Köpråd: en första bil att göra i ordning. Vilket märke/modell är lämpligt?

moddz
24 juni 2022 · 2 Inlägg

Jag tänkte att jag för första gången ska göra iordning en bil. men vet inte vilken jag ska välja?
gärna en med mycket relativt billiga delar osv (vet att det är omöjligt att komma undan billigt) :)
kan ni komma med förslag?
vill göra det till ett projekt och kommer givetvis lägga upp det här om det är någon som vill  följa med på resan :)




Redigerade rubriken en aning...

Mvh mod

Senast redigerat av moddz (24 juni 2022)

amazinjoey
25 juni 2022 · 1 138 Inlägg

Saab 9-5
Volvo xc70
Passat B6

Dessa är utmärkta projektbilar som är bra att roliga projektbilar.

granadadr
25 juni 2022 · 7 268 Inlägg

vad har du tänkt?? en gammal veteranbil??  om så är fallet hade jag valt en Volvo 240,, billiga och finns mkt delar att införskaffa,, samt lättmekade,, jag själv har flertalet 70-80tals Fordar,, men att få tag på delar är lite svårt jämfört med Volvo

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2022 · 14 007 Inlägg

En gammal Volvo. 140, 240, eller kanske 740.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
25 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Mitt förslag är att införskaffa ett renoveringsobjekt.
Förslagsvis en Citroen 2CV.
Ett sådant renoveringsobjekt kan du få för 10.000:- till 20.000:-.
Du får garanterat uppemot 100.000:- för ett fint renoverat exemplar.
Finns en 2CV för 399.000:- på Blocket.
Delar till alla årsmodeller av 2CV finns i Tyskland, Frankrike och Italien.
Närmaste leverantör är Autoartikkeli i Helsingfors, som har svensktalade och mycket hjälpsam personal.
Även i Sverige har på senare år poppat upp några säljare av Citroendelar - främst till 2CV.
Företagen konkurrerar med varandra - därför låga reservdelspriser.
Citroen 2CV är en både enkel och komplicerad bil.
Krävs en del enkla specialverktyg, som man lätt tillverkar själv.
Svets - helst MIG-svets - är obligatoriskt vid 2CV-renovering.
Helst en 3-fas 400v 16A - om du ska tillverka vissa specialverktyg(av grövre material).
Support i Sverige genom Citroenakuten(gratis), Svenska Citroenklubben(kostar medlemskap) samt FB.
För övrigt klarar du dig med en ordinär hylsnyckelsats + några stora hylsor.
Som medlem i Svenska Citroenklubben kan du låna specialverktyg mot deposition.
Svenska Citroenklubben arrangerar årligen flera "mekarträffar" över hela landet.
Fördelen med att meka 2CV är att allt är relativt lätt att bära och/eller flytta.
En ren ram(utan hjulupphängningar) och en tom kaross(utan dörrar, huv och baklucka) väger vardera under 50 kg.
Inte heller drivpaketet(motor och växellåda) väger mer än att du lätt bär det själv.
Ett enkelt spaklyftblock - eller 2 - i taket  underlättar naturligtvis.
Elsystemet är enkelt och lätt att förstå.

Kan du inte svetsa från början, så är du en mästare på tunnplåt när bilen väl är klar.
Bangar du för svetsningen, och inte har någon kompis som kan hjälpa dig, gå en komvux-kurs.

Största problemet vid all Citroenrenovering är att hitta plats för jordklämman till MIG-svetsen.

xXSammy
25 juni 2022 · 6 566 Inlägg

Vad anser du är relativt billigt?
Vad är tanken med projektet? Göra quick-fix och sälja eller endast för eget bruk?

De/Dem
Low
25 juni 2022 · 3 296 Inlägg

En gammal härlig cheva van, den kan du göra nytta med; lasta hur mycket som helst, åka campa om man tycker det är roligt. Och ingen risk att du blir av med körkort😄

spillolja
25 juni 2022 · 4 014 Inlägg

Renault Clio, man håller en sådan i topp med regelbuden mek och omvårdnad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
25 juni 2022 · 4 030 Inlägg

Vad är syftet med renoveringen?
Att fixa i ordning en bil och sedan sälja för att göra en affär?
Eller göra i ordning något fräckt och sedan köra själv?

Jag tycker Torsen har en bra poäng. Skall du lägga all tid och pengar på att renovera så är det bra att renovera något som faktiskt ökar ordentligt i värde som förslaget med 2CVn.

Att lägga massa pengar på att renovera, lacka om mm en Saab 9-5 tex lär inte göra den speciellt mer värdefull. En ny lackad 9-5 ökar knappast i värde ens vad färgen kostade för att lacka den.
Men om Saab 9-5 är en drömbil för dig då är det ju en annan sak...

Så fundera vad syftet med renoveringen är och ta ett beslut därefter.

Personligen hade jag inte renoverat någon gammal dussinbil/familjebil även om delarna till en sådan är billigare.

mb_pucken
25 juni 2022 · 5 083 Inlägg

En bil du är intresserad utav och vill ha är en bra början. Sen kan man få kompromissa lite så klart. Tror det är väldigt lätt att tappa intresset annars. Ett tips är att göra en så kallad rullande renovering så får man belöningar och resultat lite oftare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2022 · 17 378 Inlägg

Kan man hitta en sliten TDi från 92-93 är det en god investering om inte annat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
25 juni 2022 · 7 268 Inlägg

Low skrev:
En gammal härlig cheva van, den kan du göra nytta med; lasta hur mycket som helst, åka campa om man tycker det är roligt. Och ingen risk att du blir av med körkort😄

och ha råd att tanka en gång om året wink

Lucif3r
25 juni 2022 · 2 182 Inlägg

mb_pucken skrev:
En bil du är intresserad utav och vill ha är en bra början. Sen kan man få kompromissa lite så klart. Tror det är väldigt lätt att tappa intresset annars. Ett tips är att göra en så kallad rullande renovering så får man belöningar och resultat lite oftare.

Håller helt med.
En bil du har intresse utav och faktiskt vill köra är extremt viktigt. Likaså är det en stor fördel att inte "ta sig vatten över huvudet", dvs köpa ett lik som kräver hiskerligt mycket jobb, tid och pengar för öht. ha en suck att närma sig gatlaglig. Det "problemet" har jag med min 940, men jag har plats för den, plus att det är min 3e bil, så det får helt enkelt ta den tid det tar smile

Ett rullande projekt är en bra början. Nackdelen med det är dock att större jobb kan vara lite svårt om bilen "måste" användas regelbundet. Det problemet har jag med min V70... Så mycket jag skulle vilja göra med den, men som bruksbil finns inte tiden till mycket annat än service och slitagedelar. Och då alltid med en viss tidspress.

Det "bästa" är nog en gyllende medelväg, en 2a bil som inte måste vara brukbar men ändå är i så pass bra skick att den är körduglig om man så vill.

"Bästa bil" existerar nog egentligen inte. Men i sverige är det väl en lagom gammal volvo som är "bäst" ur deltillgång som gäller.
Idag är nog P2orna(S60, S80, V70 00~08) dom mest lämpliga... Äldre modeller såsom 240, 740 och 940 börjar det bli lite halv-svårt att få tag på (vissa)delar till, och det lär inte bli lättare framöver(dessutom dyra i inköp, då "alla" tror att dom vill ha en...)

moddz
25 juni 2022 · 2 Inlägg

xXSammy skrev:
Vad anser du är relativt billigt?
Vad är tanken med projektet? Göra quick-fix och sälja eller endast för eget bruk?

Typ något under 30.000 och sen i slutändan använda för eget bruk.

Superb-linkan
8 juli 2022 · 275 Inlägg

Golf Mk2 alla dagar i veckan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang