Bromsklonk ljud

Jare71
17 juni 2022 · 30 Inlägg

Jag börjar bli lite smått tokig, vet inte riktigt vad som är fel.
Har bytt bromsskivor o belägg.
Först efter byte så gnisslade de , så jag köpte nya montering satser alltså metallblecken som belägen löper i.
På ena sidan så bytt glidpinnar o gummidelarna, andra sidan bara nya gummidelar till själva glidpinnar.

Men nu har jag fått klonk ljud istället när jag bromsar lätt, oftast i början när ska köra, sedan kommer det ibland o ibland så är det ok.

Har försökt motionera oken, smörja under damaskerna.
Men klonkljudet vill inte försvinna.

Oket sitter löst? Har skruvat åt ordentligt. Kan glidpinnarna vara fel?
Märkligt för klonkljudet var ju aldrig innan jag byte glidpinnarna.

Mossan1
18 juni 2022 · 2 752 Inlägg

Steg1 är ju att dubbel, trippel och quadrupel-kolla att allt sitter 100% rätt!
Annars kan det vara livsfarligt.

Hjulen är åtdragna?

Du hade inte ett gummi på ena pinnen?
Den ska agera dämpare mot klonk.

Ingen typ fjäderbåge som ska hålla oket? Några lyckas sätta sådans fel....

xXSammy
18 juni 2022 · 6 566 Inlägg

"Nyper" gummit glidpinnarna eller finns det ett glapp där? Lite motstånd bör finnas

Även varit med om att det dunkar/slår om låsclipsen/klackarna är dåliga till beläggen; om det finns. (Eller att det fanns på gamla beläggen men inte nya?)

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juni 2022 · 13 673 Inlägg

dom gångerna jag träffat på ljud som så från bromsarna har oket suttit löst..och en eller flera bultar har fattas..smile   det kan vara lite obra.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jare71
18 juni 2022 · 30 Inlägg

Mossan1 skrev:
Steg1 är ju att dubbel, trippel och quadrupel-kolla att allt sitter 100% rätt!
Annars kan det vara livsfarligt.

Hjulen är åtdragna?

Du hade inte ett gummi på ena pinnen?
Den ska agera dämpare mot klonk.

Ingen typ fjäderbåge som ska hålla oket? Några lyckas sätta sådans fel....

Jag köpte en sats med nya glidpinnar och gummidetaljerna ( trodde det skulle vara till bägge när jag köpte ) så då blev jag lite snål o köpte bara gummidetaljerna till den andra sidan.

Men det är vänster fram , där jag bytt glidbultar som det klonkar. Dum som jag var jämförde jag inte de gamla glidbulten o de nya.
Så därför jag är lite misstänksam att det kan vara något med det.
Det klinkade ju inte tidigare med de gamla glidbultarna, dock så var nog dags byta ut gummidetaljerna för de lirade inte riktigt så bra.

Ska kontrollera ikväll igen, kolla över glidpinnarna o eventuellt återmontera dessa , men då givitvis med de nya gummidetaljerna.

Ska motionera ytterligare bromskolvarna( lite misstänksam på de oxå är lite dåliga)

zzr94092
18 juni 2022 · 4 378 Inlägg

Passar beläggen i oket ? Dom glappar inte upp och ner? Hade ett klickljud bak på en Camaro ,klossen glappade,svetsade på liiite på klassen så glappet försvann...

Jare71
18 juni 2022 · 30 Inlägg

zzr94092 skrev:
Passar beläggen i oket ? Dom glappar inte upp och ner? Hade ett klickljud bak på en Camaro ,klossen glappade,svetsade på liiite på klassen så glappet försvann...

Iofs. Jag slipade ned beläggen( alltså löpdelen på klossarna) är oftast för tajt så åtminstone färgen ska bort.
Tycker att de passar bra.

Men fortfarande konstigt att detta klonk ljud börja uppstå när jag bytt pinnar och metallblecken. Om man skulle veta om  klossarna  rör sig så bör man ju inte behöva oro sig väl?

zzr94092
18 juni 2022 · 4 378 Inlägg

Var inte det Jag menade . Utan om det glappade uppåt/nedåt

uhlin
19 juni 2022 · 2 831 Inlägg

Vad är det för bil och vart är beläggen köpta? Biltema eller nåt billigt på autodoc eller liknande?

Mossan1
19 juni 2022 · 2 752 Inlägg

Måste man slipa belägen är något fel, eller, så gör man fel.

"Rustjacking" är ett uttryck för när något blir tajtare av rost.
Ofta har man rostfria plåtar som belägen ska glida i. Dom måste man ta loss och fila till rostade ytan i oket och återmontera plåtarna vid beläggbyte.
Man filar ju givetvis inte beläggen.....

När beläggen har tajt passning i oket istället för glidplåtar filar man OKET till tajt, (men lös) passning..
Inte beläggen....

Dvs justera det som ändrat mått.

Kärvande bromskolv ger inga dunk, men att "motionera" en kärvande kolv ökar livslängden med enstaka vecka eller så.
Även här är det rost som fått kolv större och/eller hål mindre.
Kolv och lopp ska aldrig ha fysisk direktkontakt ö.h.t så smörja löser ju INGET problem. Ganska uppenbart.  Lindrar symptomen en stund i bästa fall.
Olja/fett (petrolium) kan få gummi att svälla och t.o.m ÖKA friktionen.

Lösningen är kolv ur, upp-putsning/honing av kolv OCH lopp och återmontage med nya gummidetaljer och ny luftnippel.

Man kan också lämna in ok för renovering till specialicerade firmor, eller, köpa nya ok.

Senast redigerat av Mossan1 (19 juni 2022)

Jare71
19 juni 2022 · 30 Inlägg

Mossan1 skrev:
Måste man slipa belägen är något fel, eller, så gör man fel.

"Rustjacking" är ett uttryck för när något blir tajtare av rost.
Ofta har man rostfria plåtar som belägen ska glida i. Dom måste man ta loss och fila till rostade ytan i oket och återmontera plåtarna vid beläggbyte.
Man filar ju givetvis inte beläggen.....

När beläggen har tajt passning i oket istället för glidplåtar filar man OKET till tajt, (men lös) passning..
Inte beläggen....

Dvs justera det som ändrat mått.

Kärvande bromskolv ger inga dunk, men att "motionera" en kärvande kolv ökar livslängden med enstaka vecka eller så.
Även här är det rost som fått kolv större och/eller hål mindre.
Kolv och lopp ska aldrig ha fysisk direktkontakt ö.h.t så smörja löser ju INGET problem. Ganska uppenbart.  Lindrar symptomen en stund i bästa fall.
Olja/fett (petrolium) kan få gummi att svälla och t.o.m ÖKA friktionen.

Lösningen är kolv ur, upp-putsning/honing av kolv OCH lopp och återmontage med nya gummidetaljer och ny luftnippel.

Man kan också lämna in ok för renovering till specialicerade firmor, eller, köpa nya ok.

Tack Mossan1 för utförlig svar.

Bara inse att jag inte gjort riktigt rätt, ärlighetens namn så har jag alltid slipat bort färgen på belägen som löper.

Mina bromsar för övrigt tar bra, inget att den drar snett eller liknade.
Jag byte till brembo bromsskivor o Bosch belägg. Men något jag oxå reagerat på ang. Belägen så var det ingen plåt på baksidan( hoppas du förstår vad jag menar) .

En dum fråga nu, när jag motionerade kolvarna(kopplade ej loss oken från bilen, bara tryckte på bromsen så jag ser att kolvarna går ut) , men ska det vara så att bara ena kolven av de två kommer ut? , var lika på båda sidor.
Teori jag har att bara ena kolven går ut vid mjuk inbromsning och den andra kolven går ut vid häftig inbromsning?

Senast redigerat av Jare71 (19 juni 2022)

Utmarks-Loke
19 juni 2022 · 5 813 Inlägg

Jare71 skrev:
En dum fråga nu, när jag motionerade kolvarna(kopplade ej loss oken från bilen, bara tryckte på bromsen så jag ser att kolvarna går ut) , men ska det vara så att bara ena kolven av de två kommer ut? , var lika på båda sidor.
Teori jag har att bara ena kolven går ut vid mjuk inbromsning och den andra kolven går ut vid häftig inbromsning?

Den som går lättast åker ut först, så fort den börjar trycka mot bromsbelägget så kommer den andra gå lättare och då åker den ut istället och så balanserar det ut sig

Jare71
19 juni 2022 · 30 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Jare71 skrev:
En dum fråga nu, när jag motionerade kolvarna(kopplade ej loss oken från bilen, bara tryckte på bromsen så jag ser att kolvarna går ut) , men ska det vara så att bara ena kolven av de två kommer ut? , var lika på båda sidor.
Teori jag har att bara ena kolven går ut vid mjuk inbromsning och den andra kolven går ut vid häftig inbromsning?

Den som går lättast åker ut först, så fort den börjar trycka mot bromsbelägget så kommer den andra gå lättare och då åker den ut istället och så balanserar det ut sig

Ok, men hur ska man motionera dem då? Kan man låsa fast den som går lättast så kommer den andra ut?

Utmarks-Loke
19 juni 2022 · 5 813 Inlägg

Jare71 skrev:
Ok, men hur ska man motionera dem då? Kan man låsa fast den som går lättast så kommer den andra ut?

Det finns säkert en massa olika sätt, jag brukar lägga i en bräda för att inte kolven/kolvarna skall gå ut för långt när jag går in i bilen och trampar och inte ser vad som händer. Sedan är det bara att trampa till det går tungt.

Jare71
20 juni 2022 · 30 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Jare71 skrev:
Ok, men hur ska man motionera dem då? Kan man låsa fast den som går lättast så kommer den andra ut?

Det finns säkert en massa olika sätt, jag brukar lägga i en bräda för att inte kolven/kolvarna skall gå ut för långt när jag går in i bilen och trampar och inte ser vad som händer. Sedan är det bara att trampa till det går tungt.

Ja men då kommer nästa fråga på den 😂. Hur jädra långt vågar man trycka ut kolvarna?

Utmarks-Loke
20 juni 2022 · 5 813 Inlägg

Lägg ihop bredden av skivan och metallbaksidorna av båda bromsbeläggen så vet du hur långt ut kolvarna är när beläggen är helt slut, och så långt måste vara ok

Jare71
21 juni 2022 · 30 Inlägg

Åter till mitt klonk ljud.
Som jag sagt tidigare ej konsekvent återkommande.
Nu har jag haft upp o kollat flera flera ggr om allt är korrekt.

Nu tror jag Som någon skrivit att kanske klossarna glappar upp o ned något i vissa lägen då.
Men jag upplever detta endast på vänster sida.

Får leva med det, kanske nöter till sig med tiden.

Jare71
21 juni 2022 · 30 Inlägg

Jare71 skrev:
Åter till mitt klonk ljud.
Som jag sagt tidigare ej konsekvent återkommande.
Nu har jag haft upp o kollat flera flera ggr om allt är korrekt.

Nu tror jag Som någon skrivit att kanske klossarna glappar upp o ned något i vissa lägen då.
Men jag upplever detta endast på vänster sida.

Får leva med det, kanske nöter till sig med tiden.

Eller så byter man till nya belägg 😀.

Känns bara lite fel när de är nya och trodde jag köpt lite bättre kvalité , Bosch belägg.

Jare71
22 juni 2022 · 30 Inlägg

Jare71 skrev:

Jare71 skrev:
Åter till mitt klonk ljud.
Som jag sagt tidigare ej konsekvent återkommande.
Nu har jag haft upp o kollat flera flera ggr om allt är korrekt.

Nu tror jag Som någon skrivit att kanske klossarna glappar upp o ned något i vissa lägen då.
Men jag upplever detta endast på vänster sida.

Får leva med det, kanske nöter till sig med tiden.

Eller så byter man till nya belägg 😀.

Känns bara lite fel när de är nya och trodde jag köpt lite bättre kvalité , Bosch belägg.

Ju mer jag tänker på detta så bör det vara belägen passform, ljudet uppstår oxå ofta när man backar, då kan jag tänka mig att klossen strävar åt andra hållet.
Är väl tyvärr kanske så att man varit för hård med slipning på belägg ( vilket man inte ska göra) så kanske därför har jag justerat måttet och då glappar belägen. Eller så är det piratkopia el. Något dåligt exemplar jag fått, köpt på skruvat.

Vad rekommenderar ni för belägg?
Vill oxå att det ska vara monterat antiskrik plattor så man slipper höra något gnissel( det var inte på de belägg jag köpte heller)

Mossan1
23 juni 2022 · 2 752 Inlägg

Sån jäkla skillnad mellan belägg och belägg är det inte.
Billiga dammar mer och slits fortare generellt.

Men glapp om en millimeter eller så skulle inte ge ett "klonk".

Titta igen:
Sitter allt som det ska?

Och hur ser länkarmsbussningarna ut?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang