Misständer efter chiptrim

defeat
25 maj 2022 · 5 Inlägg

Hej!
Laddade in BSRs steg 1 i min gamla skoda ocatvia 03.
Funkade klockrent i början men efter ett tag klagade den på dålig lambasond, men gick i övrigt bra. Nu har den dock börjat misstända.
Jag har bytt tändstift och mätt resistensen på tändspolar och insprutningsventiler och de verkar ok. Vad mer är värt att felsöka på egen hand?

Tack på förhand, mvh!

Brådhis * Voff voff *
25 maj 2022 · 10 244 Inlägg

Ingen felkod? Är väl inte direkt ovanligt med dåliga tändspolar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
25 maj 2022 · 1 354 Inlägg

Är nog inte pga ny mjukvara. Bsr till exempel är så stora och har gjort det så länge så det är nog inget fel där. Jag tror som Brådhis att tändspolarna kan vara problemet.

Beroende på felkodsläsare kan du se vilken cylinder som misständer och då är det den spolen, mest troligt. Är det flera så kan det absolut vara fler spolar. I sämre fall en spridare som är dålig men inte jättetroligt. Att lambdasonden gnäller är väl för att det helt enkelt kommer ut oförbränt bränsle i avgassystemet. Den ska du inte byta för att det är roligt, de flesta mekar som jag har pratat med hävdar att det är väldigt sällsynt att en lambdasond är sönder. Det händer men är sällsynt. Kabelbrott eller ärgad kontakt är en större chans isåfall.

Annars är det väl kolla att motor och vacuumslangar är tätt och kolla kompressionen.

Senast redigerat av Mack855 (25 maj 2022)

defeat
25 maj 2022 · 5 Inlägg

Det är framförallt på tomgång och låg gas den misständer. Vid acceleration känns det inte som den misständer, men jag kan missta mig.

Brådhis skrev:
Ingen felkod? Är väl inte direkt ovanligt med dåliga tändspolar...

Jodå, massvis:
17524 (P1116/004374 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating Bank 1 Sensor 1: Open Circuit)
17511 (P1103/004355 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; B1 S1: Performance too Low)
16684 (P0300/000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected)
16685 (P0301/000769 - Cylinder 1 Misfire Detected)
12067 (Oklart??????)
12323 (Oklart??????)

Mack855 skrev:
Är nog inte pga ny mjukvara. Bsr till exempel är så stora och har gjort det så länge så det är nog inget fel där. Jag tror som Brådhis att tändspolarna kan vara problemet.

Beroende på felkodsläsare kan du se vilken cylinder som misständer och då är det den spolen, mest troligt. Är det flera så kan det absolut vara fler spolar. I sämre fall en spridare som är dålig men inte jättetroligt. Att lambdasonden gnäller är väl för att det helt enkelt kommer ut oförbränt bränsle i avgassystemet. Den ska du inte byta för att det är roligt, de flesta mekar som jag har pratat med hävdar att det är väldigt sällsynt att en lambdasond är sönder. Det händer men är sällsynt. Kabelbrott eller ärgad kontakt är en större chans isåfall.

Annars är det väl kolla att motor och vacuumslangar är tätt och kolla kompressionen.

Det jag misstänker är att det höjda laddtrycket sabbat topplockspackningen annars = dåligt komp?

Finns det något bättre sätt att bara mäta resistansen?

Senast redigerat av defeat (25 maj 2022)

Janneutanb
25 maj 2022 · 7 267 Inlägg

Så har du bytt lambdan redan?
Iom att du hade felkoder på den förut och fortfarande har...

Är väl inte så konstigt om den går dåligt på låglast när den ska gå efter lambdan om den är trasig.

krambriw
25 maj 2022 · 424 Inlägg

16684 (P0300/000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected)
16685 (P0301/000769 - Cylinder 1 Misfire Detected)

Troligen tändspolarna, typiskt fel på VAG dom årgångarna, hade samma på min gamla A6 från 2001. Fixa detta snabbt annars kan du sabba katalysatorn också, det blir små "explosioner" i den när oförbränt bränsle landar där

husseman
26 maj 2022 · 1 577 Inlägg

Hmm, du har fel på uppvärmningen på din 1,a L-sond. Dvs. sonden värms inte upp av sin värmespole. Detta kan vara kabelrelaterat, eller helt enkelt en kass L-sensor. Men när bilen e´varm så funkar förmodligen din L-sensor.. Bytt massor av  L-sensorer på dessa, fast bytt ännu fler spolar.
Tydligen så har vw inte lärt sig ett skit- deras spolar o således eftermarknadens är fortfarande kass. Så byt spole o stift på Cyl 1 så lär din bil funka. Önskar ja kunde säja att använd bara Boschspolar ..men även dessa rasar i parti o minut. Ett klassiskt VW fel.

mvh/husse

Mack855
26 maj 2022 · 1 354 Inlägg

Till en början så har förvärmningen ingenting med misständningarna att göra. Jag hade felkod på förvärmningen av lambdasond, problemet visade sig vara att spärren till kontakten inte satt som den skulle. Även fast felkoden var borta så misstände min bil än, i mitt fall berodde misständningarna på att bilen inte klarade ren bensin på mappen som jag hade i utan fick byta mapp helt enkelt.

Vidare skulle jag göra som ovanstående skrivit. Prova att byta tändspolen på den cylindern iom att du bytt tändstift redan. När är bränslefilter bytt sist? Inte så troligt att det är problemet men konstigare saker har hänt. Är inget av dessa problemet kan det vara värt att söka efter luftläckage.
Blir det ingen bättring efter ny spole, filter och du inte har några luftläckage kan det vara värt att köpa en kompressionsprovare på biltema för några hundralappar och testa kompen. Det är inte svårt alls, jag gjorde det själv för några veckor sen.

Senast redigerat av Mack855 (26 maj 2022)

spillolja
26 maj 2022 · 4 014 Inlägg

vanlig fel på tändspolar (1.6 fsi, 1,4 Tsi) är att gummit som sitter runt tändstiftet spricker, detta kan man motverka genom att smeta på ett medel invändigt i gummit, beru ZFK01 heter medlet som har ett kilopris på ca 15.000:-   men finns med prisvänligare 10grams förpackningar:
https://www.bildelaronline24.se/beru/994899

min nuvarande har orginalspolarna kvar efter snart körda 23.000mil, gjorde häomdagen service med tändstiftsbyte där stiften hade hängt med över 8000mil, det fanns misständingar som upphörde med bytet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
defeat
27 maj 2022 · 5 Inlägg

Testat att koppla ur tändspolarna en efter en med motorn igång, samma med spridarna. Motorn hostar till oavsett cylinder. Rycker man sladden till en dålig spoler borde man väl inte märka någon skillnad?

krambriw
27 maj 2022 · 424 Inlägg

Felet kan ju vara intermittent

defeat
27 maj 2022 · 5 Inlägg

krambriw skrev:
Felet kan ju vara intermittent

Okej. Jag har nu köpt lambdasond, tändspole, startgas och kompressionstestare. Tänker att jag ska vara smart och testa sakerna i rätt ordning så att jag kan lämna tillbaka det som inte behöver bytas.

Om jag förstår det rätt bör jag testa tändspolen först, sen kolla om den drar tjuvluft, sedan testa kompen för att absolut sist byta lambdasond då de i princip aldrig går sönder?

defeat
27 maj 2022 · 5 Inlägg

Kan uppdatera med att jag hörde ett sugande ljud (oklart hur jag ej hört det innan). Efter närmare titt såg jag att en slang hoppat lös. Slangen går upp till kamhuset, misständningarna slutade efter att jag satte tillbaka den. Gissar att det är någon typ av kamhus-ventilation??

Mack855
27 maj 2022 · 1 354 Inlägg

Kan ej vag motorer men härligt att det löste sig iallafall! Lämna tillbaks allt då och köp en slangklämma för några tior så hoppar den inte lös igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang