745 startar ej.

Jiiimmie
3 juli 2022 · 1 830 Inlägg

Har nu härjat med bilen både igår och idag.
Hittade felet efter mycket om och men.

Vi började med att prova byta tändkablar, tändmodul, tändspole, bränslepump relä, fixa jordpunkter mm.
Men efter att ha gjort allt så blev det fortfarande ingen skillnad.
Tog av kåpan och det första vi ser är att kamremmen har kuggat över några kugg.
Sagt och gjort, monterade rätt remmen, prova starta bilen.
Startade fortfarande inte...
Kollade remmen igen, kuggat över igen..

Så spännrullen som är ny har antingen gett sig eller så är det själva fjädern som trycker på spännrullen.
Jag tror mer på fjädern för att den är rätt "slapp".
Vad jag minns så var den inte "slapp" när remmen byttes, men fjädern är väl ca 34 år gammal med om ingen bytt den, så blir att hitta och beställa en ny fjäder och eventuellt ny spännrulle ifall det inte vill fungera.

Men bilen överlag verkar vara grymt mycket piggare nu i och med allt jag bytt och fixat så bara fixa det sista så går det väl köra med den så fort delarna kommer ^^

zemet
4 juli 2022 · 4 030 Inlägg

Skönt att det var en gammal B230 så du slapp ventilsallad dåsmile

Jiiimmie
6 juli 2022 · 1 830 Inlägg

zemet skrev:
Skönt att det var en gammal B230 så du slapp ventilsallad dåsmile

Ja verkligen!
Har fixat så kamremmen sitter ordentligt nu, men felsökandet fortsätter..
Bilen blir bara piggare och piggare för allt vi gör men den hoppar inte igång.

Jag har inte bytt soppapump bak på bilen och jag börjar anta att det är den som felar.
Men brukar de surra när man vrider på nyckeln som nyare bilar gör?
För jag kan inte minnas att jag hört den göra det någon gång alls sen jag skaffade bilen :S
Eller så har jag bara inte lagt märke till det.

För när jag och en kompis försökte höra om pumpen jobbade nått så hörde vi inga ljud alls från den nämligen.
Varken vid tänning eller när vi försökte starta bilen.
Vi hade inte någon multimeter eller sån där "penna" för att mäta om det kom ström dit när vi höll på så ska kika mer på det någon dag snart igen när jag inte jobbar.

För de som stärker misstankarna mer om det hela var att slangen till den främre pumpen kändes väldigt tom eller vad man ska säga.
Typ som att det inte ens var något tryck i slangen.

Så att det är väl det som blir att bytas för att se om bilen hoppar igång för den vill så gärna starta.


Har även gått och kollat överallt efter läckage mm men det finns det inget av vad vi hittat.
Kollade även kolen på generatorn ifall det skulle va den som bråkar men det känns en aning långsökt.
Men vid det här laget så vill jag bara hitta felet och få igång bilen

Steff240
6 juli 2022 · 1 005 Inlägg

Jag körde min 740 utan fungerande tankpump i flera tusen mil och det fungerade...

Nu har jag förvisso det modernare elektroniska insprutet och det är troligen lite mindre känsligt för fluktuationer i bränsletrycket, men jag tycker inte det borde spela så stor roll sålänge åtminstone Lite bränsle kommer till huvudpumpen. Det borde räcka för tomgångskörning iallafall.
Och lite BÖR huvudpumpen kunna suga själv sålänge tanken inte är typ tom...

Jiiimmie
6 juli 2022 · 1 830 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag körde min 740 utan fungerande tankpump i flera tusen mil och det fungerade...

Nu har jag förvisso det modernare elektroniska insprutet och det är troligen lite mindre känsligt för fluktuationer i bränsletrycket, men jag tycker inte det borde spela så stor roll sålänge åtminstone Lite bränsle kommer till huvudpumpen. Det borde räcka för tomgångskörning iallafall.
Och lite BÖR huvudpumpen kunna suga själv sålänge tanken inte är typ tom...

Har väl en 12-15L i tanken just nu, så att det är ju inte tomt men ändå inte mycket i tanken.
Men den främre bytte jag i typ oktober / november då förra hade börjat surra/skorra en hel del. Den lät som ett väldigt argt och högljutt bi under bilen nämligen.

För är det inte det då vet jag inte vart jag ska börja felsöka ärligt talat hmm

zemet
7 juli 2022 · 4 030 Inlägg

Går bilen på startgas? Om svaret är ja så lär det vara bensinproblem.

Skaffa en multimeter och lär dig använda den om du inte redan har, det har du nytta av resten av livet. Kostar några hundra på biltema.

Du kan bygla bränsepumpen och på så sätt se att den fungerar och utesluta felande bränslerelä.

Ta bort bränslerelät och bygla med en liten kabelstump bara så skall pumpen hoppa igång om den fungerar.

Jiiimmie
7 juli 2022 · 1 830 Inlägg

zemet skrev:
Går bilen på startgas? Om svaret är ja så lär det vara bensinproblem.

Skaffa en multimeter och lär dig använda den om du inte redan har, det har du nytta av resten av livet. Kostar några hundra på biltema.

Du kan bygla bränsepumpen och på så sätt se att den fungerar och utesluta felande bränslerelä.

Ta bort bränslerelät och bygla med en liten kabelstump bara så skall pumpen hoppa igång om den fungerar.

Kommer inte igång på startgas.
Den baktänder någon gång ibland när man släpper på nyckeln, varför vet jag inte.

En annan sak min kompis tror det kan vara är själva hjulet nertill att den hamnat i fel läge.
Ska försöka få iväg bilen till garaget efter helgen när jag kommit hem från jobbet och gå igenom typ allt.
Är inte så kul att stå ute när det är spöregn direkt.

Han sa så här:
"Sätt plus på kabeln till pumpen och lyssna ner i tanken genom påfyllningsröret.
Det är den rosa kabeln i ett av kontaktstyckena under locket till vänster balja i skuffen.
Konstant plus finns i kontakten för elantenn, två grön/röda kablar som är under baklyset."

Har multimeter men hade den inte med mig bara när vi greja för att vi trodde bara att det var fjädern till spännrullen som var felet.
Efter bytet så satt kamremmen på plats efter att ha startat och det fungerar som det ska med den biten.
Men det var inte roten till felet ..

Det är svårt att beskriva men bilen vill liksom igång och den är typ som 90% på väg att hoppa igång men den når inte riktigt hela vägen fram.
Bytte ju hallgivaren men kan det vara den som har gett upp i alla fall tro?
Finns det något enkelt knep man kan göra för att se skicket på den?

En annan del jag misstänker är tempgivaren, har den "gamla varianten" med de två runda stiften i, misstänker att den aldrig är bytt heller.
Kan den orsaka att det inte vill starta om den är dålig?
Tempmätaren i mätarhuset har ju visat som den ska och helt normalt men har hört att det kan fungera även fast tempgivaren är fel. Sen om det är sant eller ej törs jag inte svara på då det bara är nått jag fått höra.

zemet
7 juli 2022 · 4 030 Inlägg

Startar den inte på startgas så har du något annat fel än bränsle.

Fel timing, kan ju vara rotorn som gått sönder.
Eller så står kamremmen fel igen
Eller så får du inte gnista som den skall

Eller så saknar du kompression pg trasig topplockspacking eller nåt ännu värre.

Jiiimmie
7 juli 2022 · 1 830 Inlägg

zemet skrev:
Startar den inte på startgas så har du något annat fel än bränsle.

Fel timing, kan ju vara rotorn som gått sönder.
Eller så står kamremmen fel igen
Eller så får du inte gnista som den skall

Eller så saknar du kompression pg trasig topplockspacking eller nåt ännu värre.

Rotorn hade en liten "blämma" eller vad man ska säga under själva metallen, men det är typ 2mm tjockt och kanske 4mm långt.
Kamremmen har vi kollat och den ska stå rätt.
Men kan ju vara nedre hjulet som rört sig sa min kompis, vet inte vad de heter men det stora hjulet nere till höger i alla fall.

Gnistan upplever jag som att den är svag, för när jag kollat den på andra bilar så har gnistan vart mycket starkare på andra bilar.
Men man ser den väldigt dåligt när vi lagt kabel nära metall för att se gnistan hoppa.

Har försökt komma över en sån där man kan kolla komprissioner med för att se så de fungerar som det ska.

zemet
7 juli 2022 · 4 030 Inlägg

Behövs inte mycket skada på rotorn för att den skall få dålig kontakt med fördelarlocket.
Ser du skador på rotorn så byt den och fördelarlocket. Trolig felkälla om du har dålig gnista dessutom.

Jiiimmie
7 juli 2022 · 1 830 Inlägg

zemet skrev:
Behövs inte mycket skada på rotorn för att den skall få dålig kontakt med fördelarlocket.
Ser du skador på rotorn så byt den och fördelarlocket. Trolig felkälla om du har dålig gnista dessutom.

Okey!
Trodde det var normalt slitage nämligen.
Men har en annan rotor och fördelarlock liggandes så ska kika på det direkt!

Jiiimmie
12 juli 2022 · 1 830 Inlägg

Hittade felet idag och har löst det.
Det var rotorn som var fel..
Inga synliga skador på utsidan, men bytte till en annan och provade starta.
Då kom bilen igång..

Så den har väl gett upp i mitten (kolen eller vad det är i dem).
Blir att köpa en ny istället för att använda en jag hade liggandes. smile

Nu vet inte jag om man behöver ändra något gällande rubrik men felet är löst och bilen fungerar i alla fall! smile

Steff240
12 juli 2022 · 1 005 Inlägg

Gött att det löste sig! Det behöver inte vara stora fel för att ge stora problem roll

Jiiimmie
15 juli 2022 · 1 830 Inlägg

Steff240 skrev:
Gött att det löste sig! Det behöver inte vara stora fel för att ge stora problem roll

Haha nej verkligen inte, men när man bytt en del och så går det kanske 2-3 månader så slutar bilen fungera så antar man ju inte att det är den delen då den är ny. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang