Köpråd: en billig vardagsbil som inte får mig att dö av tristess.

Tom_Bombadill
20 juni 2022 · 51 Inlägg

Hej!

Jag har under senaste 1,5 åren haft en Tesla Model 3 SR+. En jättetrevlig bil med en några problem men det behöver jag inte gå in på här.

Nu ska jag byta jobb och min tesla är en personalbil så den ryker (men med jobbytet kommer mer pengar in så ett plus på det stora hela).
Min bror och jag håller på och planerar att köpa en sportbil att dela på. Han har hus och garage så den skulle stå hos honom. Vilken bil det blir har vi inte bestämt än och återigen, ett ämne för en annan tråd. Men kanske en Porsche 911 997.

Den kommer att användas på sommaren så under vintern behöver jag en beater. En daily, som kanske inte kommer vara daily då jag börjar jobba i stan och lär börja åka kommunalt de flesta dagarna. Men sådär 2-3 dagar i veckan lär bilen användas.

Budget: 30-50 000.
Helst en sedan då jag tycker det är snyggare.
Något som är praktiskt och säkert. Inte allt för hög förbrukning men behöver inte vara extremt låg förbrukning heller.
Helst automat.
Bakhjuldsdrift/framhjulsdrift/fyrhjulsdrift funkar alla bra. Klart fyrhjulsdrift är nice men inte ett måste.
Gärna något som inte går sönder stup i kvarten som min Saab 9-3 gjorde (men det var nog ett dåligt exemplar också). Gärna något som inte är för svår att laga också.
Den behöver inte vara jätterolig att köra men helst inte en 115 hästars renault megane liksom.

Bilar jag har kikat lite på är Volvo S60 och Volkswagen Golf.

Tacksam för alla tips.

zemet
20 juni 2022 · 4 030 Inlägg

Du vill ha en bil som är praktisk och säker.
Och så vill du ha en  bil som är pålitlig.
Och det är bra om den är bensinsnål.
Och den skall vara snygg.
Och det är bra om den har 4wd.
Och gärna lite motor också, mer än 115 hk.
Och gärna automat.

Och den skall kosta 30-50K.

Jag kan nog inte komma på en enda bil som uppfyller egentligen mer än 2 av sakerna på din lista för dem pengarna.

Brådhis * Voff voff *
20 juni 2022 · 10 244 Inlägg

Denna uppfyller väl allt utom förbrukningen...?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /101444197

Eller om man tänjer budgeten lite så finns denna:

https://www.blocket.se/annons/skane/lex … /100288760

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
20 juni 2022 · 4 628 Inlägg

Skulle nog också kolla Lexus, BMW eller någon större Merca för dom pengarna.
Audi har ju ofta quattro men med den budgeten blir det problembilar och inget roligt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juni 2022 · 17 379 Inlägg

Audi/BMW/Mercedes/VW för den pengen är inte att rekommendera. Går också på Lexus-spåret.
Mindre bilar? Små GTi-burkar är kul! Problemet är att även tidigare ägare tyckte det så de har gått hårt hela livet...


Jag hade aldrig köpt en VW men en sådan kanske?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /101517566

Vettiga Honda Civic Type-R är tyvärr rätt dyra i nuläget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tom_Bombadill
21 juni 2022 · 51 Inlägg

zemet skrev:
Du vill ha en bil som är praktisk och säker.
Och så vill du ha en  bil som är pålitlig.
Och det är bra om den är bensinsnål.
Och den skall vara snygg.
Och det är bra om den har 4wd.
Och gärna lite motor också, mer än 115 hk.
Och gärna automat.

Och den skall kosta 30-50K.

Jag kan nog inte komma på en enda bil som uppfyller egentligen mer än 2 av sakerna på din lista för dem pengarna.

Känns som att du missförstår mig med flit. Jag listar info som kan vara bra att veta, jag säger inte att det är krav att allt det ska stämma in.

Ge gärna ett tips på en framhjulsdriven pålitlig manuell bil.

Tom_Bombadill
21 juni 2022 · 51 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Audi/BMW/Mercedes/VW för den pengen är inte att rekommendera. Går också på Lexus-spåret.
Mindre bilar? Små GTi-burkar är kul! Problemet är att även tidigare ägare tyckte det så de har gått hårt hela livet...


Jag hade aldrig köpt en VW men en sådan kanske?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /101517566

Vettiga Honda Civic Type-R är tyvärr rätt dyra i nuläget.

Behöver nog inte riktigt vara så roligt. Civic Type-R var jag inne på lite för nåt år sen när jag ville ha nåt kul. Men det är nog lite mer kul än praktiskt. Och jag behöver lite mer praktiskt än kul. Tack för tipsen iaf!

Tom_Bombadill
21 juni 2022 · 51 Inlägg

Brådhis skrev:
Denna uppfyller väl allt utom förbrukningen...?

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /101444197

Eller om man tänjer budgeten lite så finns denna:

https://www.blocket.se/annons/skane/lex … /100288760

Stort tack. Ska kolla närmre.

Tom_Bombadill
21 juni 2022 · 51 Inlägg

En Volvo s60 inget att ha? Typ en sånhär https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /99901515. Den har ändå lite go i sig och är väl rätt pålitlig/bekväm?

Brådhis * Voff voff *
21 juni 2022 · 10 244 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
En Volvo s60 inget att ha? Typ en sånhär https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /99901515. Den har ändå lite go i sig och är väl rätt pålitlig/bekväm?

Dom är trevliga och rejäla bilar. Personligen skulle jag nog valt Volvo, men det är ju bara för att jag gillar Volvo. smile

Men 47900:- för en 2,5T från -05 är riktigt dyrt!

Senast redigerat av Brådhis (21 juni 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
21 juni 2022 · 4 030 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:

zemet skrev:
Du vill ha en bil som är praktisk och säker.
Och så vill du ha en  bil som är pålitlig.
Och det är bra om den är bensinsnål.
Och den skall vara snygg.
Och det är bra om den har 4wd.
Och gärna lite motor också, mer än 115 hk.
Och gärna automat.

Och den skall kosta 30-50K.

Jag kan nog inte komma på en enda bil som uppfyller egentligen mer än 2 av sakerna på din lista för dem pengarna.

Känns som att du missförstår mig med flit. Jag listar info som kan vara bra att veta, jag säger inte att det är krav att allt det ska stämma in.

Ge gärna ett tips på en framhjulsdriven pålitlig manuell bil.

Pålitlig manuell FWD går min tanke direkt till toyota Yaris.

Men tråkigare än så blir det knappast:(

Tror dedär lexusbilarna som tipsades om tidigare i tråden är en bra kompromiss för vad du söker.

granadadr
21 juni 2022 · 7 268 Inlägg

Toyota Corolla sport?   lite udda,, min svåger hade en gammal å den hade 190 hk smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Low
21 juni 2022 · 3 296 Inlägg

Hur är äldre audi TT? Brukar just ligga runt 30-50k

Cuefa Ain't no place like home...
21 juni 2022 · 4 628 Inlägg

Low skrev:
Hur är äldre audi TT? Brukar just ligga runt 30-50k

Bottenplattan är ju samma som Golf IV, så hyfsat rejält och enkelt.
Allt som är specifikt TT 8N (första generationen) däremot har, eller håller på att, utgå utan ersättning...

Eftermarknaden till dessa vagnar är dock välfylld så det mesta går att hitta den vägen.
En fwd TT är en relativt "tråkig" bil, man kan lika gärna satsa på en Golf GTI i så fall.
en TT quattro däremot kan bli ruskigt rolig, dessa har dessutom 225hk original till skillnad från de 180hk som den framhjulsdrivna versionen ligger på.

Lite coils och en grövre krängningshämmare bak som trollar bort understyrningen, så blir det en riktigt skojig bil, och motorn tål rätt mycket innan den ger upp, även med lite påställt laddtryck.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Tom_Bombadill
21 juni 2022 · 51 Inlägg

Jag tror kanske för mycket fokus har hamnat på att den ska vara rolig. Eftersom vi planerar att köpa en sportbil så tänker jag att jag får ut mitt roliga körande med den och den här ska vara praktisk i första hand.

Jag kan tänka mig att släppa på flera saker. Behöver inte vara en sedan. Behöver inte vara något annat än framhjulsdriven. Behöver inte vara snygg men helst inte jätteful såklart.

Audi TT går tyvärr bort då den är lite för liten. Behöver ingen stor bil men ändå något jag kan åka till landet med med lite packning och en golfbag. T ex en golf funkar tror jag.

Det jag menade med att jag inte vill ha en tråkig bil är väl att jag inte vill DÖ av tristess när jag åker i den. Har kört min kompis sketna renault megane och det går ju knappt att köra om bilar i den. En annan vän hade en automat-golf som tog ca 1 minut att komma upp i hundra... Min Saab 9-3 var ett bra exempel på en bil som ändå var rätt rolig. Nu hade jag som sagt dålig erfarenhet med den, men det kanske var otur.

Tack för alla tips!

Low
21 juni 2022 · 3 296 Inlägg

Cuefa skrev:

Low skrev:
Hur är äldre audi TT? Brukar just ligga runt 30-50k

Bottenplattan är ju samma som Golf IV, så hyfsat rejält och enkelt.
Allt som är specifikt TT 8N (första generationen) däremot har, eller håller på att, utgå utan ersättning...

Eftermarknaden till dessa vagnar är dock välfylld så det mesta går att hitta den vägen.
En fwd TT är en relativt "tråkig" bil, man kan lika gärna satsa på en Golf GTI i så fall.
en TT quattro däremot kan bli ruskigt rolig, dessa har dessutom 225hk original till skillnad från de 180hk som den framhjulsdrivna versionen ligger på.

Lite coils och en grövre krängningshämmare bak som trollar bort understyrningen, så blir det en riktigt skojig bil, och motorn tål rätt mycket innan den ger upp, även med lite påställt laddtryck.

Fwd versonen går enkelt att chippa, en vän som nyligen skaffa en, han ska chippas snart. Väldigt bra väghållning som original tycker jag, är så van att köra en van haha, helt olika världar

Sett en med 3.2? Väldigt fint ljud på dem.smile

Cuefa Ain't no place like home...
21 juni 2022 · 4 628 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Jag tror kanske för mycket fokus har hamnat på att den ska vara rolig. Eftersom vi planerar att köpa en sportbil så tänker jag att jag får ut mitt roliga körande med den och den här ska vara praktisk i första hand.

Jag kan tänka mig att släppa på flera saker. Behöver inte vara en sedan. Behöver inte vara något annat än framhjulsdriven. Behöver inte vara snygg men helst inte jätteful såklart.

Audi TT går tyvärr bort då den är lite för liten. Behöver ingen stor bil men ändå något jag kan åka till landet med med lite packning och en golfbag. T ex en golf funkar tror jag.

Det jag menade med att jag inte vill ha en tråkig bil är väl att jag inte vill DÖ av tristess när jag åker i den. Har kört min kompis sketna renault megane och det går ju knappt att köra om bilar i den. En annan vän hade en automat-golf som tog ca 1 minut att komma upp i hundra... Min Saab 9-3 var ett bra exempel på en bil som ändå var rätt rolig. Nu hade jag som sagt dålig erfarenhet med den, men det kanske var otur.

Tack för alla tips!

Här kommer ett inlägg från vänsterhörnan direkt på mål i så fall;

https://www.blocket.se/annons/orebro/op … /101608109

Den där borde vara vansinnigt skoj o slänga runt då bottenplattan är samma som du hade på din 9-3SS, även motorn fanns tillgänglig i Saaben.
Manuell dessutom.

Har hört förvånansvärt mycket gott om dessa vagnar.
Miltalet var ju dessutom relativt lindrigt 👍🏼

Edit:
Snubblade över denna också, mycket bil för pengarna och en bra vinterbil med permanent quattro 👍🏼
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /101541261

Snubblad

Senast redigerat av Cuefa (21 juni 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2022 · 13 669 Inlägg

en låg milad lite Arosa  den kommer inte kosta många kronor att köpa in.  den är "relativt" snål 
den kostar väldigt lite att äga..  billig försäkring skapligt låg skatt osv. 
man får en för mellan 0-15k  smile

den uppfyller igentligen inga av dina krav.. men helt ärligt jag köpte en sån som pendlar bil till min sambo och efter det har jag ägt 4st Arosor och jag älskar dom.    dom har 60hk så dom är "långsamma" men! dom är som gokarts.. man kan helt enkelt köra dom som om man snott den utan att igentligen köra speciellt fort.  dom gör 160-170   varvar inte hjärndött på motorvägen.  jag har snittat 140km/h Stockholm-Örebro med min Gråa.     Man behöver igentligen aldrig bromsa. man växlar ner håller full gas och siktar dit man vill svänga.

ja jag vet det är ingen bil för en Man igentligen.    men så otroligt rolig bil. 
den är inte så slö att man blir totalt galen.  utan även polarn som normalt åker en 300hk volvo 960 tycker att det är okej bilar.   han hatar tex sin syster Kia från 2020 för att den liver om och han har inte sagt ett ord om det i min gamla Arosa han brukar köra runt i.

men ingen manlig bil ser inte frän ut och den är svin liten tills man sätter sig.. är 183 och jag sitter perfekt i den.  går att lasta in 6pers i den.. (ja jag har testat)


annars är alternativen en bil som alla andra har och verkligen gå svensonliv..  för det är alternativen enligt mig ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jokabsson
21 juni 2022 · 1 172 Inlägg

Mazda 6 2.5 wink

Jag tycker den är skön att köra, sitter bra, den lastar gott och väl golf-bagen. Troligtvis går det in 2st utan att fälla säten tack vare halvkombi-utförandet. 170hk räcker för att ta sig fram då den väger blygsamma 1,5 ton. Drar 0,75 på långresorna och runt 1 liter i stan. Ligger tvärfint i kurvorna.

Börjar bli gammal modell men AUX är standard så du kan alltid spela din egen musik i dem smile

Just 2,5orna är ofta väldigt välutrustade, min har bose-högtalarsystem, automatiskt avbländande backspegel, regnsensor, fönsterhissar x4, parkeringssensorer fram och bak, två mugghållare fram och två bak, färddator och allt det där. Den har till och med bluetooth handsfree för telefonsamtal vilket används ofta! Har bara haft den i 1,5 år men hittills är det den mest totalekonomiska bil jag ägt trots att det varit långt ifrån den snålaste. Snart 15 år gammal och jag byter bara olja, bromsar och filter.

Just det! Den har kamkedja också så den behöver du aldrig byta. Jag fick loss min för 45 000kr och då hade den gått 15 000 mil. Det är gravt underskattade bilar så priset är till köparens fördel!

Senast redigerat av Jokabsson (21 juni 2022)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Tom_Bombadill
21 juni 2022 · 51 Inlägg

Jokabsson skrev:
Mazda 6 2.5 wink

Jag tycker den är skön att köra, sitter bra, den lastar gott och väl golf-bagen. Troligtvis går det in 2st utan att fälla säten tack vare halvkombi-utförandet. 170hk räcker för att ta sig fram då den väger blygsamma 1,5 ton. Drar 0,75 på långresorna och runt 1 liter i stan. Ligger tvärfint i kurvorna.

Börjar bli gammal modell men AUX är standard så du kan alltid spela din egen musik i dem smile

Just 2,5orna är ofta väldigt välutrustade, min har bose-högtalarsystem, automatiskt avbländande backspegel, regnsensor, fönsterhissar x4, parkeringssensorer fram och bak, två mugghållare fram och två bak, färddator och allt det där. Den har till och med bluetooth handsfree för telefonsamtal vilket används ofta! Har bara haft den i 1,5 år men hittills är det den mest totalekonomiska bil jag ägt trots att det varit långt ifrån den snålaste. Snart 15 år gammal och jag byter bara olja, bromsar och filter.

Just det! Den har kamkedja också så den behöver du aldrig byta. Jag fick loss min för 45 000kr och då hade den gått 15 000 mil. Det är gravt underskattade bilar så priset är till köparens fördel!

Jag tittade på Mazda 6 MPS sist jag var inne på att köpa bil men då blev jag avrådd för att Mazda har rostproblem. Du har inte haft något problem med rost?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang