V70 2.4 140hk manuell 5-vxl 2007 - Problem med ettans växel

Robie76
21 juni 2022 · 4 Inlägg

Hej,

Farsan köpte en V70 nyligen som var nybesiktigad av tidigare ägare utan anmärkning. Tyvärr är det nåt knas med ettans växel som jag hoppas nån av Er kanske har nån terori om vad det kan bero på.
När man släpper kopplingen så att den börjar "ta" och ger lite gas från stillastående position så händer det inte så mycket. Det känns som att det knappt blir någon gas/höjning av varvtal och bilen nästintill tjuvdör. När man ger ytterligare mer gas så att det börjar hända lite med varvtalet och släpper upp kopplingen igen så blir det världens ryck och bilen drar iväg med värsta accelerationen.
Det saknas det här vanliga finliret som normalt ska vara när man kör iväg lugnt o fint eller när man står i en uppförsbacke i bilkö.
Det är väldigt jobbigt att just stå i långsam/stillastående bilkö uppför.

Enligt kontakt med några bilmekar så var det ingen som riktigt kunde säga vad det kunde bero på. Nån trodde att det kanske var nåt knas med bränslefiltret. Nån som har nån bra idé?
Det är bara på ettans växel som det är problem. På övriga växlar fungerar det bra vid körning.
Växellådsproblem? Hoppas inte den behöver servas för det är väl inte nån billig historia antar jag.

/Robban

viccoA
21 juni 2022 · 3 109 Inlägg

Om du släpper upp kopplingen utan att ge gas dör bilen då?

Robie76
21 juni 2022 · 4 Inlägg

Har inte provat men skulle nog säga att den skulle dö om man bara släppte upp kopplingen utan gas. När man ger "normal" gas när man släpper på kopplingen så är den på vippen att dö om man inte trycker ner kopplingen igen eller ger ännu mer gas. I det fallet då man ger mer gas för att den inte ska dö så blir det ett ryck o kraftig acceleration.

En annan sak jag märkte när jag provkörde bilen i helgen var att man hela tiden känner nån slags lätt rytmiskt dunkande i snabb takt när man har foten vilande på kopplingen när man har växel i och kör.
Har inte känt av nåt liknande på farsans gamla 940 eller min egen bil (nissan).

Tändstift, olja o filter är bytta efter köpet. Den hade tydligen inte varit inne på service på många år då stiften var helt igensotade.

Senast redigerat av Robie76 (21 juni 2022)

Brådhis * Voff voff *
22 juni 2022 · 10 279 Inlägg

140 hk är ju inget monster till motor, är ni säkra på att ni helt enkelt inte måste ge mer gas för att komma iväg?

Jag tänker i övrigt att bilen kan bli svårkörd genom att det tex kommit olja på kopplingslamellen vilket gör att den hugger, alltså får ett ganska distinkt på/av beteende.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
22 juni 2022 · 1 782 Inlägg

140hk-versionen är många gånger svårkörd vid start, har upplevt detta flertalet gånger, det saknas helt enkelt vrid för att det ska dra iväg smidigt. Så frågan är ju om det inte helt enkelt är normalt på dessa!?

Edit: Hustruns bil är ju en 170hk med gamla karossen, kanske inte helt och fullt jämförbart, redigerade därför texten.
Fast den kan också svår att starta snyggt med, speciellt i uppförslut...

Senast redigerat av Hilmer (22 juni 2022)

Lucif3r
22 juni 2022 · 2 214 Inlägg

Det är ju bara mjukvaran som skiljer mellan 140hk'n och 170hk'n, där spjället då aldrig öppnar 100% på 140hk'n.
Så i dom lägre registren är dom snudd på identiska, och jag har då aldrig haft problem med 170hk'n iaf.

Men är det så så är det väl bara att chippa den, så får du en 170hk + nån åsna mer. smile

Brådhis * Voff voff *
22 juni 2022 · 10 279 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är ju bara mjukvaran som skiljer mellan 140hk'n och 170hk'n, där spjället då aldrig öppnar 100% på 140hk'n.
Så i dom lägre registren är dom snudd på identiska, och jag har då aldrig haft problem med 170hk'n iaf.

Men är det så så är det väl bara att chippa den, så får du en 170hk + nån åsna mer. smile

Just 140-hästaren är faktiskt tjurig ("trött") vid dragläget. Så kör man inte med tillräckligt med gas och känsla så blir det lätt en ryckig färd.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robie76
22 juni 2022 · 4 Inlägg

Tack för alla svar.
Jag har för lite erfarenhet av just v70 så jag har svårt o säga om det är ett normalt beteende. Men om jag jämför med de olika bilar jag kört genom åren så känns det långt ifrån normalt.

Det är nånting knas med själva dragläget eftersom det inte blir en mjuk acceleration med ettan. okontrollerad acceleration tills man kopplar ur eller släpper på gase. Det är i princip omöjligt att få den där mjuka kontrollen när man släpper upp kopplingen.
På övriga växlar är det ju ok när man kör.

Jag läste att med hydraulisk koppling så känner man inte på samma sätt när den är slut som på en äldre bil. T.ex att den tar högt upp när man släpper upp kopplingen.
Problem med just slutkörd koppling är väl känlsan just nu. Eller olja på lamellerna.
Från en meck vi pratat med så tipsade han om att byta bränslefilter. Kan ju vara nåt med tillförsel eller spjället också.

Så trial and error är väl förmodligen vägen framåt smile Frågan är bara vad man ska/kan börja med o kolla själv. Ingen av oss är bilmeckar mer än på lite enkel hobbynivå.

Brådhis * Voff voff *
22 juni 2022 · 10 279 Inlägg

Robie76 skrev:
Tack för alla svar.
Jag har för lite erfarenhet av just v70 så jag har svårt o säga om det är ett normalt beteende. Men om jag jämför med de olika bilar jag kört genom åren så känns det långt ifrån normalt.

Det är nånting knas med själva dragläget eftersom det inte blir en mjuk acceleration med ettan. okontrollerad acceleration tills man kopplar ur eller släpper på gase. Det är i princip omöjligt att få den där mjuka kontrollen när man släpper upp kopplingen.
På övriga växlar är det ju ok när man kör.

Jag läste att med hydraulisk koppling så känner man inte på samma sätt när den är slut som på en äldre bil. T.ex att den tar högt upp när man släpper upp kopplingen.
Problem med just slutkörd koppling är väl känlsan just nu. Eller olja på lamellerna.
Från en meck vi pratat med så tipsade han om att byta bränslefilter. Kan ju vara nåt med tillförsel eller spjället också.

Så trial and error är väl förmodligen vägen framåt smile Frågan är bara vad man ska/kan börja med o kolla själv. Ingen av oss är bilmeckar mer än på lite enkel hobbynivå.

Absolut enklast måste ju vara att provköra 1-2 likadana bilar och se om dom är likadana och sedan utgå från det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
22 juni 2022 · 2 823 Inlägg

Slitna momentstag till motorn, i kombo med ej rengjort gasspjäll ger svåra igångstarter på v70N/S60. Kanske också S80

Gasen blir ingenting-ingenting,- vroooom  och slitna momentstagen ger dragläget svårt.

Senast redigerat av Mossan1 (22 juni 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang