayburkar kan fås med några dm lång slang i vissa fall. Riktigt bra och sprutar typ 360' runt sig innuti.

Senast redigerat av Mossan1 (25 maj 2022)

torsen
26 maj 2022 · 7 236 Inlägg

Ansluter mig till "mossans" skola/religion.
Brukade måla plåtrena partier med Corrostabil innan jag sprejade på underredsmassa eller "tröskelskydd".
EFTER kan man spreja angränsande partier med först tunn penetrerande rostskydd och därefter "försegla" med vaxliknande rostskydd.

spillolja
26 maj 2022 · 4 024 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang