Köpråd: en billig vardagsbil som inte får mig att dö av tristess.

Jokabsson
21 juni 2022 · 1 172 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:

Jokabsson skrev:
Mazda 6 2.5 wink

Jag tycker den är skön att köra, sitter bra, den lastar gott och väl golf-bagen. Troligtvis går det in 2st utan att fälla säten tack vare halvkombi-utförandet. 170hk räcker för att ta sig fram då den väger blygsamma 1,5 ton. Drar 0,75 på långresorna och runt 1 liter i stan. Ligger tvärfint i kurvorna.

Börjar bli gammal modell men AUX är standard så du kan alltid spela din egen musik i dem smile

Just 2,5orna är ofta väldigt välutrustade, min har bose-högtalarsystem, automatiskt avbländande backspegel, regnsensor, fönsterhissar x4, parkeringssensorer fram och bak, två mugghållare fram och två bak, färddator och allt det där. Den har till och med bluetooth handsfree för telefonsamtal vilket används ofta! Har bara haft den i 1,5 år men hittills är det den mest totalekonomiska bil jag ägt trots att det varit långt ifrån den snålaste. Snart 15 år gammal och jag byter bara olja, bromsar och filter.

Just det! Den har kamkedja också så den behöver du aldrig byta. Jag fick loss min för 45 000kr och då hade den gått 15 000 mil. Det är gravt underskattade bilar så priset är till köparens fördel!

Jag tittade på Mazda 6 MPS sist jag var inne på att köpa bil men då blev jag avrådd för att Mazda har rostproblem. Du har inte haft något problem med rost?

Mazda 6 MPS tillverkades i sista årsmodellen 2007(?) eller liknande så det är föregångaren till min, dvs Mazda 6 modell GG. Den är nog mest känd för sina rostproblem tyvärr. Maskinellt går de som väloljade tändkulemotorer men kaross och chassi äts upp av vårt härliga vägsalt.

Efterträdaren GH har bättre rostskydd och bättre ljudisolering. Min har antydan till rost vid en lampa på bakluckan och sedvanlig ytrost undertill, vilket kan förväntas av en 15 år gammal bruksbil.

Miatan är värre.. 🥲

Senast redigerat av Jokabsson (21 juni 2022)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2022 · 17 379 Inlägg

Hyundai Sonata 3.3? Eftersom vi har en i familjen sedan många år tillbaka så kan intygas att den knuffar på bra. 240 km/h på autobahn i mätarfart fungerar fint i en originalbil. I timtal. Används flitigt till detta ändamål.

Åker bra så klart, stor bil. Men baksidan av medaljen är en imponerande bränsletörst... 5-petad automat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
22 juni 2022 · 181 Inlägg

Jag hade personligen spanat efter en Volvo s60/v70 med 2.5t-motorn, riktigt fina bilar.

Tänkte föreslå någon halvsportig Japan också men ser att du redan fått bra kandidater från ett gäng märken. Mitt bidrag till den potten blir en Outlander Turbo 2.0, exempelvis denna:
https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /100137748

Som med alla japanska bilar är det viktigt att spana efter rost men i övrigt tror jag att de är rätt driftsäkra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang