+/- kabel från batteri till kupé för el till accessoarer

Perfected-Pursuit
27 juni 2022 · 141 Inlägg

Tjena!

Har tänkt att installera olika accessoarer i bilen, bla olje tryck/temp mätare, dashcam, osv. Jag vill gärna dra el direkt från batteri till dessa grejer så att allt inte går på cigg uttagets kablar, ser inte så snyggt ut när man öppnar plastpanelerna plus att det är skönt att ha gjort det redigt från början.

Min tankegång är att dra plus samt minus från batteri in till kupén. Ha någon sorts säkring nära batteriet på pluskabel, skall räkna ut hur stor säkring som behövs. Helt enkelt dra in de två kablarna i kupén och låta dem hänga bakom stereon. När jag vill koppla på något så kopplar jag accessoarens plus till pluskabeln samt minus till minuskabeln. Förmodligen med skarvklämmor, super simpelt helt enkelt. Remote kabel tar jag ifrån cigg uttaget.

Skall man hellre ta minus från någon skruv i kupen? (isf varför?) Eller funkar det fint med minus från batteri? Tror ej jag kommer behöva ha någon nämnvärd stor strömförbrukning igenom kabeln. Lite LED som skall lysa upp, kanske för att ladda dashcamen. That's it.


Era tankar och åsikter uppskattas, behöver lite perspektiv!

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Utmarks-Loke
27 juni 2022 · 5 809 Inlägg

Låter som en vettig plan. Minus kan du ta antingen från batteriet eller om det finns någon lämplig jordskruv någonstans. Se till att dra ledningarna snyggt så de inte kan fastna i något som rör på sig.

torsen
27 juni 2022 · 7 198 Inlägg

Förstår helt vad du menar.

Jag har själv dragit in en "dubbel" 6 kvmm elkabel från batteriets poler.
Ett relativt stort hål i torpedväggen för att få igenom kontaktstycket för komradion, gummigenomföring samt ett plaströr i gummigenomföringen som jag drar kablarna genom.
Mitt råd är att borra hålet inifrån kupén - under handskfacket brukar jag gå in på mina bilar.
Den "röda" = "plussen", har jag anslutit över en 50 A säkring.
I kupén har jag monterat BILTEMAs 12 v eluttag med 3 uttag.
Jag har öppnat eluttaget och lött (lödat) dit grövre elkablar i stället för de klena som fanns.
En USB-plugg i ett uttag kompletterar.

Mitt "3-poliga" uttag försörjer följande med 12v:
GPS
Dash-cam
Komradio
Kylväska
"Saftblandare"
Arbetsbelysningar med magnetfot fram och bak på bilen.
Strömomvandlare så jag kan ladda ackumulatorer till skruvdragare & kedjemotorsåg m m med 240 v AC.
Här finns således "ständig" 12 v.

Härutöver har jag ett "4-poligt" 12 v eluttag som passar i ciggtänduttaget, köpt hos LIDL(mkt billigt och prisvärt).
Detta senare levererar endast ström då tändningen är påslagen, vilket kan vara en fördel i vissa fall.
LIDL-uttaget är även utrustat med en USB-port samt har egen säkring.

På detta vis har jag flera alternativ.

Lucif3r
27 juni 2022 · 2 182 Inlägg

Det finns ingen anledning till att ta jord hela vägen från batteriet. Hela karossen är en enda stor jordpunkt, egentligen smile
På dom allra flesta bilar finns inte ett skit kopplat på jordanslutningen på batteriet - förutom en eller 2 kablar som går rakt ner i karossen.
Enda gångerna man kan tänka sig använda minuspolen på batteriet till annat är väl om man vill ha ett isolerat/"fristående" system, men det får man ju aldrig med bilens egna batteri iom. att det redan är kopplat till karossen.

Jag föreslår dock att du kopplar till ett relä, så accessoarerna inte står och drar ström hela tiden(alt. behöva koppla ur dom hela tiden). Minskar risken för kortslutning också om du kan låta direktströmmen från batteriet vara ifred och utan påfrestning.
Styrströmmen till reläet kan du ju ta från det befintliga cigguttaget, eller rent av koppla på en knapp om du hellre vill det.
"Ha kablarna hängades" är nog det sämsta du kan göra, speciellt i ett så pass trångt utrymme som "Bakom stereon"... Kommer ju vara oerhört lätt för kablarna att komma åt något dom inte ska och kortsluta...

Nej, gör det riktigt med ett dedikerat uttag/kontakt istället. Behöver inte prompt vara ett bilcigguttag, det mesta funkar så länge dom är isolerade och klarar störmmen som går igenom dom. Men lösa kablar och skarvklämmor bör du hålla dig borta ifrån...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2022 · 17 379 Inlägg

På tal om förbrukare så ta en titt på vad alla grejer förbrukar. Detta står angivet någonstans. En kylbox modell termoelektrisk vill ha 45-50w.
Kompressorboxar en bråkdel av det. Så ta i ordentligt i vad du kan ha för effektbehov och utgå från detta. Att dra in en rejäl pluskabel till en plint är bra. Då har man rejält med el att tillgå i bilen och kan bygga vidare senare. Precis vid batteriet sätter du en säkring på förslagsvis 50A så finns ett grundskydd redan där. Plinten kan även ersättas av en säkringsbrygga i bilen så klart.

Vi skulle ut med båten i helgen. I vår "preppinghylla" står en 12v vattenkokare som frun tyckte vi kunde ta med. Så slapp hon stå nere i det varma köket och koka vatten på gasolköket i värmen som då var över 35 grader i ruffen. Tog en titt på denna och insåg att den drar 170w... Koppla in den "cigguttaget" i ett elsystem som är 30 år gammalt? Nej.

Effektlagen: P=U*I. Watt=Spänning x Ampere.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Perfected-Pursuit
27 juni 2022 · 141 Inlägg

Har vädligt mycket utrymme bakom stereon. Kablarna kommer ligga fritt men ingen metall mot kaross från kablarna. Remotekabel har jag redan så accessoarerna de kommer ej dra ström konstant.

Kommer köra på med att bara dra in kablarna, genomföringshålet har jag redan så bara att dra igenom. Skall se vart jag sätter minus kabeln!

Tack för svar!

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2022 · 17 379 Inlägg

Detta kan bli intressant...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
28 juni 2022 · 2 182 Inlägg

Tror du lösa kablar ligger still i en bil? big_smile

Perfected-Pursuit
28 juni 2022 · 141 Inlägg

Kommer säkert sätta fast den med buntband eller liknande, men det ligger väl endel lösa kablar bakom era paneler? Både från fabrik och som man dragit själv? Ser ej riktigt problemet sålänge man inte lägger koppartrådarna från kabeln mot kaross, hela kabeln är ju insulerad, inkl änden som ligger innuti kupén.

När man skall ta plus och minus från kablarna så tar jag en skarvhylsa. Jag testar så får vi helt enkelt se om skiten brinner eller inte.

Hur föreslår ni om man vill göra det så korrekt som möjligt, jag vill kunna koppla alla nuvarande samt framtida accessoarer till en plus samt minus kabel. REMOTE har jag redan!

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Lucif3r
28 juni 2022 · 2 182 Inlägg

OliverD skrev:
men det ligger väl endel lösa kablar bakom era paneler? Både från fabrik och som man dragit själv?

Inte som har ström i sig, nej wink

Perfected-Pursuit
18 juli 2022 · 141 Inlägg

Okej boys, varför berättade ingen om fördelningsblock??

Detta borde vara den absolut korrekta vägen att gå om man vill göra det jag vill, kunna koppla massa små acessory kablar till en enda plus kabel.

Nu är frågan om man litar på denna från Amazon.....

Väldigt snygg iaf, 270kr Max 100A, 30A per kontakt


iafhttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-51b2c0989821e9830ed0ca9efe502264.jpg

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Jesper328
18 juli 2022 · 2 333 Inlägg

Såna där grunkor köper du på biltema för någon hundring.

Vad som är rätt väg att gå är en definitionsfråga.
Vet vi hur mycket ström kameran vill ha?

Det finns ju lite olika tillvägagångssätt, jag hade valt att köra ett relä, och ta 30 ifrån en ledig plats i valfri säkringshållare.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juli 2022 · 17 379 Inlägg

OliverD skrev:
Okej boys, varför berättade ingen om fördelningsblock??

Detta borde vara den absolut korrekta vägen att gå om man vill göra det jag vill, kunna koppla massa små acessory kablar till en enda plus kabel.

Nu är frågan om man litar på denna från Amazon.....

Väldigt snygg iaf, 270kr Max 100A, 30A per kontakt


iafhttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-51b2c0989821e9830ed0ca9efe502264.jpg

Tackar för det OliverD. 2 sådana ska inhandlas. Behöver riva ett helt elsystem i en båt under vintern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Perfected-Pursuit
20 juli 2022 · 141 Inlägg

Hybrid_ skrev:

OliverD skrev:
Okej boys, varför berättade ingen om fördelningsblock??

Detta borde vara den absolut korrekta vägen att gå om man vill göra det jag vill, kunna koppla massa små acessory kablar till en enda plus kabel.

Nu är frågan om man litar på denna från Amazon.....

Väldigt snygg iaf, 270kr Max 100A, 30A per kontakt


iafhttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-51b2c0989821e9830ed0ca9efe502264.jpg

Tackar för det OliverD. 2 sådana ska inhandlas. Behöver riva ett helt elsystem i en båt under vintern.

Jag får min imorgon så ge det lite tid så kan jag återkomma ifall den är ok eller inte, såg några extremt fåtal reviews att säkringarna var dåliga eller om det var säkringshållaren. Men känns som att den borde vara rätt så ok.

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Lucif3r
20 juli 2022 · 2 182 Inlägg

Skulle tro att den är rätt plastig och har allmänt "dålig" känsla, brukar kunna vara så... Funktionsmässigt tvivlar jag på att det är några fel på den dock.

Jag skulle dock rekommendera, som jag gör med istortsett all "billig plast", att inte montera den där solen kan lysa på den. För gör man det så brukar plasten spricka rätt snabbt.

Perfected-Pursuit
23 juli 2022 · 141 Inlägg

Okej Gubbz, hämtade precis ut monstret


Kan direkt säga att kvaliten är superb, herre jävlar var stabil och robust plasten är, inget rattle eller något som sitter löst! Inte ens när skyddslocket sitter på. Verkar som att den är tillverkad i tyskland? Ialla fall designad i tyskland gissar jag på för kina skit är långt ifrån denna kvalitén.

Säkringarna känns helt okej. Ärligt talat har jag aldrig bytt säkring på bil så vet ej ur stabila de ska vara men dessa kan man trycka in och ut utan problem. De sitter bra!


Köööp!!! Här är sidan och säljaren jag köpte min ifrån, fri frakt alternativ finns. (OBS jag har ej funktionstestat den)

https://www.amazon.se/dp/B07GYMM22H/ref … &psc=1


https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-84a87ed45e2967c915acd8b16ccf0294.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-1aef64dbe88f31862acd245407b31d2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-00729d5d72a19abb9e334ec944909eb5.jpg

Volvo V40 T4 "BTCC Evolvo" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang