Volvo V70 T5 -07 26K mil: Högljutt knakande vid svängnin LÖST

Skillerns
19 juli 2022 · 101 Inlägg

Tjo!

Rakt på sak, oerhört tacksam om ni kan hjälpa mig med detta med er erfarenhet:

Vid större rattutslag då i lägre fart så kan det komma ett knarrande i framvagnen. Det påminner om en knarrande ladugårdsdörr fast i kraftigare stötar, som om att det är extrem friktion som släpper stötvis. Ibland låter det knappast alls medan ibland kan det låta fruktansvärt högt och det hörs extremt tydligt utanför bilen så fort man tar en tightare 90 graders sväng inne i centrum. Drar åt mig blickar..

Försökt felsöka utan direkta resultat då det alltid varit betydligare svårare att framkalla det stillastående. Ljudet verkar även försvinna helt ifall belastningen försvinner.

Läst flertalet forumtrådar där de flesta rekommenderar samma sak dock har detta redan utförts.

Ljudet upplevs uppkomma från mitten och åt vänster. Försökt känna efter vibrationer utan resultat. Fjäderbenslagret upplevs snurra fritt när man svänger och kollar samtidigt. Min största farhåga är att det är styrväxeln som börjar ge upp, vad tror ni? Det är en stor kostnad jag inte vill behöva byta om det inte hjälper. Eller kan ett hjullager göra detta lätet? Har inte bytt detta ännu men inte hört något vinande ljud som tyder på dåligt lager.

För ca 1 år sedan byttes följande:

Kompletta stötdämpare fram med nya lager, säte, fjäder - Bilstein Sport.

Länkarmar, spindelled, stag, inre/yttre styrled - Lämförder

Vänster/Höger Drivaxel - SKF

Styrservoolja - Volvo Original

Tack på förhand!

Senast redigerat av Skillerns (1 augusti 2022)

Brådhis * Voff voff *
19 juli 2022 · 10 277 Inlägg

Det du hör är sannolikt ljudet av när du går emot styrstoppen samtidigt som det fjädrar lite. Undvik fullt rattutslag eller prova att smörja på dom (eller byt dom). Dom sitter på länkarmarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
20 juli 2022 · 2 805 Inlägg

Hur är motorfästena?
Jag skulle kolla högra nedre (vid vevaxelns remskiva) och övre svarta momentstagets bussningar mot karrossen. (Vid fjäderbenstornen)
Ibland ramlar den bussningen ner så staget bankar mot karrossen.

Ett knackande/smattrande ljud vid tvär sväng kan vara en drivknut. Då främst vid moment och svängda hjul.
Kanske 6 knack per hjulvarv....
Relativt nya drivaxlar förvisso, men med en ev brusten bälg....

Styrstopparna som nämndes tidigare flyttas över från gamla till nya länkarmen. Dom är i plast och låter sällan på V70N medan det var vanligt förekommande på V70I.
Men en titt skadar ju inte..

Senast redigerat av Mossan1 (20 juli 2022)

Brådhis * Voff voff *
20 juli 2022 · 10 277 Inlägg

Mossan1 skrev:
Styrstopparna som nämndes tidigare flyttas över från gamla till nya länkarmen. Dom är i plast och låter sällan på V70N medan det var vanligt förekommande på V70I.
Men en titt skadar ju inte..

Och går dom sönder eller någon glömmer att flytta över dom så låter det en hel del... wink

Som du säger så var det klart vanligare på V70 än på V70N, men det förekommer även på dom. Jag har haft två som det låtit på...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
20 juli 2022 · 2 805 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Styrstopparna som nämndes tidigare flyttas över från gamla till nya länkarmen.

Och går dom sönder eller någon glömmer att flytta över dom så låter det en hel del... wink

Absolut.
I så fall är felet funnet.

Skillerns
24 juli 2022 · 101 Inlägg

Brådhis skrev:
Det du hör är sannolikt ljudet av när du går emot styrstoppen samtidigt som det fjädrar lite. Undvik fullt rattutslag eller prova att smörja på dom (eller byt dom). Dom sitter på länkarmarna.

Hmm..köpte nya styrstopp när jag bytte länkarmarna och flyttade samtidigt ut dem för att motverka att de ”bredare” däcken skulle skrapa i inneskärmen. Så de kan alltså eventuellt låta så mycket?

Upplever att ljudet kommer vid större rattutslag men att det fortfarande finns mer att svänga, som att de låter under ett visst spann, det kanske är så att jag träffar styrstoppen men att det fortfarande fjädrar så jag kan styra mer även när det tar emot.

Du tror inte alltså att hjullagret kan låta något? Ska självklart även prova smörja dessa styrstopp något…tänk om det vore så enkelt 🙈

PS: Tack för svar! Ursäkta för sen respons, varit iväg ett tag.

Senast redigerat av Skillerns (24 juli 2022)

Skillerns
24 juli 2022 · 101 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hur är motorfästena?
Jag skulle kolla högra nedre (vid vevaxelns remskiva) och övre svarta momentstagets bussningar mot karrossen. (Vid fjäderbenstornen)
Ibland ramlar den bussningen ner så staget bankar mot karrossen.

Ett knackande/smattrande ljud vid tvär sväng kan vara en drivknut. Då främst vid moment och svängda hjul.
Kanske 6 knack per hjulvarv....
Relativt nya drivaxlar förvisso, men med en ev brusten bälg....

Styrstopparna som nämndes tidigare flyttas över från gamla till nya länkarmen. Dom är i plast och låter sällan på V70N medan det var vanligt förekommande på V70I.
Men en titt skadar ju inte..

Motorfästena är faktiskt rätt nyligen bytta, alla till Lämförder. Skippade dock de två fästena som är cylinderformade, detta då jag läst att de sällan går sönder och oftast håller hela bilens livslängd.

Jag har haft tanken på drivaxlarna men har väl helst hoppats att de inte är dem då de är helt nya och från ett helt respektabelt märke SKF. Har då även ibland fått fram ljudet när jag stått stilla och bara vridit på ratten, vet dock inte hur mycket belastning det då ligger på drivknutarna ifall det då kan vara från dem.

Kommer börja med det enkla och smörja styrstoppen och eventuellt korta in dem lite. Har tryckt ut dem med brickor vilket säkert gör att de flexar mer. Ska även bara ge mig på att byta VVT enheterna också.. 2 st för minst 2000…fick precis felkod på dessa, eller ja den ena, men tänker att lika bra att byta båda.

PS: Tack för svar! Ursäkta också för sent svar, varit iväg.

Senast redigerat av Skillerns (24 juli 2022)

Mossan1
24 juli 2022 · 2 805 Inlägg

Låter det stillastående är det inte drivknutarna.

Inte styrstopparna heller, för sådant knackande blir av att stoppen slår mothållet. Vibrationer//rörelse som uppstår. Blir inte stillastående.

Om man stillastående med avstängd motor vrider ratten hastigt fram och tillbaka på en V70N kan man få ett dunkande ljud på vissa lite slitna exemplar.
Sannolikt uppstår det av ett glapp vid hjälpstyrkolven inne i styrväxeln.
Skönhetsfel som bilprovningen kan ha synpunkter på ibland.

Styrväxlarna kan också bli glappa radiellt innuti. Passagerarsidan främst.
Symptom då liknande glapp inre styrled.

Kärvande styrlager ger ofta ett eller flera "spjiong"  ifrån fjädern om man vrider mellan ändlägen.

Om gummiisolatorerna (mellan fjäder och nedre fjädertallrik) är dåliga kam gnekande missljud uppstå.

Samma om fjädern är mycket rostig.
Fjädern gnuggar mot sig själv på nedre varven. Där har den skyddande material, som ofta är borta på rostiga fjädrar. Gnekande ljud.

Skillerns
24 juli 2022 · 101 Inlägg

Mossan1 skrev:
Låter det stillastående är det inte drivknutarna.

Inte styrstopparna heller, för sådant knackande blir av att stoppen slår mothållet. Vibrationer//rörelse som uppstår. Blir inte stillastående.

Om man stillastående med avstängd motor vrider ratten hastigt fram och tillbaka på en V70N kan man få ett dunkande ljud på vissa lite slitna exemplar.
Sannolikt uppstår det av ett glapp vid hjälpstyrkolven inne i styrväxeln.
Skönhetsfel som bilprovningen kan ha synpunkter på ibland.

Styrväxlarna kan också bli glappa radiellt innuti. Passagerarsidan främst.
Symptom då liknande glapp inre styrled.

Kärvande styrlager ger ofta ett eller flera "spjiong"  ifrån fjädern om man vrider mellan ändlägen.

Om gummiisolatorerna (mellan fjäder och nedre fjädertallrik) är dåliga kam gnekande missljud uppstå.

Samma om fjädern är mycket rostig.
Fjädern gnuggar mot sig själv på nedre varven. Där har den skyddande material, som ofta är borta på rostiga fjädrar. Gnekande ljud.

Jag får försöka se över och byta dessa delar igen, surt att de börjat låta så fort efter så nya och fina delar…svårt att testa också utan att behöva köpa nytt som sedan inte går lämna tillbaka.

Ska kolla styrstoppen, köpa nya fjäderbenslager, över och undre fjädersäte samt eventuella nya fjädrar. Har Monroe fjädrar på.

Skillerns
1 augusti 2022 · 101 Inlägg

Brådhis skrev:
Det du hör är sannolikt ljudet av när du går emot styrstoppen samtidigt som det fjädrar lite. Undvik fullt rattutslag eller prova att smörja på dom (eller byt dom). Dom sitter på länkarmarna.

Helt sjukt, oerhört tacksam för ditt tips!

Ljudet kom fram igen extra högt, körde direkt till en stor parkering för att kunna felsöka, mycket riktigt, när det lät så låg det emot på styrstoppen som då även fjädrar en del så det går styra mer än när det tar emot. Åkte hem och smorde metallen som tar emot samt plasten, mer är kanske bättre och vips så var ljudet mer eller mindre borta. Underbar känsla! Inga nya hjullager, styrväxel eller något annat helt i onödan, det kostade mig 5 öre med lite universal fett!

Jag lyckades faktiskt fånga ljudet på film, hade varit kul att få dela med mig av ljudet så folk får höra vad det kan låta som ifall det kan hjälpa andra. Vet inte med mig något smidigt ställa dock att dela med mig av ljudet.

I alla fall, tusen tack för tipset! Det kanske inte är ett permanent fix men åtminstone vet jag nu vad felet är 😁

Brådhis * Voff voff *
1 augusti 2022 · 10 277 Inlägg

Skillerns skrev:

Brådhis skrev:
Det du hör är sannolikt ljudet av när du går emot styrstoppen samtidigt som det fjädrar lite. Undvik fullt rattutslag eller prova att smörja på dom (eller byt dom). Dom sitter på länkarmarna.

Helt sjukt, oerhört tacksam för ditt tips!

Ljudet kom fram igen extra högt, körde direkt till en stor parkering för att kunna felsöka, mycket riktigt, när det lät så låg det emot på styrstoppen som då även fjädrar en del så det går styra mer än när det tar emot. Åkte hem och smorde metallen som tar emot samt plasten, mer är kanske bättre och vips så var ljudet mer eller mindre borta. Underbar känsla! Inga nya hjullager, styrväxel eller något annat helt i onödan, det kostade mig 5 öre med lite universal fett!

Jag lyckades faktiskt fånga ljudet på film, hade varit kul att få dela med mig av ljudet så folk får höra vad det kan låta som ifall det kan hjälpa andra. Vet inte med mig något smidigt ställa dock att dela med mig av ljudet.

I alla fall, tusen tack för tipset! Det kanske inte är ett permanent fix men åtminstone vet jag nu vad felet är 😁

Kul att höra och skönt att det löste sig! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang