Köpråd behöves desperat!

Heli136
22 juni 2022 · 8 Inlägg

Jag ska byta bil, kör idag en opel corsa år 2010. Den är slut! Men gillar storleken, packutrymmet och utseendet.
Behov: Mindre bil men ingen micro
             Billig i drift
             Utan krångel (då jag inte kan något)
             Kan lägga max 110 000 kr
             Max 10 000 mil

Tittar just nu på KIA Rio 1,2. Citroen C3. Reaunalt captur & Clio. Peugeot 208.

Har någon tankar runt just dessa?
Någon av dessa jag borde ta bort direkt?

torsen
22 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Honda Jazz, Mazda 2, Suzuki Swift och Toyota anser jag vara alternativen om du vill ha ett driftsäkert fortskaffningsmedel.
Jag skulle välja bort europeiska bilar i allmänhet och tyska i synnerhet - om du prioriterar att bilen ska fungera alla dagar.

Hickan
22 juni 2022 · 373 Inlägg

renault, många som inte tycker om dom här gissar jag. men farsan kör bara renault, han kör 4000 mil om året och det enda han bytt senaste 10 åren var nån slang som började läcka. han köper alltid lätt beg bilar och säljer efter 14-15k mil typ. min bmw har kostat typ 15-k i reparationer om året, hade gått 4000 mil när jag köpte den, gått 10k nu. har bytt toppen, nåt på växellådan och ac på försäkring. även glödstift, egr, styrenhet däcktrycksensor, multirem, ena baklyktan tog in fukt så den dog, har säkert glömt nåt mer. och nu ska bakluckan lackas om på rostgarantin... så köp inte en sån tongue

farsans senaste 2021 megane drar 0.45 med 140hk bensin, min lilla bmw drar 0.40 om man kör snålt, med en klenare diesel i en mindre bil. viktigt å tänka på när såsen är dyr, rätt bra för en hyfsat stor bil. en äldre megane hittar du nog i din budget årsmodell 2017 och framåt. bilen är kvalitetsmässigt (kläm och känn) som en golf skulle jag vilja påstå. har rätt bra utrustning ofta till skillnad från bmw där backkameran kostar typ 30k som tillval yikes jag har kört clio och captur, skulle nog ändå föredra megane över dom, den e lite trevligare, rappare och känns inte lika billig men clio funkar väl också

citroen är så otroligt ful dock. skulle få en identitetskris av att köra en sådan tongue

Senast redigerat av Hickan (22 juni 2022)

jag hatar bilar
Presidento Of World
22 juni 2022 · 3 306 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Nissan Micra 1.2 Euro 6 80hk https://www.blocket.se/annons/varmland/ … k/97855524

En sån är pålitlig

C3 är trevlig bil som brukar funka fint fint. Titta även på en C4 eller C4 cactus, större bil men drar som en liten.

Exempel

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Citroën C3 1.2 VTi Euro 6 82hk Feel https://www.blocket.se/annons/varmland/ … /100639590

2300 mil två bilar på samma ställe att kika på om inte du har för långt.

Kör själv justnu både nya c4 och en 12år gammal c3 som jag kör ca 550 mil i månaden med. Inga bekymmer.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hickan
22 juni 2022 · 373 Inlägg

har kört mycket nissan qashqai. otroligt mycket väggljud och sånt i dom. annars är dom bra men föredrar renault framför nissan

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
22 juni 2022 · 5 813 Inlägg

Suzuki Swift som det redan har tipsats om. Känns större än de är och hyfsad kvalitetskänsla också.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2022 · 17 380 Inlägg

Har -idag- fått till mig av ett helt gäng KIA-mekaniker att de rullar på men just 1.2-motorn kan få problem med sträckt kamkedja, samma symptom som VAG, motorlampa osv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Heli136
23 juni 2022 · 8 Inlägg

tack alla för svar! mkt mer att gå på nu. :-)

Heli136
23 juni 2022 · 8 Inlägg

torsen skrev:
Honda Jazz, Mazda 2, Suzuki Swift och Toyota anser jag vara alternativen om du vill ha ett driftsäkert fortskaffningsmedel.
Jag skulle välja bort europeiska bilar i allmänhet och tyska i synnerhet - om du prioriterar att bilen ska fungera alla dagar.

Tack! Toyota har jag alltid tyckt om, finns det körglädje i dessa oxå? Inte turbo-glädje kanske men inte bara "jag rullar framåt..". hehe

Heli136
23 juni 2022 · 8 Inlägg

Disel eller bensin? Miljöaspekt

xXSammy
23 juni 2022 · 6 566 Inlägg

Under 30 km enkel väg, bensin
Över 30 km enkel väg, diesel

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang