Kan däck ”svälla” och gå sönder?

Mack855
23 juni 2022 · 1 354 Inlägg

Som rubriken lyder. En kompis sa att bilen drog våldsamt åt ena hållet så jag provkörde bilen och konstaterade att ”du får inte köra runt såhär” så vi hissade upp bilen och tog av däcken på framaxeln.

Ryckte i stag, drivaxel, snurrade drivaxeln, kollade fjädrarna, kollade spindelled men allt såg och kändes normalt.
”Vafan är det för fel..” Tänkte jag, tills jag skulle rulla tillbaka däcket och såg detta

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145628/145628-2e9ac08bce79444a8c21bcb53a782237.jpg


Hela sidan på däcket på sidan mot motorn hade en reva runt hela däcket så korden var framme. Tittar man på vänstra halvan av däcket på bilden ser man att den sidan är högre än den högra.

Så tittade jag närmre i hjulhuset och konstaterade att det fanns inget som kunde ha rivit sönder däcket. Tittade på däcket igen och konstaterade att halva banan på däcket var högre om man säger så. 
Kan däck svälla upp av sig självt? Typ som att det blivit sprängning inifrån? Ska försöka ladda upp en bild.
Givetvis sa jag återigen ”du får inte köra runt med det här” så reservhjulet sattes på.

Senast redigerat av Mack855 (23 juni 2022)

MrHyde
23 juni 2022 · 634 Inlägg

Mack855 skrev:
Som rubriken lyder. En kompis sa att bilen drog våldsamt åt ena hållet så jag provkörde bilen och konstaterade att ”du får inte köra runt såhär” så vi hissade upp bilen och tog av däcken på framaxeln.

Ryckte i stag, drivaxel, snurrade drivaxeln, kollade fjädrarna, kollade spindelled men allt såg och kändes normalt.
”Vafan är det för fel..” Tänkte jag, tills jag skulle rulla tillbaka däcket och såg detta

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145628/145628-2e9ac08bce79444a8c21bcb53a782237.jpg


Hela sidan på däcket på sidan mot motorn hade en reva runt hela däcket så korden var framme. Tittar man på vänstra halvan av däcket på bilden ser man att den sidan är högre än den högra.

Så tittade jag närmre i hjulhuset och konstaterade att det fanns inget som kunde ha rivit sönder däcket. Tittade på däcket igen och konstaterade att halva banan på däcket var högre om man säger så. 
Kan däck svälla upp av sig självt? Typ som att det blivit sprängning inifrån? Ska försöka ladda upp en bild.
Givetvis sa jag återigen ”du får inte köra runt med det här” så reservhjulet sattes på.

Det kallas separation, däcket slitbana separerar från stommen. Det där kommer av snedslitage och ålder. Men mest snedslitage. Gör en hjulinställning.

Live long, and prosper.
Nybergrobin
23 juni 2022 · 2 377 Inlägg

Har fått defekt cord i form av en bula förut men denna var ny smile

nucken
23 juni 2022 · 94 Inlägg

Haft samma problem med båda framdäcken på Saab bula på "insidan"... skaka satan i 60-80. När jag kolla över framvagnen vara undra spindellederna och krängningshämmarstagen slut.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
torsen
23 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Fabrikat på bil och däck?

Mack855
23 juni 2022 · 1 354 Inlägg

torsen skrev:
Fabrikat på bil och däck?

Det är en Kia Ceed, årsmodell vet jag inte men ish -08 tror jag. Goodyear däck.
Inte min bil som sagt så vet inte så mycket om den.

torsen
23 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Mack855 skrev:

torsen skrev:
Fabrikat på bil och däck?

Det är en Kia Ceed, årsmodell vet jag inte men ish -08 tror jag. Goodyear däck.
Inte min bil som sagt så vet inte så mycket om den.

Således varken lågkvalitetbil eller lågkvalitetdäck.
Märkligt.
För länge länge sedan inträffade något liknande på de svensktillverkade däcken OK sålde.
Det var inga regummeringar!

Mack855
23 juni 2022 · 1 354 Inlägg

torsen skrev:

Mack855 skrev:

torsen skrev:
Fabrikat på bil och däck?

Det är en Kia Ceed, årsmodell vet jag inte men ish -08 tror jag. Goodyear däck.
Inte min bil som sagt så vet inte så mycket om den.

Således varken lågkvalitetbil eller lågkvalitetdäck.
Märkligt.
För länge länge sedan inträffade något liknande på de svensktillverkade däcken OK sålde.
Det var inga regummeringar!

Ja det är väldigt konstigt. När vi bytte till reservhjulet så var det inga tendenser alls till att dra åt något håll, ägaren till bilen sa att det kom smygandes och eskalerade mer och mer ju mer hon körde.

Brådhis * Voff voff *
24 juni 2022 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:

Mack855 skrev:

torsen skrev:
Fabrikat på bil och däck?

Det är en Kia Ceed, årsmodell vet jag inte men ish -08 tror jag. Goodyear däck.
Inte min bil som sagt så vet inte så mycket om den.

Således varken lågkvalitetbil eller lågkvalitetdäck.
Märkligt.
För länge länge sedan inträffade något liknande på de svensktillverkade däcken OK sålde.
Det var inga regummeringar!

Separationer har jag varit med om på både dyra och billiga däck. Det händer helt enkelt då och då. Inget jättemärkligt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
24 juni 2022 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Mack855 skrev:

Det är en Kia Ceed, årsmodell vet jag inte men ish -08 tror jag. Goodyear däck.
Inte min bil som sagt så vet inte så mycket om den.

Således varken lågkvalitetbil eller lågkvalitetdäck.
Märkligt.
För länge länge sedan inträffade något liknande på de svensktillverkade däcken OK sålde.
Det var inga regummeringar!

Separationer har jag varit med om på både dyra och billiga däck. Det händer helt enkelt då och då. Inget jättemärkligt...

Härligt att höra, då nöjer hon sig med nya däck big_smile

uhlin
24 juni 2022 · 2 831 Inlägg

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Således varken lågkvalitetbil eller lågkvalitetdäck.
Märkligt.
För länge länge sedan inträffade något liknande på de svensktillverkade däcken OK sålde.
Det var inga regummeringar!

Separationer har jag varit med om på både dyra och billiga däck. Det händer helt enkelt då och då. Inget jättemärkligt...

Härligt att höra, då nöjer hon sig med nya däck big_smile

Och gör en hjulinställning också. Står troligen fel. Inget kul och köpa nya däck igen efter x antal mil.

Pexxor
25 juni 2022 · 13 Inlägg

Som vissa här ovan redan har skrivit. Det är en separation i däcket.
Köp nya däck, gör en 4-hjulsinställning och kontrollera lufttrycket lite oftare så borde problemet inte uppstå igen.

MrHyde
29 juni 2022 · 634 Inlägg

Pexxor skrev:
Som vissa här ovan redan har skrivit. Det är en separation i däcket.
Köp nya däck, gör en 4-hjulsinställning och kontrollera lufttrycket lite oftare så borde problemet inte uppstå igen.

Det där med att kolla lufttrycket lite oftare är något gemene man borde lära sig, vi får ofta in kunder med pyspunka och då man frågar när de kollade luften sist svara folk oftast: "Det gjorde väl ni när ni satt på dom?" och då kan dom ha åkt 4+ månader sen skifte roll

Live long, and prosper.
Utmarks-Loke
29 juni 2022 · 5 809 Inlägg

MrHyde skrev:

Pexxor skrev:
Som vissa här ovan redan har skrivit. Det är en separation i däcket.
Köp nya däck, gör en 4-hjulsinställning och kontrollera lufttrycket lite oftare så borde problemet inte uppstå igen.

Det där med att kolla lufttrycket lite oftare är något gemene man borde lära sig, vi får ofta in kunder med pyspunka och då man frågar när de kollade luften sist svara folk oftast: "Det gjorde väl ni när ni satt på dom?" och då kan dom ha åkt 4+ månader sen skifte roll

Men nu har snart alla däcktrycksövervakning så då försvinner det problemet

MrHyde
29 juni 2022 · 634 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men nu har snart alla däcktrycksövervakning så då försvinner det problemet

Haft kunder där alla 4 hjul legat på enbart 1.6-1.7 och systemet inte löst ut då det visar samma på alla 4 hjul. Så tyvärr går dom inte riktigt att lita på än. Sen ska man aldrig förlita sig 100% på elektronik, för vem har inte haft en dator eller telefon som nån gång hakat upp sig? smile

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang