Fiddy orion 125cc får inte bensin

Volvo945Liam
14 juli 2022 · 3 Inlägg

Tja, köpte en fiddy häromdagen och den startade jättelätt hemma hos säljaren, den gick bra när jag testkörde den också. När vi kom hem så lasta vi av den och så skulle jag köra hem den, den starta lätt och gick att köra iväg med enkelt men kom bara 20-30 meter för när jag växla till 2:an så dog den, kunde rullstarta den efter det men kom bara några meter. Nu har jag rengjort förgasare och köpt nytt tändstift men kommer inte fram någon bensin till tändstiftet, den startar ibland på startgas men bara några sekunder.

Har ni någon aning om vad problemet är varför jag inte får fram någon bensin till tändstiftet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli 2022 · 17 448 Inlägg

Automatisk bränslekran? Den brukar strula friskt i så fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Volvo945Liam
14 juli 2022 · 3 Inlägg

Tja, nae har ingen automatisk soppakran, har en ”vanlig” som man vrider på

Jesper328
14 juli 2022 · 2 364 Inlägg

Får du ner soppa till flottören?
Om du lossar bränsleslang ifrån förgasaren - rinner det ut soppa i en fin stråle?

Senast redigerat av Jesper328 (14 juli 2022)

Up the RA
Volvo945Liam
14 juli 2022 · 3 Inlägg

Yes det kommer ner till flottören och om jag lossnar slangen så kommer det mycket bränsle som jag antar det ska göra om soppkran är på, problemet är att bensinen inte sugs till cylinder så tändstiftet antänder bensinen

Senast redigerat av Volvo945Liam (14 juli 2022)

Mossan1
10 augusti 2022 · 2 789 Inlägg

Kommer konstaterat bensin ner i flottörhuset, men inte vidare, är den tät i huvudmunstycket. Tät i tex lågfartsmunstucket så brukar dom starta men sakna tomgång och gå halvdant.

Låter som ett till förgasardemontage med rengöring är i din framtid.  Var mycket noga, och kolla allt samt sätt ihop den rätt.  Ev blandningsskruvar skruvar du först IN till lätt åtdraget och antecknar hur mycket du vred in.  Typ "1&1/4 varv". Då vet du var den ska vara sen och slipper justera så mycket. Mer rätt från början.

Munstycken måste man ofta trä en tunn ståltråd igenom för att få hål.
Stålborstens trådar, tex.

Tryckluft är bra.

Ultraljudstvätt är än bättre, men kostar en slant.

Senast redigerat av Mossan1 (10 augusti 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang