Instrumentbräda samt klimatanläggning ur funktion Volvo s80 -99

ehedberg
30 juni 2022 · 5 Inlägg

Tjena! Förra veckan startade jag min bil (s80 -99 gått ungefär 19000 mil) och märkte att instrumentpanelen var helt död, inga lampor lös och mätare var helt ur funktion och tänkte först att det behövde vara någon säkring. Efter jag gått igenom alla säkringar hittar jag ej något feloch häromdagen upptäckte jag även att det inte kom någon ström till kontrollen av klimatanläggningen, går alltså inte att sätta på någon form av värme, kyla eller fläktar. Cruise control, helhjus halvljus och dylikt går fortfarande att använda men inga lampor lyser. Funderar om det är dåliga lödningar men förstår inte varför både instrumentpanel och klimatanläggning skulle påverkas. Tacksam för svar på vad det skulle kunna vara!

Senast redigerat av ehedberg (30 juni 2022)

Mossan1
30 juni 2022 · 2 805 Inlägg

Ofta ett relä på CEM-enheten när så många funktioner försvinner samtidigt i Volvobilar. Före 2005 är dom lätt utbytbara. Efter 2005 är dom direkt lödda på kretskortet.

CEM= Central Electronic Module
Låt oss kalla det huvuddatorn i bilens datornätverk. (CAN)

ungefär lika på alla bilar men olika benämningar på modulerna.

Senast redigerat av Mossan1 (30 juni 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2022 · 17 469 Inlägg

Håller med Mossan1. Någon CEM/BCM som beslutat sig för att lägga ner verksamheten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ehedberg
30 juni 2022 · 5 Inlägg

Tack för svar! Ska undersöka det 😄

Mossan1
3 juli 2022 · 2 805 Inlägg

Kanske ska tillägga att en begagnad CEM från en identisk bil INTE kommer fungera rakt av.
Finns några olika lösningar på det, men alla kräver uppkopplad mot dator, viss mjukvara och kunnande.

Volvo kan INTE lägga in en begagnad enhet som inte är "tömd" i förväg.
Dvs mjukvarumässigt redo för inprogramering/ingifte. Som en fabriksny CEM.

Finns också företag som renoverar din befintliga CEM.

OM, nu den är felet och inte bara ett relä....

Senast redigerat av Mossan1 (3 juli 2022)

MickeEng
3 juli 2022 · 479 Inlägg

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337013
Hade detta problem min V50 blev att byta CEM.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Brådhis * Voff voff *
3 juli 2022 · 10 277 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kanske ska tillägga att en begagnad CEM från en identisk bil INTE kommer fungera rakt av.
Finns några olika lösningar på det, men alla kräver uppkopplad mot dator, viss mjukvara och kunnande.

Volvo kan INTE lägga in en begagnad enhet som inte är "tömd" i förväg.
Dvs mjukvarumässigt redo för inprogramering/ingifte. Som en fabriksny CEM.

Finns också företag som renoverar din befintliga CEM.

OM, nu den är felet och inte bara ett relä....

Ändrade sig inte Volvo om detta för några år sedan (ungefär när det började visa sig hur många CEM som drunknat) och kan numera använda en beggad CEM? Eller minns jag helt fel?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang