Volvo XC70 2005,oljeläckage från VVT+servostyrning

mach1-70
27 maj 2022 · 73 Inlägg

Jag har blivit erbjuden att köpa en fin men långmilad Volvo XC70 2,5T från 2006 som gått c:a 26500 mil.
Bilen är dels nyservad med ny kamrem,men fått anmärkning på besiktningen ( 2X),alltså måste åtgärdas till n:a besiktning 230630!
Servostyrningen läcker (kuggstången ena sidan),och enligt verkstan läcker det motorolja vid den ena VVT ventilen
I kostnadsförslaget vill verkstan byta kamrem igen ( den har gått 150 mil sedan bytet i November)+byta VVT ventiler till en kostnad av c:a 12000:-
För åtgärd av servostyrningen vill dom byta till en begagnad kuggstång,och kostnaden ligger på c:a 13000:-

Jag kan inte se ngt större läckage från motorn,men ett läckage från servon syns,men det är inte speciellt mkt.
Det finns nån droppe på plasskyddet under motorn och har blivit en litet fläck på asfalten.
Jag provade att fylla i Omega 917 i både motor och servostyrningen,men det tar väl tid om det skulle kunna bli nån skillnad.

Tacksam om synpunkter gällande dels Omega 917,men även detta med VVT-ventilerna.En kille jag pratade sa att det är mkt vanligt på dessa motorer
med oljeläckage från just VVt-ventilerna
Jag vill inte betala mer i reparationer än jag betalar för bilen,så därför ställer jag dessa frågor

Mvh Thomas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang