Abs

slmrjoha
25 maj 2022 · 16 Inlägg

Tjena,någon som vet hur man luftar en ABS enhet på Audi 90 -89 coupe 20v
Verkar som det kommit luft i den,har luftat alla hjulen så det är ok men när man skall bromsa så är pedalen stenhård och bromsarna tar som på en gammal Folkis.
Har även provat att pressa tillbaka kolvarna i fram oken men det är stenhårt ( tyckte att dom låg på lite)
Moderna bilen gör man det visst via Dator i OBD ingången har jag hört.
Tips någon som VET.
Mvh Rolle

simlar
25 maj 2022 · 5 516 Inlägg

Oftast räcker det att ha tändningen på när man luftar.
Och lufta mycket, minst 1L per luftnippel.

Men att pedalen är stenhård låter ju mer som problem med vätskeflödet ut till oken eller att bromsservot inte fungerar.

Luft i ABS beter sig som luft i övrigt bromssystem av mina erfarenheter, dvs svampig pedal.

Senast redigerat av simlar (25 maj 2022)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
husseman
26 maj 2022 · 1 577 Inlägg

Hmm, ut o bromsa som fan på grus....om din bromspedal skuttar satan, så funkar din ABS pump.
Några såna turer o lufta igen om det behövs. Fast lät lite konstigt med dina bromsok. Kan du inte pressa tbx. kolvarna? Så börja felsök där.
mvh/husse

torsen
26 maj 2022 · 7 198 Inlägg

Har råkat ut för att "bromspedalspumpmetoden" inte fungerar alltid.
Bl a senast på en Land Rover.
Tvingades anlita verkstad som använde "sugmetoden".
Beroende på luft i ABS-blocket, som INTE gick att pumpa bort/ut.

slmrjoha
26 maj 2022 · 16 Inlägg

Har luftat länge men ingen luft har kommit bara olja.Pedalen hård,känns som ingen servo verkan alls.
Ända sättet att få in kolvarna är nog att öppna luftnippeln,men vad händer sen?Något jäkla fel i ABS har det blivit
Servon funkar nog som den skall,för pedalen sjunker liter när man startar motorn.Tror nog att det kommit luft i ABS som blockerar,gäller bara att få ut den

Mossan1
26 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Med luft blir det motsatsen. Dvs svampig pedal.

Men visst kan någon ventil ha falerat.

Fråga:
Uppstod detta plötsligt, eller, efter att systemet tömts på vätska av någon anledning?

Nu är det säkert bara en felbenämning på vätskan, men någon OLJA får absolut inte komma in i bromsvätskesystemet. Då går både ABSventiler och tätningar helt åt helskotta.
(vissa Citroen undantaget)

Bromsvätska DOT4 är glykolbaserad.
=Ingen olja alls.

Senast redigerat av Mossan1 (26 maj 2022)

slmrjoha
30 maj 2022 · 16 Inlägg

Började med kärvande bromsok fram lyfte på dammskydden över kolvarna tog en bit trasa med lite wd40 på och torkade av sedan pressade jag in kolvarna försiktigt och det gick ok.
Sedan skulle jag köra en sväng provbromsade och då tog dom hyffsat men efter några bromsningar så blev pedalen nästan stum,lite bromsar det men inte som förr.kollade och då kärvade oket igen,försökte pressa in kolvarna igen det blev tvärnit.
Pressa jag in den ena åkte den andra ut och vise versa,går inte att pressa in bägge samtidigt förmodligen om jag öppnar luftnippeln så funkar det nog men oljan borde gå tillbaka till behållaren uta problem.
Något har hänt i ABS:en eller i broms servon men oljan borde gå att pressa tillbaka ändå tycker jag.Suck.

Bmsone Reservdelsnisse
30 maj 2022 · 182 Inlägg

Kan ju vara bromsslangar som gett upp eller huvudcylinder. Haft en Audi 100 som huvudcylindern gav upp på och släppte inte tillbaka trycket. Låste framhjulen till slut.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
slmrjoha
31 maj 2022 · 16 Inlägg

Ok,kollar lite noggrant.Tack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang