745 startar ej.

Jiiimmie
27 juni 2022 · 1 830 Inlägg

Tjena!

Googlade igenom nätet men hittade inget som verkade stämma in riktigt på mitt fel gällande min 745'a.

Det är en 745 gle från 88. Det är b230e motorn i.
Jag har bytt hallgivare, fördelare, rotor, fördelarlock, tändstift, tändkablar, soppapump, kamrem.
Bilen får soppa, gnista har den men jag vet inte om gnistan är stark eller svag, men gnista finns.

Det är nämligen som så att den senaste tiden har bilen börjat bete sig konstigt under färd.
Det hela började med att den ryckte till lite smått någon gång ibland.
Men sen blev det bara värre och värre, så igår när jag skulle hem efter jobbet så började bilen rycka som f*n..
Både vid gaspådrag, jämn gas samt efter man hade gasat på en del, alltså när den motorbromsade eller va man ska säga.

Idag tänkte ta en provtur med bilen för att se om den fortfarande dumma sig.
Då vägrade bilen att starta.

När jag försökte starta bilen så ville bilen igång men den vägra hoppa igång ordentligt.
Bytte rotorn för har hört att det kan vara den som strular.
Samma fel efter bytet.

Tändkablar sitter rätt med så det är inte felmonterat. (De sitter 1-2-4-3 som de ska).
Provade byta stift från de som satt i till ett par andra som inte var sura av soppa.
Ingen skillnad, bilen försökte hoppa igång men kom inte riktigt igång fortfarande.

Jag provade att "knacka" på bränslepumpsrelät men ingen skillnad heller.
Har ett relä liggandes men måste löda om några lödningar först.

Så vad kan ha gett upp?
Är det tändspolen som blivit för svag eller är det tändmodulen som gett upp?
Eller är det något helt annat som felar..?

Mvh Jimmy

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juni 2022 · 14 007 Inlägg

Jiiimmie skrev:
Tjena!

Googlade igenom nätet men hittade inget som verkade stämma in riktigt på mitt fel gällande min 745'a.

Det är en 745 gle från 88. Det är b230e motorn i.
Jag har bytt hallgivare, fördelare, rotor, fördelarlock, tändstift, tändkablar, soppapump, kamrem.
Bilen får soppa, gnista har den men jag vet inte om gnistan är stark eller svag, men gnista finns.

Det är nämligen som så att den senaste tiden har bilen börjat bete sig konstigt under färd.
Det hela började med att den ryckte till lite smått någon gång ibland.
Men sen blev det bara värre och värre, så igår när jag skulle hem efter jobbet så började bilen rycka som f*n..
Både vid gaspådrag, jämn gas samt efter man hade gasat på en del, alltså när den motorbromsade eller va man ska säga.

Idag tänkte ta en provtur med bilen för att se om den fortfarande dumma sig.
Då vägrade bilen att starta.

När jag försökte starta bilen så ville bilen igång men den vägra hoppa igång ordentligt.
Bytte rotorn för har hört att det kan vara den som strular.
Samma fel efter bytet.

Tändkablar sitter rätt med så det är inte felmonterat. (De sitter 1-2-4-3 som de ska).
Provade byta stift från de som satt i till ett par andra som inte var sura av soppa.
Ingen skillnad, bilen försökte hoppa igång men kom inte riktigt igång fortfarande.

Jag provade att "knacka" på bränslepumpsrelät men ingen skillnad heller.
Har ett relä liggandes men måste löda om några lödningar först.

Så vad kan ha gett upp?
Är det tändspolen som blivit för svag eller är det tändmodulen som gett upp?
Eller är det något helt annat som felar..?

Mvh Jimmy

Kanske är kondensatorn paj eller dålig om det nu finns en sån.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jiiimmie
27 juni 2022 · 1 830 Inlägg

Vettemannen skrev:

Jiiimmie skrev:
Tjena!

Googlade igenom nätet men hittade inget som verkade stämma in riktigt på mitt fel gällande min 745'a.

Det är en 745 gle från 88. Det är b230e motorn i.
Jag har bytt hallgivare, fördelare, rotor, fördelarlock, tändstift, tändkablar, soppapump, kamrem.
Bilen får soppa, gnista har den men jag vet inte om gnistan är stark eller svag, men gnista finns.

Det är nämligen som så att den senaste tiden har bilen börjat bete sig konstigt under färd.
Det hela började med att den ryckte till lite smått någon gång ibland.
Men sen blev det bara värre och värre, så igår när jag skulle hem efter jobbet så började bilen rycka som f*n..
Både vid gaspådrag, jämn gas samt efter man hade gasat på en del, alltså när den motorbromsade eller va man ska säga.

Idag tänkte ta en provtur med bilen för att se om den fortfarande dumma sig.
Då vägrade bilen att starta.

När jag försökte starta bilen så ville bilen igång men den vägra hoppa igång ordentligt.
Bytte rotorn för har hört att det kan vara den som strular.
Samma fel efter bytet.

Tändkablar sitter rätt med så det är inte felmonterat. (De sitter 1-2-4-3 som de ska).
Provade byta stift från de som satt i till ett par andra som inte var sura av soppa.
Ingen skillnad, bilen försökte hoppa igång men kom inte riktigt igång fortfarande.

Jag provade att "knacka" på bränslepumpsrelät men ingen skillnad heller.
Har ett relä liggandes men måste löda om några lödningar först.

Så vad kan ha gett upp?
Är det tändspolen som blivit för svag eller är det tändmodulen som gett upp?
Eller är det något helt annat som felar..?

Mvh Jimmy

Kanske är kondensatorn paj eller dålig om det nu finns en sån.

/Benny

Okey, vet ej om bilen har någonting sådant men ska ta och kika på det imorgon när det inte är så äckligt varmt! smile

Utmarks-Loke
27 juni 2022 · 5 814 Inlägg

Det finns ingen kondensator på en volvo från 1988. Den slutade de antagligen med på B20 på sjuttiotalet.

Frågan är om det är tändningen eller bränslet. Ryckningar brukar som sagt bero på tändningen men du har ju bytt både fördelarlock, rotor och tändkablar. Men när man ser att det är B230E börjar man ju genast misstänka den där hemska K-jet mekaniska insprutningen

Jiiimmie
27 juni 2022 · 1 830 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det finns ingen kondensator på en volvo från 1988. Den slutade de antagligen med på B20 på sjuttiotalet.

Frågan är om det är tändningen eller bränslet. Ryckningar brukar som sagt bero på tändningen men du har ju bytt både fördelarlock, rotor och tändkablar. Men när man ser att det är B230E börjar man ju genast misstänka den där hemska K-jet mekaniska insprutningen

Nej säg inte att det är nått som är jobbigt / dyrt att fixa ><

Ahrle
28 juni 2022 · 71 Inlägg

Du har bytt soppapump men inte filter?

Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Steff240
28 juni 2022 · 1 005 Inlägg

Skulle kunna vara så att du har ett vakuumläckage någonstans under huven. K-jet systemet är hyperkänsligt för det.
Som tur är så är det i regel inte speciellt dyrt att laga oftast men det kan vara lite marigt att hitta felet.

Börja med att kontrollera luftbälgen under insuget. Sitter den ordentligt och är den hel?
Sen kolla över alla slangar så att dom är hela och sitter ordentligt.

Medans någon kör på startmotorn så kan du Spreja startgas runt insugspackningarna och tätningarna för spridarna i toppen, ja du kan spreja på slangarna med för den delen. Reagerar motorn på det så närmar du dig smile

zemet
28 juni 2022 · 4 030 Inlägg

Jag hade liknande problem md en 940, visade sig vara min ärkefiende som slagit till igen.
Brisk tändstift ifrån biltema.

Även den bilen hade gnista som jag iaf tyckte såg stark ut. Så är det brisk stift som sitter i, byt till Bosch eller NGK.

Jiiimmie
28 juni 2022 · 1 830 Inlägg

Steff240 skrev:
Skulle kunna vara så att du har ett vakuumläckage någonstans under huven. K-jet systemet är hyperkänsligt för det.
Som tur är så är det i regel inte speciellt dyrt att laga oftast men det kan vara lite marigt att hitta felet.

Börja med att kontrollera luftbälgen under insuget. Sitter den ordentligt och är den hel?
Sen kolla över alla slangar så att dom är hela och sitter ordentligt.

Medans någon kör på startmotorn så kan du Spreja startgas runt insugspackningarna och tätningarna för spridarna i toppen, ja du kan spreja på slangarna med för den delen. Reagerar motorn på det så närmar du dig smile

Var inne lite på samma spår som du beskriver, luftbälgen är hel och ny sedan typ 6-9 månader tillbaka eller nått sånt.
Förra ägaren hade bytt den strax innan vi bytte bil med varandra.

Vet en liten slang som det är en spricka i men den slangen sitter uppe på motorn och går till insuget.
Det är en "T-slang" på kanske 6-8mm, men de sprickorna i den är inte så djupa och de har vart där rätt länge så tror inte att det är just den.
Har tänkt byta den men har alltid glömt bort den då jag köpt delar till bilen.

Men vet du någonstans det brukar ge med sig gällande slangar?
Tänkte jag skulle ut och kolla om en stund igen när regnet avtagit lite.

Jiiimmie
28 juni 2022 · 1 830 Inlägg

Ahrle skrev:
Du har bytt soppapump men inte filter?

Jo den är bytt med, tänkte inte på den när jag skrev.
Tänkte mest att de mest relevanta sakerna måste stå med men kanske borde ha skrivit med den också? smile

Jiiimmie
28 juni 2022 · 1 830 Inlägg

zemet skrev:
Jag hade liknande problem md en 940, visade sig vara min ärkefiende som slagit till igen.
Brisk tändstift ifrån biltema.

Även den bilen hade gnista som jag iaf tyckte såg stark ut. Så är det brisk stift som sitter i, byt till Bosch eller NGK.

Har provat både bosch, ngk stift men gör ingen skillnad.
Sen vet jag inte om det beror på de stift jag stoppade i, tänkte om de är "fel" stift.
Var bara några jag hade liggandes och de var till andra bilar egentligen.

Men ska prova sätta i de stiften jag hade innan jag gjorde den stora servicen på bilen.
Det var några större bosch stift som visserligen såg rätt slitna ut men de fungerade när de satt i.

Steff240
28 juni 2022 · 1 005 Inlägg

Jiiimmie skrev:

Steff240 skrev:
Skulle kunna vara så att du har ett vakuumläckage någonstans under huven. K-jet systemet är hyperkänsligt för det.
Som tur är så är det i regel inte speciellt dyrt att laga oftast men det kan vara lite marigt att hitta felet.

Börja med att kontrollera luftbälgen under insuget. Sitter den ordentligt och är den hel?
Sen kolla över alla slangar så att dom är hela och sitter ordentligt.

Medans någon kör på startmotorn så kan du Spreja startgas runt insugspackningarna och tätningarna för spridarna i toppen, ja du kan spreja på slangarna med för den delen. Reagerar motorn på det så närmar du dig smile

Vet en liten slang som det är en spricka i men den slangen sitter uppe på motorn och går till insuget.
Det är en "T-slang" på kanske 6-8mm, men de sprickorna i den är inte så djupa och de har vart där rätt länge så tror inte att det är just den.
Har tänkt byta den men har alltid glömt bort den då jag köpt delar till bilen.

Men vet du någonstans det brukar ge med sig gällande slangar?
Tänkte jag skulle ut och kolla om en stund igen när regnet avtagit lite.

Vilka slangar som går sönder oftast vet jag inte, i regel brukar det vara så att är en slang dålig är alla slangarna dåliga tycker jag.

Däremot så är det relativt vanligt att spridartätningarna blir dåliga, de blir stenhårda med tiden och skakar väl sönder tillslut.
Ska du demontera spridarna för att kolla skicket på tätningarna så se till att du har nya liggande, de går gärna sönder om de har några år på nacken.

Jiiimmie
28 juni 2022 · 1 830 Inlägg

Steff240 skrev:

Jiiimmie skrev:

Steff240 skrev:
Skulle kunna vara så att du har ett vakuumläckage någonstans under huven. K-jet systemet är hyperkänsligt för det.
Som tur är så är det i regel inte speciellt dyrt att laga oftast men det kan vara lite marigt att hitta felet.

Börja med att kontrollera luftbälgen under insuget. Sitter den ordentligt och är den hel?
Sen kolla över alla slangar så att dom är hela och sitter ordentligt.

Medans någon kör på startmotorn så kan du Spreja startgas runt insugspackningarna och tätningarna för spridarna i toppen, ja du kan spreja på slangarna med för den delen. Reagerar motorn på det så närmar du dig smile

Vet en liten slang som det är en spricka i men den slangen sitter uppe på motorn och går till insuget.
Det är en "T-slang" på kanske 6-8mm, men de sprickorna i den är inte så djupa och de har vart där rätt länge så tror inte att det är just den.
Har tänkt byta den men har alltid glömt bort den då jag köpt delar till bilen.

Men vet du någonstans det brukar ge med sig gällande slangar?
Tänkte jag skulle ut och kolla om en stund igen när regnet avtagit lite.

Vilka slangar som går sönder oftast vet jag inte, i regel brukar det vara så att är en slang dålig är alla slangarna dåliga tycker jag.

Däremot så är det relativt vanligt att spridartätningarna blir dåliga, de blir stenhårda med tiden och skakar väl sönder tillslut.
Ska du demontera spridarna för att kolla skicket på tätningarna så se till att du har nya liggande, de går gärna sönder om de har några år på nacken.

Spridarnas o-ringar bytte jag i vintras, de var som hårdplast och sprack när man tryckte på dem.
Så om de har gått sönder och blivit stenhårda på någon vecka eller två så vette tusan alltså tongue

Men ska prova slänga i en ny tändspole och se om det löser felet. Har inte kunnat / hunnit prova så mycket idag då jag haft full rulle från morgon tills nu.
Så blir nog att meka mer till helgen då jag kommer jobba ett 24h pass imorgon till torsdag så blir svårt att meka då med.

Jiiimmie
30 juni 2022 · 1 830 Inlägg

Har nu vart ute och grejat en hel del med bilen men fortfarande inget liv..

Vi bytte stift igen bara för att ha torra stift.
Provade ny tändspole och resultatet blev inte bättre.
Verkar som att själva tändningen är svag / dålig oavsett tändspole.

Gjorde rent en hel del jordpunkter samt mätte på en hel del saker för att se vart strömmen tar vägen etc.

Tog undan själva luftbäljen under insuget, lyfte den och det gick superlätt som jag läst att det ska göra. Provade även att ha den öppen vid start, men det gjorde ingen skillnad heller ..?

Men allt verkar normalt annars, bilen får soppa och luft etc, hittar inga hål / trasiga slangar etc..

Är bara gnistan som vad vi tror är för klen för att orka dra igång bilen.

Ska prova byta fördelarlock och sedan kolla om tändmodulerna fungerar som jag har liggandes.
Fungerar det inte efter jag bytt dem så vet jag inte vart jag ens ska börja leta fel sad

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juli 2022 · 14 007 Inlägg

Jiiimmie skrev:
Har nu vart ute och grejat en hel del med bilen men fortfarande inget liv..

Vi bytte stift igen bara för att ha torra stift.
Provade ny tändspole och resultatet blev inte bättre.
Verkar som att själva tändningen är svag / dålig oavsett tändspole.

Gjorde rent en hel del jordpunkter samt mätte på en hel del saker för att se vart strömmen tar vägen etc.

Tog undan själva luftbäljen under insuget, lyfte den och det gick superlätt som jag läst att det ska göra. Provade även att ha den öppen vid start, men det gjorde ingen skillnad heller ..?

Men allt verkar normalt annars, bilen får soppa och luft etc, hittar inga hål / trasiga slangar etc..

Är bara gnistan som vad vi tror är för klen för att orka dra igång bilen.

Ska prova byta fördelarlock och sedan kolla om tändmodulerna fungerar som jag har liggandes.
Fungerar det inte efter jag bytt dem så vet jag inte vart jag ens ska börja leta fel sad

Bytte du till en "ny" tändspole eller till en "ny gammal" tändspole?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zemet
1 juli 2022 · 4 030 Inlägg

Känns som du provat det mesta men missat något.

Går den på startgas? Den ojämna gången du fick kanske beror på att spridarrelät är kass som du skrev.
Sitter kamremmen rätt efter bytet?

Jiiimmie
1 juli 2022 · 1 830 Inlägg

Vettemannen skrev:

Jiiimmie skrev:
Har nu vart ute och grejat en hel del med bilen men fortfarande inget liv..

Vi bytte stift igen bara för att ha torra stift.
Provade ny tändspole och resultatet blev inte bättre.
Verkar som att själva tändningen är svag / dålig oavsett tändspole.

Gjorde rent en hel del jordpunkter samt mätte på en hel del saker för att se vart strömmen tar vägen etc.

Tog undan själva luftbäljen under insuget, lyfte den och det gick superlätt som jag läst att det ska göra. Provade även att ha den öppen vid start, men det gjorde ingen skillnad heller ..?

Men allt verkar normalt annars, bilen får soppa och luft etc, hittar inga hål / trasiga slangar etc..

Är bara gnistan som vad vi tror är för klen för att orka dra igång bilen.

Ska prova byta fördelarlock och sedan kolla om tändmodulerna fungerar som jag har liggandes.
Fungerar det inte efter jag bytt dem så vet jag inte vart jag ens ska börja leta fel sad

Bytte du till en "ny" tändspole eller till en "ny gammal" tändspole?

/Benny

Det var en ny som min far hade köpt för någon månad sen till en av bilarna han håller på att göra iordning.
Så ny ny kan jag väl inte säga men oanvänd ja.

Jiiimmie
1 juli 2022 · 1 830 Inlägg

zemet skrev:
Känns som du provat det mesta men missat något.

Går den på startgas? Den ojämna gången du fick kanske beror på att spridarrelät är kass som du skrev.
Sitter kamremmen rätt efter bytet?

Vi har inte provat med startgas än, skulle göra det igår men glömde handla startgas..

Kamremmen ska sitta rätt då jag ändå åkte i ca 4-5 månader med bilen och det var problemfritt.
Sen vet jag inte om den hoppat en kugg men det hoppas jag inte den gjort tongue

zemet
1 juli 2022 · 4 030 Inlägg

Jiiimmie skrev:

zemet skrev:
Känns som du provat det mesta men missat något.

Går den på startgas? Den ojämna gången du fick kanske beror på att spridarrelät är kass som du skrev.
Sitter kamremmen rätt efter bytet?

Vi har inte provat med startgas än, skulle göra det igår men glömde handla startgas..

Kamremmen ska sitta rätt då jag ändå åkte i ca 4-5 månader med bilen och det var problemfritt.
Sen vet jag inte om den hoppat en kugg men det hoppas jag inte den gjort tongue

Du skrev i ditt första inlägg att kamrem var bytt så därför jag undrade.

Men då är min gissning att den hoppat en kugg eller 2.

Jiiimmie
1 juli 2022 · 1 830 Inlägg

zemet skrev:

Jiiimmie skrev:

zemet skrev:
Känns som du provat det mesta men missat något.

Går den på startgas? Den ojämna gången du fick kanske beror på att spridarrelät är kass som du skrev.
Sitter kamremmen rätt efter bytet?

Vi har inte provat med startgas än, skulle göra det igår men glömde handla startgas..

Kamremmen ska sitta rätt då jag ändå åkte i ca 4-5 månader med bilen och det var problemfritt.
Sen vet jag inte om den hoppat en kugg men det hoppas jag inte den gjort tongue

Du skrev i ditt första inlägg att kamrem var bytt så därför jag undrade.

Men då är min gissning att den hoppat en kugg eller 2.

Jag ska ut sen när det blivit svalare och prova med startgas och byta tändmodulen, rotor, fördelarlock och fungerar inte nått av det så måste jag nog se över kamremmen.

Att det hoppat en eller två kugg skulle ju inte vara omöjligt i och med att den ryckte så sista turen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang