Laga bit av bromsljusets plastkåpa

andreascarlsson
20 juni 2022 · 56 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150500/150500-921b49f1fa6283b03323f2a7601ee3b5.jpg

Kolla bilden. Det saknas ett litet hörn på bromsljusets plastkåpa. Känns helt meningslöst att köpa en ny kåpa endast för detta, samtidigt som det stör mig.

Finns det någon röd-genomskinlig plasticitet pudding eller motsvarande att kleta på?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2022 · 13 669 Inlägg

lev med det eller byt delen.      borde inte kosta en miljon för en beg.  fördelen med en beg är att man har mer matchande slitage på dom än att smäcka dit en ny.

tex ebay.de   bildelsbasen.se osv för att hitta en beg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Steff240
20 juni 2022 · 1 005 Inlägg

Jag vill påstå att du aldrig kommer kunna laga det där så det ser vettigt ut...
Lättast att köpa ett begagnat/nytt glas med en gång istället för att försöka laga det och inse att fan, det här går ju inte roll

jaka54
20 juni 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Hade du haft biten som lossat kvar hade du kunnat limma fast den med snabblim, men varför inte höra med "bildelslagret" om det finns en ny /begagnad kåpa på någon skrot i sverige?!

andreascarlsson
20 juni 2022 · 56 Inlägg

Tack för svaren!
Men ni är lite neggiga, jag ska åtminstone försöka laga det. Antingen blanda i röd karamellfärg i plastlim och bygga upp ett nytt hörn, eller dito med silikon.  Betalar inte tusen spänn + arbete för en skada som är några mm lång. Än. 😝

Men visst, det kanske är hopplöst, men det känns så jäkla onödigt helt enkelt...

RobbanForsell
20 juni 2022 · 292 Inlägg

Jag håller med övriga, beställ en begagnad.
Varför ska du lämna in den för att byta lykta?

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juni 2022 · 14 007 Inlägg

Det går förmodligen inte att laga detta på ett vettigt sätt och få det att hålla. Jag säger som de andra  redan har sagt,  köp en begagnad del och byt själv så kommer det att se vettigt ut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
uhlin
20 juni 2022 · 2 831 Inlägg

andreascarlsson skrev:
Tack för svaren!
Men ni är lite neggiga, jag ska åtminstone försöka laga det. Antingen blanda i röd karamellfärg i plastlim och bygga upp ett nytt hörn, eller dito med silikon.  Betalar inte tusen spänn + arbete för en skada som är några mm lång. Än. 😝

Men visst, det kanske är hopplöst, men det känns så jäkla onödigt helt enkelt...

Det är inte det att vi är negativa....... Utan att börjar du kladda med detta kommer det att se ännu värre ut.

Retar du dig på detta så kommer du reta dig ännu mer på den såkallade lagningen du kommer göra.

Låt det va som det är eller köp begagnat på skroten.

granadadr
20 juni 2022 · 7 268 Inlägg

andreascarlsson skrev:
Tack för svaren!
Men ni är lite neggiga, jag ska åtminstone försöka laga det. Antingen blanda i röd karamellfärg i plastlim och bygga upp ett nytt hörn, eller dito med silikon.  Betalar inte tusen spänn + arbete för en skada som är några mm lång. Än. 😝

Men visst, det kanske är hopplöst, men det känns så jäkla onödigt helt enkelt...

säger bara en sak,, LYCKA TILL,, smile  kommer bli tattit smile  enda sättet att limma dit en röd bit från ett annat bakljus,, meo ta en liten bit från ett trasigt bakljus,, å limma dit,, men inte ens det är säkert att det blir bra,. att blanda lim å färg å bygga nytt,, glöm det,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
20 juni 2022 · 10 244 Inlägg

Du kommer ha en blek, genomfärgad hörna där som dessutom kommer bli missfärgad i första tvätten.

Du kan inte "bygga upp" ett hörn med plastlim eller silikon. Dessa saker är flytande och kommer hamna överallt utom möjligen där du vill ha dom. tongue

Eftersom du skriver att du vid byte av lykta skulle lämna in bilen misstänker jag att du dessutom planerar att kladda med detta utan att plocka loss något. Kanske till och med utomhus?

Så nej... Skona din bil från detta! Det kommer i bästa fall bara se ut som en hammapulad lösning. I värsta fall...? Säg det? big_smile

Senast redigerat av Brådhis (20 juni 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
andreascarlsson
22 juni 2022 · 56 Inlägg

Tack igen för alla svar! 👍

Det verkar som att jag får ta hem en ny kåpa då. På bilden syns inte hur liten skadan är. I tryckeribranschen så är principen att man aldrig ska se något vitt mellanrum mellan två färgade ytor, därför "sväller" man alltid sådana ytor så att de täcker varandra – På det viset syns inget vitt mellan ytorna och ingen levande människa tänker på det.

I min värld så är de samma sak med den här minimala skadan – Hade jag bara kunnat applicera något mörkt rött på det vita området, så hade man inte ens sett skadan (om man inte kollar noga då förstås).

Och nej, jag tänkte inte lämna in detta jobbet, men det kostar tid om jag ska göra det själv. Men det är väl ett bra tillfälle att lära känna min nya bil antar jag... 😝

krambriw
22 juni 2022 · 424 Inlägg

Det verkar som att jag får ta hem en ny kåpa då

Nej, nej, köp inte en helt ny, mycket bättre om du kan hitta en begagnad från bil som är lika gammal eller gått lika långt, bildelsdatabasen

Annars, om du ändå ska köpa nytt, köp då alla 4 nya, till båda sidorna, kommer se konstigt ut annars, en som är blankare än dom andra

andreascarlsson
22 juni 2022 · 56 Inlägg

krambriw skrev:

Det verkar som att jag får ta hem en ny kåpa då

Nej, nej, köp inte en helt ny, mycket bättre om du kan hitta en begagnad från bil som är lika gammal eller gått lika långt, bildelsdatabasen

Det var det jag menade.

torsen
23 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Jag skulle ALDRIG kosta på ett ny glas/plastkåpa.
Måla i stället över det "kromade" - som sticker i ögonen - med rött nagellack!

krambriw
23 juni 2022 · 424 Inlägg

torsen skrev:
Jag skulle ALDRIG kosta på ett ny glas/plastkåpa.
Måla i stället över det "kromade" - som sticker i ögonen - med rött nagellack!

Då tror jag vi kan gissa - hur din bil ser ut!?
wink

granadadr
23 juni 2022 · 7 268 Inlägg

torsen skrev:
Jag skulle ALDRIG kosta på ett ny glas/plastkåpa.
Måla i stället över det "kromade" - som sticker i ögonen - med rött nagellack!

finns inget krom där är grått bakstycke i plast som blottas pga brottet typ smile

torsen
23 juni 2022 · 7 198 Inlägg

krambriw skrev:

torsen skrev:
Jag skulle ALDRIG kosta på ett ny glas/plastkåpa.
Måla i stället över det "kromade" - som sticker i ögonen - med rött nagellack!

Då tror jag vi kan gissa - hur din bil ser ut!?
wink

Vilken av dom menar du?
Och du - har du ingen bättre kommentar - visserligen förstår jag att du uttrycker dig så gott som dina mentala resurser tillåter - så skriv inget alls!

torsen
23 juni 2022 · 7 198 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:
Jag skulle ALDRIG kosta på ett ny glas/plastkåpa.
Måla i stället över det "kromade" - som sticker i ögonen - med rött nagellack!

finns inget krom där är grått bakstycke i plast som blottas pga brottet typ smile

Ser på bilden ut som krom.
Innebörden av mitt inlägg var att det inte skulle synas grått eller krom.
Konstiga kommentarer man får på ett råd?

it_mutt Avstängd
23 juni 2022 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

krambriw skrev:

torsen skrev:
Jag skulle ALDRIG kosta på ett ny glas/plastkåpa.
Måla i stället över det "kromade" - som sticker i ögonen - med rött nagellack!

Då tror jag vi kan gissa - hur din bil ser ut!?
wink

Vilken av dom menar du?
Och du - har du ingen bättre kommentar - visserligen förstår jag att du uttrycker dig så gott som dina mentala resurser tillåter - så skriv inget alls!

Ska någon som går till angrepp mot person, verkligen uttala sig alls?

Om du inte kan ta att någon utgår från att din bil ser ut som skit efter ett sådant förslag som du kom med, utan att gå till personangrepp, så är det genuint läge att "prata med någon". Jävla trams från din sida torsen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
24 juni 2022 · 7 268 Inlägg

torsen skrev:

granadadr skrev:

torsen skrev:
Jag skulle ALDRIG kosta på ett ny glas/plastkåpa.
Måla i stället över det "kromade" - som sticker i ögonen - med rött nagellack!

finns inget krom där är grått bakstycke i plast som blottas pga brottet typ smile

Ser på bilden ut som krom.
Innebörden av mitt inlägg var att det inte skulle synas grått eller krom.
Konstiga kommentarer man får på ett råd?

finns inget krom, utan bara grå plast bakom det trasiga glaset/ plasten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang