Släpvagnsel

Vodgev
21 juni 2022 · 3 Inlägg

Hej!

Svärfar har bokat besiktning för sitt släp om en vecka (dagen innan besiktningsperioden går ut), och sedan kommit på att elen inte funkar alls och igår kom han med två nya baklyktor och en ny 7-polig kontakt med hopp om quick-fix.

Efter en del ( = mycket) googlande körde jag igång.

Jag tycker jag fick till kopplingarna där bak rätt till lyktorna med tre separata lampor.

Släpvagnskontakten var lite klurigare. Googlade fram ritningar med siffror och förger, som förstås inte stämde med färgerna på hans (äldre) vagn. Testade då att bara koppla in det precis som det var innan (men det har ju varit en hel del fel (ospecificerade) innan, så om det var rätt, vet vi ju inte. Hursomhelst funkar blinkers och bakljus, men inte bromsljus. Så kom myggen och i och med det så dog entusiasmen. Nu försöker jag bygga upp mig lite inför kvällens pass och tar tacksamt emot era tips!

Så här såg/ser kopplingarna ut i släpvagnens kontakt; 5 ledningar in i kontakten och 2 som kopplar ihop stift:
Stift 1: Svart
Stift 2: Sammankopplad med Stift 6 med en Mörk Blå
Stift 3: Svart
Stift 4: Gulgrön
Stift 5: Brun och sammankopplad med Stift 7 med en Röd
Stift 6: Ljus Blå (och sammankopplad med Stift 2 med en Mörk Blå)
Stift 7: Sammankopplad med Stift 5 med en Röd

Bilen /(2016 modell XC70/60) har 13-polig kontakt och förstås en adapter mellan.

Googlandet får fram lite frågetecken som jag inte har kunskap nog att applicera på mitt problem:
- Jord: Förefaller vara ett vanligt problem. Kan det ge sådana besvär och hur kolla i så fall?
- Olika sammankopplingar som beskrivet ovan; är det rätt? På några ställen står att man INTE skall koppla samman 5 och 7 på släpet, t.ex.
- Bromsljuset; hur fungerar det?

Jag har ett löst bilbatteri och en multimeter (som jag får googla varje gång jag skall använda...). Tänk; "Släpvagnsel for dummies" i era svar...

Mvh Roger

Utmarks-Loke
21 juni 2022 · 5 809 Inlägg

Då du har en modern bil kan det hända att det blir dumt om 5 och 7, höger och vänster bakljus, kopplas ihop, till exempel. Eller bromsljuset och reserven, som ibland används till dimbakljus. Hur funkar ljuset om du provar på en gammal bil? Jag skulle börja med att plocka bort kopplingen mellan 6 och 2, eller egentligen lossa ledningen från 2 eftersom reserven normalt inte behövs. Då kanske bilen blir gladare.

Vodgev
21 juni 2022 · 3 Inlägg

Hej och tack för svar!

Försökte ta bort mellankopplingarna en i taget utan någon effekt - vare sig positiv eller negativ sådan.

Kopplar på direkt på bromsljuspinnen och då lyser bromsljusen, men inte via bilen (igår svärfars, idag min, olika adaptrar).

Höger positionsljus fram funkar inte heller. Såg det igår, men utgick ifrån att det var lampan, men icke. Jag kan mäta spänning över lampsockeln, men inget ljus i lampan. Det kanske betyder något för en som kan - för mig är det bara konstigt...

Till råga på allt så gnistrade det till medans jag höll på; förmodligen kortslöt jag mellan bromsljuspinnen och höger bakljuspinne, så nu gnistrar det och blir varmt och inget ljus alls när jag sätter spänning över bromsljuset... Suck...

Lutar åt att sväris får lämna in till verkstad.

Lite klokare är man dock, ändå, så alltid något!!

/Roger

torsen
21 juni 2022 · 7 198 Inlägg

För det första undrar jag om det inte hade varit enklare att montera BILTEMA 34-257 á 349:- eller 42-2179 á 499:-.
Båda LED samt E-märkta.
Båda fästs primärt med magneter, men kan även monteras på annat sätt.
Allt färdigkopplat med 2½ m mellan bakljus och 7 m mellan eluttag och lampor.

För det andra så finns det beteckningar i/på alla 7-poliga släpvagnskopplingar.

L = vänster blinker = GUL
R = höger blinker = GRÖN
31= jord(stom) = GRÅ eller VIT
54 = bromsljus = RÖD
56G = "ledig" = annat = BLÅ
58L =  vänster bakljus (& sidolampa) = SVART
58R = höger bakljus (& sidolampa) = BRUN

Naturligtvis är det fritt fram att inte följa ovanstående DIN-standard.
Jag följer alltid DIN:

torsen
21 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Då en kompis till mig för ungefär 5 år sedan monterade drag på sin då nya Volvo XC40 gick det bra att montera den fysiska delen.
Men när han anslöt en hemmagjord elkabelsats orsakade han skador för nånstans mellan 5.000:- och 7.000:-(om jag minns rätt).
Till detta kom bärgningen till VOLVO-verkstaden några mil bort.
Kan vara bra att veta.

Senaste elkopplingen till drag gjorde jag som Utmarks-Loke = anslöt över 5 st relän!

Mossan1
26 juni 2022 · 2 752 Inlägg

torsen skrev:

Men när han anslöt en hemmagjord elkabelsats orsakade han skador för nånstans mellan 5.000:- och 7.000:-(om jag minns rätt).

Men då kortslöt hen i BILEN på något sätt.
Är elen i BILEN nu installerad som den ska är det säkringsskyddat och en fatal felkoppling i VAGNEN inte skada bilen.

Moderna bilar kan vara lite kinkiga.
Min egen Audi 2017 ger inget till vagnen föränn efter ca 10sek.
Databox som ska vakna och göra diagnos, backsensorer och pre-sence som ska avaktiveras, mm. 
I mitt släp är också höger och vänster ljus sammankopplat.
Det ger "trasigt parkeringsljus på släp" i färddatorn och en lysande varningslampa.  Irriterande, med har inte orkat fixa.

Kabelfärger följer sällan standard, men vilken pol som är vad finns på nätet.
Med lösa batteriet kan du ju lätt ta reda på vilken kabel som tänder vilka lampor och sätta därefter.
Oavsett 7 eller 12pol.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juni 2022 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:
Då en kompis till mig för ungefär 5 år sedan monterade drag på sin då nya Volvo XC40 gick det bra att montera den fysiska delen.
Men när han anslöt en hemmagjord elkabelsats orsakade han skador för nånstans mellan 5.000:- och 7.000:-(om jag minns rätt).
Till detta kom bärgningen till VOLVO-verkstaden några mil bort.
Kan vara bra att veta.

Senaste elkopplingen till drag gjorde jag som Utmarks-Loke = anslöt över 5 st relän!

då har man fuckat upp ganska rejält..   

idag är elen ganska enkel men man måste köra med canbus grejer för att det ska fungera smile

så det är lite sånna anslutningar som behöver göras.   problemet blir när folk tror dom kan komma billigare undan. smile

man köper bara en anpassad elsats och följer instruktionerna och det fungerar direkt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vodgev
26 juni 2022 · 3 Inlägg

Hej! Ja, sväris lämnade in bilen och grundproblemet var jord och sedan hade någon (...) kopplat fel på ena baklyktan - förmodligen då jag skulle vända den efter att dörst ånha monterat den åt fel håll...

Jaja, tack för alla inlägg!

Mvh Roger

torsen
27 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Growe skrev:

torsen skrev:
Då en kompis till mig för ungefär 5 år sedan monterade drag på sin då nya Volvo XC40 gick det bra att montera den fysiska delen.
Men när han anslöt en hemmagjord elkabelsats orsakade han skador för nånstans mellan 5.000:- och 7.000:-(om jag minns rätt).
Till detta kom bärgningen till VOLVO-verkstaden några mil bort.
Kan vara bra att veta.

Senaste elkopplingen till drag gjorde jag som Utmarks-Loke = anslöt över 5 st relän!

då har man fuckat upp ganska rejält..   

idag är elen ganska enkel men man måste köra med canbus grejer för att det ska fungera smile

så det är lite sånna anslutningar som behöver göras.   problemet blir när folk tror dom kan komma billigare undan. smile

man köper bara en anpassad elsats och följer instruktionerna och det fungerar direkt

Håller helt med, men det fanns ingen färdig elsats i mitt fall - men däremot fanns det canbus - därför 5 mikrorelän.
Sammanfogade med smältlim till en enhet och snyggt placerade i ett fack med lock avsett för förbandsartiklar bak i bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang