Toyota ''gasar'' vid tomgång samt olje&vätska läckage

Andreasd00
27 maj 2022 · 19 Inlägg

Tjena, vår familjebil Toyota Avensis T25 1.8 vvt-i 2007 gasar av sig själv vid tomgång, vid tomgång är rpm runt 900 men rpm sänks till 800 och direkt efter ökas rpm till 1000, någon sekund efter går den tillbaka till 900.
Det finns en intervall på runt 4-5 minuter och det börjades vid vintras, och när man börjar köra så låter det som något läcker vid motorn, det börjades vid hösten.
Förrgår så hittade jag någon sorts vätska under bilen, hade ingen lukt och var ej varm, kollade motorolja och var perfekt, kylarvätskan och bromsoljan var också, tror det kan bero på servoolja då jag hittade vätskan under förarsidan.

uhlin
27 maj 2022 · 2 831 Inlägg

Skulle kunna va tomgångsmotorn som går lite trögt ang varvtalet.

Vad menar du med att det låter som det läcker vid motorn? Är det mer ett pysande ljud kan det vara nån vaccumslang som är trasig/hoppat av. Det kan även förklara den ostabila tomgången.  Ta lite startgas och spraya över vaccumslang och liknande, ändrar sig tomgången markant då så har du en läcka nånstans.

Ang vätskan du fann under bilen, vore det nån slags olja borde du känt det på lukten, har du ac? Skulle kunna va kondens från den.

Andreasd00
4 juni 2022 · 19 Inlägg

uhlin skrev:
Skulle kunna va tomgångsmotorn som går lite trögt ang varvtalet.

Vad menar du med att det låter som det läcker vid motorn? Är det mer ett pysande ljud kan det vara nån vaccumslang som är trasig/hoppat av. Det kan även förklara den ostabila tomgången.  Ta lite startgas och spraya över vaccumslang och liknande, ändrar sig tomgången markant då så har du en läcka nånstans.

Ang vätskan du fann under bilen, vore det nån slags olja borde du känt det på lukten, har du ac? Skulle kunna va kondens från den.

Ac finns så det kan bero pga av det? Jag har ljudet på en video som jag tog någon dag innan. Ljudet låter som något typ sjunker under motorn, jag skickar gärna till dig på mail eller något:)

torsen
5 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Andreasd00 skrev:
Förrgår så hittade jag någon sorts vätska under bilen, hade ingen lukt och var ej varm

Har du aldrig tidigare haft en bil med AC?
Helt naturligt kondensvatten!

Andreasd00
6 juni 2022 · 19 Inlägg

torsen skrev:

Andreasd00 skrev:
Förrgår så hittade jag någon sorts vätska under bilen, hade ingen lukt och var ej varm

Har du aldrig tidigare haft en bil med AC?
Helt naturligt kondensvatten!

Jo jo, märkte aldrig kondensvatten tills nu yikes

Xebers76
6 juni 2022 · 2 250 Inlägg

På beskrivningen du ger låter det som att ACn jobbar på precis som den ska. Testa stäng av den och se om problemet försvinner.

Tomgången höjs när ac-pumpen kopplas till, det ska vara så. Kan också tillägga att vissa bilars ac-system kan föra en hel del ljud om sig.

Edit: Med det sagt så kan det ju vara något helt annat såklart, vi kan ju bara gissa baserat på den infon vi får, vilket nästan alltid är mycket svårt.

Senast redigerat av Xebers76 (6 juni 2022)

Andreasd00
6 juni 2022 · 19 Inlägg

Xebers76 skrev:
På beskrivningen du ger låter det som att ACn jobbar på precis som den ska. Testa stäng av den och se om problemet försvinner.

Tomgången höjs när ac-pumpen kopplas till, det ska vara så. Kan också tillägga att vissa bilars ac-system kan föra en hel del ljud om sig.

Edit: Med det sagt så kan det ju vara något helt annat såklart, vi kan ju bara gissa baserat på den infon vi får, vilket nästan alltid är mycket svårt.

Tomgången höjs och sänks även när ac är inte på, jag har video som jag kan dela med dig om du vill smile

Xebers76
6 juni 2022 · 2 250 Inlägg

Lägg gärna upp videon på youtube och lägg upp länken här, så fler kan lyssna smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang