Värt fixa?

Dalmasen86
21 juni 2022 · 7 Inlägg

Har precis fått en bil som ja den är från 1988 så är ju inte helt 100. Men frågan jag har är om ni ser bilderna (Tagna på natten med dåligt ljus och dålig mobil) Detta är höger bak, inte kollat igenom de andra sidorna än men vet att det är lite fel och saker den tidigare ägaren fixat provisoriskt. Men motorn går fint och tycker bromsarna tar. Är inte expert på att skruva utan en glad amatör men inte rört en bil på 15 år så tar ett tag att få upp kunskapen igen. Saknar garage så kanske bättre sälja tongue Men ogillar ge upp.

Så är det värt att fixa eller lär hela skiten vara körd? https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91481/91481-486edb011dbf168260ff29224943b2db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91481/91481-b6831ba796a99c1fbc789085724e5591.jpg

uhlin
21 juni 2022 · 2 831 Inlägg

Först och främst... Vad är det för bil? Bra och veta om det är värt att laga eller ej. Och är det rost?

Utmarks-Loke
21 juni 2022 · 5 813 Inlägg

Ser ut som du får byta avgassystem, det är allt jag kan säga utifrån bilderna.

Steff240
21 juni 2022 · 1 005 Inlägg

Förutom det trasiga avgasröret ser det ut som vilken begagnad bil som helst roll
Mer bilder på helheten kanske? Och är det några direkta fel egentligen? (förutom avgasröret).

Dalmasen86
21 juni 2022 · 7 Inlägg

Nissan Sunnny 1988

Bromslampan lyser, ja avgasröret och "mycket rost" måste fixas men det är ju så, den är som en annan ingen ungdom längre. Målet är att bilen ska få fira sin 40 års dag iaf wink

uhlin
21 juni 2022 · 2 831 Inlägg

Dalmasen86 skrev:
Nissan Sunnny 1988

Bromslampan lyser, ja avgasröret och "mycket rost" måste fixas men det är ju så, den är som en annan ingen ungdom längre. Målet är att bilen ska få fira sin 40 års dag iaf wink

Tänk på att om du tycker det är mycket rost så blir det ännu mer när du börjar rota i det.

Men det är klart.... Har du gott om tid och tycker om att laga rost så visst.

Men jag skulle låta den somna in för gott... Är ju inte direkt nån jätteovanlig bil heller.... Så lönar sig? Definitivt inte.

Utmarks-Loke
21 juni 2022 · 5 813 Inlägg

Är det mycket rost i skärmar, dörrar, trösklar, balkar under osv. skulle jag inte ens försöka. Åttiotalets japanska bilar var generellt riktigt lättrostade och som sagt finns det alltid mer än det först ser ut som.

Mossan1
21 juni 2022 · 2 752 Inlägg

På en modernare bil definieras några lackblåsor som "mycket rost" , medan det på en bil från 80talet definieras "mycket rost" när större stycken av dörr, skärm, underrede osv helt saknas.

Det sistnämnda är billigt att fixa för en som svetsar själv med egna grejer osv.  Jobbigt= Ja. Kul= Nej.

Ska man lämna in på verkstad för rostskador sticker timmarna (=tusenlapparna) fort iväg.

Avgassystemet byter man.
Går med skapligt med universalgrejer om inte anpassade finns/kostar multum.

Dammskyddet över stötdämparen är väl en lagom hemmafix för nybörjare.
Fjäderspännare = måste!
Och naturligtvis något att palla upp bilen med stadigt, men det krävs för alla jobb i hjulhuset eller under.

Bromslampan kan vara allt från för låg vätskenivå/givare, slitna belägg/dålig kontakt, till dåligt vakuum i servon eller tryckskilnad mellan kretsarna.
Man måste finna givaren/arna och veta/förstå dess funktion.  Något OBDsystem som berättar har den inte....

Senast redigerat av Mossan1 (21 juni 2022)

spillolja
21 juni 2022 · 4 014 Inlägg

Ställ på, åk till bilbesiktningen och hämta ett papper, fundera på åtgärd efteråt eller sälj den på blocket, den är ju ändå skattebefriad (och rullat i Norrland)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
21 juni 2022 · 7 268 Inlägg

spillolja skrev:
Ställ på, åk till bilbesiktningen och hämta ett papper, fundera på åtgärd efteråt eller sälj den på blocket, den är ju ändå skattebefriad (och rullat i Norrland)

var står det att den rullat i Norrland?

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
spillolja
21 juni 2022 · 4 014 Inlägg

granadadr skrev:
var står det att den rullat i Norrland?

jag antog det efter som det Står Luleå på dalmasens presentationssida

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
21 juni 2022 · 7 268 Inlägg

spillolja skrev:

granadadr skrev:
var står det att den rullat i Norrland?

jag antog det efter som det Står Luleå på dalmasens presentationssida

smile

kikade aldrig på den smile,, men ärligt även här i Norrland så saltas det friskt,, jag bor i Skellefteå  och har en scorpio,, visst dem rostar bra,, å den var rostfri för typ 4 årsen,, kan ju säga att dagligt bruk i salt mår den INTE bra av smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juni 2022 · 14 007 Inlägg

Dalmasen86 skrev:
Nissan Sunnny 1988

Bromslampan lyser, ja avgasröret och "mycket rost" måste fixas men det är ju så, den är som en annan ingen ungdom längre. Målet är att bilen ska få fira sin 40 års dag iaf wink

Oj! Det är mycket att göra på den där. Jag är tveksam till att den kommer att fira någon 40-årsdag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 juni 2022 · 7 218 Inlägg

utan garage hade jag inte ägnat en tanke åt att laga den

hade du däremot haft plats att stå och mecka på och tyckt om bilen så hade det varit värt att fundera på iallafall smile gamla bilar är ju trots allt ganska charmigt, även om det är en tråkig sunny

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Dalmasen86
21 juni 2022 · 7 Inlägg

spillolja skrev:

granadadr skrev:
var står det att den rullat i Norrland?

jag antog det efter som det Står Luleå på dalmasens presentationssida

smile

stämmer bilen har levt hela sitt liv i Norrland både västerbotten och norrbotten

spillolja
21 juni 2022 · 4 014 Inlägg

Gör i ordning och fixa dom värsta felen
läs sedan igenom dessa trådar:
https://www.garaget.org/forum//viewtopic.php?id=331683
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4066178
här finns lite info om hur ni förhindrar total förintelse

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
21 juni 2022 · 4 014 Inlägg

PS Dekra finns i Luleå DS

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
21 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Vet inte vad det är för bil = värdet.
Jag skulle kolla att "allt det vanliga" = tuta, lyse o s v fungerar, och sedan låta besikta och ev få en "arbetsorder".
Utifrån denna "arbetsorder" ta ställning till om det är värt att åtgärda bilen.
Att den är skattebefriad är ett plus.
Dessutom bara besiktning vartannat år.

uhlin
22 juni 2022 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Vet inte vad det är för bil = värdet.
Jag skulle kolla att "allt det vanliga" = tuta, lyse o s v fungerar, och sedan låta besikta och ev få en "arbetsorder".
Utifrån denna "arbetsorder" ta ställning till om det är värt att åtgärda bilen.
Att den är skattebefriad är ett plus.
Dessutom bara besiktning vartannat år.

Nissan sunny 1988 handlar det om som nämts tidigare. Inget direkt större värde på bilen även om den är relativt fin skulle jag säga.

Dalmasen86
22 juni 2022 · 7 Inlägg

uhlin skrev:

torsen skrev:
Vet inte vad det är för bil = värdet.
Jag skulle kolla att "allt det vanliga" = tuta, lyse o s v fungerar, och sedan låta besikta och ev få en "arbetsorder".
Utifrån denna "arbetsorder" ta ställning till om det är värt att åtgärda bilen.
Att den är skattebefriad är ett plus.
Dessutom bara besiktning vartannat år.

Nissan sunny 1988 handlar det om som nämts tidigare. Inget direkt större värde på bilen även om den är relativt fin skulle jag säga.

precis rent affektionsvärde vid detta läge, detta var den första bilen jag ägde och nu äger jag den igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang