Tjuvluft eller soppafel?

garagemiffot
27 maj 2022 · 4 Inlägg

hej. har problem med min volvo 740 med b230fb. den går som den ska om man bara "vilar" foten på gasen( nedtryckt max 1-2cm) men så fort man gasar lite så går han ojämnt/ tänder i insuget /baksmäller och är väldigt slö i varven, tar typ 5 sekunder att komma upp i 4000 varv. och han beter sig precis som när han får soppatorsk. men bara på gaspådrag. i uppförsbackar så kan han dö helt i någon hundradels sekund utpå detta. någon som vet vad helet kan vara?
(har försökt att leta så gott det går men hittar inget)

Daspassatz
27 maj 2022 · 33 Inlägg

Låter nästan som man borde testa ändra lite under tändfördelarlocket. de är de enda jag kan komma på hmm

Utmarks-Loke
27 maj 2022 · 5 813 Inlägg

Ja, skulle mycket väl kunna vara tändningsfel

garagemiffot
27 maj 2022 · 4 Inlägg

ja fick tre felkoder när jag kollade dom. 121, 143 och 214.
det är fel signal från lambda
fel på knackgivare, nedsatt tändning
och fel på varvtalsgivare. ska prova att kolla fördelarlocket och rotorn nu och se om det blir bättre

Mossan1
27 maj 2022 · 2 752 Inlägg

Baktändning så är tändningen eller möjligen timing mellan vev och kam.

Fördelarlock osv först som sagt, därefter kolla så kam och vev står rätt.

Och, naturliga frågan eftersom det är en bakhjulsdriven Volvo:
Är den modifierad?
Om ja, vad?

Senast redigerat av Mossan1 (27 maj 2022)

Daspassatz
29 maj 2022 · 33 Inlägg

garagemiffot skrev:
ja fick tre felkoder när jag kollade dom. 121, 143 och 214.
det är fel signal från lambda
fel på knackgivare, nedsatt tändning
och fel på varvtalsgivare. ska prova att kolla fördelarlocket och rotorn nu och se om det blir bättre

Det känns som ett av felen har triggat resten av felkoderna?

garagemiffot
31 maj 2022 · 4 Inlägg

Mossan1 skrev:
Baktändning så är tändningen eller möjligen timing mellan vev och kam.

Fördelarlock osv först som sagt, därefter kolla så kam och vev står rätt.

Och, naturliga frågan eftersom det är en bakhjulsdriven Volvo:
Är den modifierad?
Om ja, vad?

det är en atraktor men det sitter en "ny" motor i och ingen epa el som dom flesta. har kört med sportluft ett tag men bytte tillbakn nu när snön försvann och dammet börja komma

garagemiffot
31 maj 2022 · 4 Inlägg

jag har kollat och hittat de största felet. knackgivaren var urkopplad när jag testade "acceleratorspridaren" (den gröna på mitten av insuget). testade att koppla i den igen och då går han mycket bättre. men inte riktigt som han va. har innan kunnat komma upp i 30 rätt fort på 3ans växel och om man släppte gasen och gasa igen så kändes det nästan som en trimmad 2t moppe men nu känns han bara slö. kan knacksensorn ha något med detta att göra iochmed att den har varit utkopplad?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang