Skadad rem

ratvinkel
7 juli 2022 · 6 Inlägg

Hej. Jag är djupt okunnig om bilar. Vi ska iväg på en ca 500 mil lång resa. Det sista vi gör med denna gamla trotjänaren. Men så såg jag skadan i denna remmen. Jag är vet inte ens vad  det är för rem (även om jag tror mig kunna gissa) men framförallt undrar jag: är något jag bör göra något åt direkt eller klarar det sannolikt en långresa?

Tack!https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243224/243224-18532e78c05771d53dbcefccc27d8dd0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243224/243224-10f40f3a51999b684d64ae0be3d78804.jpg

Senast redigerat av ratvinkel (7 juli 2022)

Steff240
7 juli 2022 · 1 005 Inlägg

Det där är multiremmen, förr i tiden kallad fläktrem. Beroende på vilken bil det är driver den tex generator, vattenpump, AC-kompressor, servopump osv.

Spontant skulle jag säga att det inte är någon fara att åka några hundra mil till på den remmen.
Och skulle den gå av så blir det inte motorhaveri på sekunden heller, fast du måste naturligtvis stanna och ringa bärgare för du kan inte köra vidare utan remmen.

uhlin
7 juli 2022 · 2 831 Inlägg

Steff240 skrev:
Det där är multiremmen, förr i tiden kallad fläktrem. Beroende på vilken bil det är driver den tex generator, vattenpump, AC-kompressor, servopump osv.

Spontant skulle jag säga att det inte är någon fara att åka några hundra mil till på den remmen.
Och skulle den gå av så blir det inte motorhaveri på sekunden heller, fast du måste naturligtvis stanna och ringa bärgare för du kan inte köra vidare utan remmen.

Håller med om att det inte borde va nån fara och köra.....men skulle nog ändå byta remmen. En liten kostnad jämfört med bärgare, kanske helg om den skulle gå av och alla besvär det blir.

Sen på en del Volvos motorer så om multiremmen går av så kan den trassla in sig i kamremmen och då är det stopp på riktigt. En liten parantes bara.

Men nu är ju inte detta nån Volvo som det handlar om, så vet inte om det kan hända samma där. Troligen inte.... Men om. Då blir det dyrt på riktigt.

P. S. Verkar va en motor med kamkedja, då är det ju lugnt i den bemärkelsen.

Senast redigerat av uhlin (7 juli 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang