Bubblande ljud vid fläkt och mycket bromsvätska!

Mmbbb
25 juni 2022 · 20 Inlägg

Som totalt okunnig så tror jag att jag råkat ut för ett eller kanske två fel!? Eller i värsta fall flera!!?!
Jag har en Skoda Kodiaq 2018.
När jag kör AC / fläkten hörs ett bubblande ljud på båda sidor ungefär i höjd med framsätets stolars bakkant. Liksom på sidan längs med golvet på båda sidor.
Det gurglar/bubblar som om man tog ett sugrör och blåste i ett glas med vatten för att beskriva det enkelt, men givetvis mycket högre.

Stänger jag av AC och bara kör fläkt hörs ljudet också. Stänger jag av båda AC och fläkt tystnar det. Detta märkte jag för ca en vecka sedan men har ignorerat problemet för läste någonstans att det var ”normalt” men nu tycker jag det låter onormalt mycket.

Körde nyss och när jag parkerade öppnade jag huven för att se om jag såg någonting konstigt även om jag är totalt okunnig.. Upptäckte att locket till bromsvätskebehållaren ligger på sidan av, som att någon lagt det på en ”plan” del under huven. Det är mycket och ljusgul vätska i behållaren. Långt över max och ända upp i ”silen”.

Bromsvätskan byttes i slutet på mars. Kan verkstaden ha glömt att skruva på locket? Isf lär jag ju ha massa fukt i systemet nu. Kan det ge upphov till bubblande ljud när jag kör fläkten eller är det två olika problem.

Verkstaden är stängd och öppnar på måndag. Vågar jag köra bilen? Vad kan det vara?
Märker inget konstigt med bromsarna när jag kör.

Hjäääälp!

JN1975
25 juni 2022 · 234 Inlägg

Mmbbb skrev:
Som totalt okunnig så tror jag att jag råkat ut för ett eller kanske två fel!? Eller i värsta fall flera!!?!
Jag har en Skoda Kodiaq 2018.
När jag kör AC / fläkten hörs ett bubblande ljud på båda sidor ungefär i höjd med framsätets stolars bakkant. Liksom på sidan längs med golvet på båda sidor.
Det gurglar/bubblar som om man tog ett sugrör och blåste i ett glas med vatten för att beskriva det enkelt, men givetvis mycket högre.

Stänger jag av AC och bara kör fläkt hörs ljudet också. Stänger jag av båda AC och fläkt tystnar det. Detta märkte jag för ca en vecka sedan men har ignorerat problemet för läste någonstans att det var ”normalt” men nu tycker jag det låter onormalt mycket.

Körde nyss och när jag parkerade öppnade jag huven för att se om jag såg någonting konstigt även om jag är totalt okunnig.. Upptäckte att locket till bromsvätskebehållaren ligger på sidan av, som att någon lagt det på en ”plan” del under huven. Det är mycket och ljusgul vätska i behållaren. Långt över max och ända upp i ”silen”.

Bromsvätskan byttes i slutet på mars. Kan verkstaden ha glömt att skruva på locket? Isf lär jag ju ha massa fukt i systemet nu. Kan det ge upphov till bubblande ljud när jag kör fläkten eller är det två olika problem.

Verkstaden är stängd och öppnar på måndag. Vågar jag köra bilen? Vad kan det vara?
Märker inget konstigt med bromsarna när jag kör.

Hjäääälp!

Bromsvätskan ska vara typ ljusgul. Men kul att locket låg kvar, råkade själv köra omkring med kylarlocket av på en Jeep i ett par dagar och inget hände, det låg så fint så bredvid smile

Bubblandet låter ju märkligt, kan inte tänka mig att varm kylarvätska leds så långt bak för att nå en värmeväxlare till baksätet. Jag har iof haft en Astro-van som hade AC och värmeelement i bagageutrymmet med slangar och rör som gick dit från motorutrymmet. Men det var en 94:a, det byggs nog inte så i moderna bilar?

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
simlar
25 juni 2022 · 5 516 Inlägg

Det är två olika fel.

Skruva på locket till bromsvätskan.
Är du orolig över fukt i vätskan så finns fuktmätare man kan testa med.

Gurglande under stolarna när du kör kupéfläkten så låter det ju som att det ligger vatten i luftutblåsen under stolarna.
Inget problem jag någonsin varit med om så är att felsöka som gäller.

Kolla i ljudinställningar i stereon om du har röstförstärkning.
Är den funktionen högt påställd så kan du få märkliga ljud då mikrofonen vid innerbackspegeln tar in ljud och spelar upp det i bakhögtalarna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mmbbb
26 juni 2022 · 20 Inlägg

Tack för svar och idéer! Locket påskruvat!

Får leta det där med röstigenkänning. Tänk om det skulle vara något sånt tok smile

Vatten i utblåsaren? Det är verkstad som gäller då alltså? Eller något jag kan hitta själv?

Mossan1
26 juni 2022 · 2 752 Inlägg

Bromsarna är ingen fara alls.
Otroligt att locket låg kvar.
Ska man vara supernoga kan man byta vätskan i koppen bara.
Helt ofarlig att köra tills dess.

Ang AC bubblande så kan det vara för lite köldmedia. Då får man ett missljud i många system, men inte alltid. Beror lite på systemet.
Borde dock tystna/ändra karraktär om du stänger av AC.

Ändras karraktären på ljudet om du ökar/minskar farten på fläkten?

Teoretiskt skulle det ju kunna vara vatten i fläktsystemet, men skulle det vara så mycket att det bubblade borde det bli imma på rutorna....
Osannolikt.

Mmbbb
26 juni 2022 · 20 Inlägg

Ok! Kan man se om det är för lite köldmedia? För allt tystnar när jag stänger av ac/fläkten.

Ljudet ökar marginellt om man ökar fläktstyrkan men det är marginellt för det låter ganska mycket direkt från start.

Nope det kommer ingen imma på rutorna.
Och det kyler fint.

Mmbbb
26 juni 2022 · 20 Inlägg

Jag fattar ingenting av det här!? 😳
Idag körde jag 10 mil (med locket till bromsvätskebehållaren på.. 😃) och det utan ett enda bubbelljud.
Känns väl helt osannolikt att det ska ha någonting överhuvudtaget med varandra att göra?

zzr94092
26 juni 2022 · 4 378 Inlägg

Har inget med varandra att göra ..

torsen
27 juni 2022 · 7 202 Inlägg

Inte så otroligt att locket till bromsvätskebehållaren låg kvar.
Kablarna till flottören/nivåvakten var väl anslutna.

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2022 · 10 245 Inlägg

torsen skrev:
Inte så otroligt att locket till bromsvätskebehållaren låg kvar.
Kablarna till flottören/nivåvakten var väl anslutna.

Det beror ju lite på om nivåvakten sitter i locket eller inte. wink Det är långt ifrån alla bilar som har så. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang