Opel corsa -06 ELFEL

Anonym76
29 maj 2022 · 8 Inlägg

Hej!
Har nyligen köpt en Opel corsa -06
Bilen ville ej starta till en början. Därav fick jag den till ett förmånligt pris. Bytte  batteri, och allt var gröna skogar
När jag kört runt en kväll med den, så ville den ej starta. När jag sedan rulla igång den, så funkade det. Men den ville ej gasa, samt servot funka inte. Tillslut börja det även bli diskotek på intrumentpanelen.

Jag vädjar nu om hjälp, då jag behöver få bilen att funka

Utmarks-Loke
29 maj 2022 · 5 833 Inlägg

Låter som du har slut på ström, batteriet är tomt. Antingen för att du saknar laddning eller för att batteriet är kass.

Anonym76
29 maj 2022 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter som du har slut på ström, batteriet är tomt. Antingen för att du saknar laddning eller för att batteriet är kass.

bytte till ett batteri som var fräscht, och allt funka i början. Kan det vara generatorn som strular till det?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 maj 2022 · 14 039 Inlägg

Anonym76 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Låter som du har slut på ström, batteriet är tomt. Antingen för att du saknar laddning eller för att batteriet är kass.

bytte till ett batteri som var fräscht, och allt funka i början. Kan det vara generatorn som strular till det?

Vet du att batteriet är fräscht eller tror du bara att det är fräscht? Du kanske skulle prova med ett helt nytt batteri. Du måste prova med en multimeter för att konstatera att generatorn laddar batteriet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
29 maj 2022 · 5 833 Inlägg

Börja med att ladda batteriet med en vanlig batteriladdare du sätter i vägguttaget. Låt sitta över natten eller liknande antal timmar. Om bilen sedan startar så mät spänningen över batteriet med multimeter medan motorn går, för att se om bilen laddar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2022 · 17 448 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter som du har slut på ström, batteriet är tomt. Antingen för att du saknar laddning eller för att batteriet är kass.

Håller med. Tror inte bilen laddar. Att ABS och servo lägger av först är normalt. Sen går det helt riktigt inte att gasa. Kolla anslutningar till generator.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
29 maj 2022 · 301 Inlägg

Börja med att starta bilen på vilket sätt som helst. Mät sedan batterispänningen med din multimeter. Vad får du för spänning när motorn gått i några minuter?

Anonym76
29 maj 2022 · 8 Inlägg

”Förtydling”
Förra ägaren hade upplevt samma problem. Så jag gissar att generatorn inte funkar, vilket gör att batteriet käkar upp sig. Eller är jag helt ute och cyklar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 maj 2022 · 14 039 Inlägg

Anonym76 skrev:
”Förtydling”
Förra ägaren hade upplevt samma problem. Så jag gissar att generatorn inte funkar, vilket gör att batteriet käkar upp sig. Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är därför du ska kolla med multimeter för att se om generatorn laddar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Robban_F Avstängd
29 maj 2022 · 301 Inlägg

Varför letar alla efter en "knapp" att trycka på för att på ett enkelt sätt "lösa" problemet?
Det finns inga genvägar. Ta fram din multimeter och mät!

Robban_F Avstängd
29 maj 2022 · 301 Inlägg

Om man inte vet hur man mäter med en multimeter så frågar man någon som kan.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2022 · 17 448 Inlägg

Anonym76 skrev:
”Förtydling”
Förra ägaren hade upplevt samma problem. Så jag gissar att generatorn inte funkar, vilket gör att batteriet käkar upp sig. Eller är jag helt ute och cyklar?

Den laddar nog inte längre. Generatorn kan ha överlevt om det är kabelbrott men ju mer du kör ju troligare inte. Byte av kabel kostar någon hundralapp. En generator flera tusen... Du behöver mulitimeter och en viss kunnighet för att fixa detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Anonym76
29 maj 2022 · 8 Inlägg

Tack till alla som hjälpt till, en vänn till mig kunnig med multimetern kommer över i eftermiddag

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2022 · 17 448 Inlägg

Anonym76 skrev:
Tack till alla som hjälpt till, en vänn till mig kunnig med multimetern kommer över i eftermiddag

Återkom gärna sen med resultat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang