Skrota eller laga…!

Heli136
23 juni 2022 · 8 Inlägg

Jag har en Opel corsa 2010 som har gått som en klocka i 23500mil😅
Men nu ska den in på opelverkstad för motorlampa mm lyser. Den hackar och vill inte alls vad jag vill.
Om reparationen visar sig bli på många tusenlappar så ställer jag mig frågan: ska jag repetera den och sen sälja den och köpa ny. Eller ska jag köpa ny och skrota den?🤔
Känns som jag inte kommer få många kronor för min bil…

Senast redigerat av Heli136 (23 juni 2022)

Nybergrobin
23 juni 2022 · 2 378 Inlägg

Heli136 skrev:
Jag har en Opel corsa 2010 som har gått som en klocka i 23500mil😅
Men nu ska den in på opelverkstad för motorlampa mm lyser. Den hackar och vill inte alls vad jag vill.
Om reparationen visar sig bli på många tusenlappar så ställer jag mig frågan: ska jag repetera den och sen sälja den och köpa ny. Eller ska jag köpa ny och skrota den?🤔
Känns som jag inte kommer få många kronor för min bil…

Svårt att säga!   


Vad är bilen värd....runt 20tkr?

Du får en rätt så omfattande rep på en mindre verkstad för dessa pengar.   På skroten får du inte en krona men är den repad och bes så är den ändå värd en slant smile

spillolja
23 juni 2022 · 4 020 Inlägg

Den är nog värd någon kr även olagad

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Heli136
23 juni 2022 · 8 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Heli136 skrev:
Jag har en Opel corsa 2010 som har gått som en klocka i 23500mil😅
Men nu ska den in på opelverkstad för motorlampa mm lyser. Den hackar och vill inte alls vad jag vill.
Om reparationen visar sig bli på många tusenlappar så ställer jag mig frågan: ska jag repetera den och sen sälja den och köpa ny. Eller ska jag köpa ny och skrota den?🤔
Känns som jag inte kommer få många kronor för min bil…

Svårt att säga!   


Vad är bilen värd....runt 20tkr?

Du får en rätt så omfattande rep på en mindre verkstad för dessa pengar.   På skroten får du inte en krona men är den repad och bes så är den ändå värd en slant smile

Tack! Då tar jag nog reparation😅

Heli136
23 juni 2022 · 8 Inlägg

spillolja skrev:
Den är nog värd någon kr även olagad

smile

Tack😅

Utmarks-Loke
23 juni 2022 · 5 833 Inlägg

Priserna på begagnade bilar har ju stigit rätt drastiskt de sista åren så en tolv år gammal Corsa har också ett värde numera. Jag skulle absolut inte skrota den.

spillolja
23 juni 2022 · 4 020 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Priserna på begagnade bilar har ju stigit rätt drastiskt de sista åren så en tolv år gammal Corsa har också ett värde numera. Jag skulle absolut inte skrota den.

Varför skrota bilen om motorn går och hjulen snurrar ?

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Heli136
24 juni 2022 · 8 Inlägg

spillolja skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Priserna på begagnade bilar har ju stigit rätt drastiskt de sista åren så en tolv år gammal Corsa har också ett värde numera. Jag skulle absolut inte skrota den.

Varför skrota bilen om motorn går och hjulen snurrar ?

wink

Så sant. Försöker nog ducka jobbet😂

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2022 · 17 455 Inlägg

Kör vidare. Begbilar är apdyra.
Gyllene regel är annars om bilen kostar mer än hälften av bilens värde att laga så kanske inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mew
25 juni 2022 · 2 156 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kör vidare. Begbilar är apdyra.
Gyllene regel är annars om bilen kostar mer än hälften av bilens värde att laga så kanske inte.

Men då kan man slänga ut den på blocket som den är, det finns ju gott om folk som kan skruva som gärna köper ett repobjekt och lagar själv billigt för att få en billig(are) bruksbil. Har själv gjort så flera gånger. smile

Senast redigerat av Mew (25 juni 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang