Hjul pekar snett efter kyss med trotoarkant

Enkeltgjort
22 juli 2022 · 6 Inlägg

Tjena,

I helgen fick jag sladd i en rondell med min Saab 9-3 och gav en rejäl kyss med en vägkant. Fick punktering på höger framdäck så bytte till reservdäcket längst vägen men till min fasa så peka hela hjulet snett när jag rattar rakt fram. Måste hålla ratten i 90 graders vinkel för att ens köra hyffsat rakt. Abs lampor lyser att de är av osv.

Lyfter bort däcket för att se om jag ser nåt uppenbart som är av men allt verkar sitta som de ska. Styrstaget däremot går att röra på väldigt mycket, jag lyfte bort vänster framdäck också för att jämföra Styrstagen och de vänstra går ju att röra på lite men inte alls lika löst som på höger sida.

Iochmed att jag inte kan sånt här så blir de nog verkstadsbesök men de finns inga tider först efter sommaren så om jag kan felsöka och beställa delar innan så snabbar jag på det hela..

Tog en video: https://youtube.com/shorts/7Lnb90zZKTc?feature=share

Brådhis * Voff voff *
22 juli 2022 · 10 276 Inlägg

Enkeltgjort skrev:
Tjena,

I helgen fick jag sladd i en rondell med min Saab 9-3 och gav en rejäl kyss med en vägkant. Fick punktering på höger framdäck så bytte till reservdäcket längst vägen men till min fasa så peka hela hjulet snett när jag rattar rakt fram. Måste hålla ratten i 90 graders vinkel för att ens köra hyffsat rakt. Abs lampor lyser att de är av osv.

Lyfter bort däcket för att se om jag ser nåt uppenbart som är av men allt verkar sitta som de ska. Styrstaget däremot går att röra på väldigt mycket, jag lyfte bort vänster framdäck också för att jämföra Styrstagen och de vänstra går ju att röra på lite men inte alls lika löst som på höger sida.

Iochmed att jag inte kan sånt här så blir de nog verkstadsbesök men de finns inga tider först efter sommaren så om jag kan felsöka och beställa delar innan så snabbar jag på det hela..

Tog en video: https://youtube.com/shorts/7Lnb90zZKTc?feature=share

Styrleden som du vrider på i filmen ska vara rak... Jämför med andra sidan så ser du hur mycket den har böjt sig.

Steg 1 är ju att byte inre och yttre styrled på den aktuella sidan och göra en hjulinställning. Har du tur så räcker det... Har du otur så har mer saker böjt sig.

Att ABS mm lyser kan vara ett tecken på att mer är trasigt. Har du inte 100%:ig kunskap kring detta så bör du anlita en verkstad som kan kolla så det inte är några dolda skador. Du vill inte att saker börja lossna i 110 km/h på motorvägen...

Och du ska förstås inte köra med bilen innan detta är åtgärdat! Inte ens till verkstad! Anlita bärgare eller ta den på trailer.

Senast redigerat av Brådhis (22 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dan-kristian
22 juli 2022 · 518 Inlägg

ser du ingen skillnad på höger och vänster styrstag?Den på filmen är riktigt krokig.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2022 · 14 039 Inlägg

Enkeltgjort skrev:
Tjena,

I helgen fick jag sladd i en rondell med min Saab 9-3 och gav en rejäl kyss med en vägkant. Fick punktering på höger framdäck så bytte till reservdäcket längst vägen men till min fasa så peka hela hjulet snett när jag rattar rakt fram. Måste hålla ratten i 90 graders vinkel för att ens köra hyffsat rakt. Abs lampor lyser att de är av osv.

Lyfter bort däcket för att se om jag ser nåt uppenbart som är av men allt verkar sitta som de ska. Styrstaget däremot går att röra på väldigt mycket, jag lyfte bort vänster framdäck också för att jämföra Styrstagen och de vänstra går ju att röra på lite men inte alls lika löst som på höger sida.

Iochmed att jag inte kan sånt här så blir de nog verkstadsbesök men de finns inga tider först efter sommaren så om jag kan felsöka och beställa delar innan så snabbar jag på det hela..

Tog en video: https://youtube.com/shorts/7Lnb90zZKTc?feature=share

Om du fick sladd i en rondell, hur fort körde du då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
dan-kristian
22 juli 2022 · 518 Inlägg

hade bytt inre och yttre styrled samt länkarm innan hjulinställning..länkarm och styrleder är smidigt att byta..

Mossan1
22 juli 2022 · 2 796 Inlägg

Jösses vad ena sidans styrstag är krokigt.

Krökta delen är för övrigt INRE styrled/stag.  Inte yttre styrleden, men jag anser också att BÅDA blr bytas.

Det är också stor risk för att fler saker är krökta, tex länkarm, fjäderbenet osv.
Bör kollas upp på verkstad.

Tänk på att få verkstäder monterar medtagna delar alls. Så beställ inget som du inte ämnar byta själv, eller, har en överenskommelse med en verkstad om saken.

Byte inre och yttre led, samt hjulinställning. Minst.

Enkeltgjort
22 juli 2022 · 6 Inlägg

Ja nu när ni säger det så är den betyldigen mer krökt än den andra. Reflektera dock inte över att vänster sida va helt rak? Jag körde inte snabbt i rondellen men var blött och sommardäcken är på sista versen så jag lyckades ändå få sladd.

Jag ska nog bara boka tiden och be dem se över allt. Bilen är inte värd så mycket pengar och ska de promt byta till originaldelar hela höger framvagn blire nog en billig blocket annons. Gjorde lite länkarmar på en Audi för nåt år sedan och de va nog de bökigaste meket jag nånsin gjort på en bil.. Ser dock betydligt simplare ut på denna Saab.

Senast redigerat av Enkeltgjort (22 juli 2022)

dan-kristian
22 juli 2022 · 518 Inlägg

Enkeltgjort skrev:
Ja nu när ni säger det så är den betyldigen mer krökt än den andra. Reflektera dock inte över att vänster sida va helt rak? Jag körde inte snabbt i rondellen men var blött och sommardäcken är på sista versen så jag lyckades ändå få sladd.

Jag ska nog bara boka tiden och be dem se över allt. Bilen är inte värd så mycket pengar och ska de promt byta till originaldelar hela höger framvagn blire nog en billig blocket annons. Gjorde lite länkarmar på en Audi för nåt år sedan och de va nog de bökigaste meket jag nånsin gjort på en bil.. Ser dock betydligt simplare ut på denna Saab.

har du bytt på audi så kan du byta enkelt på saaben...

Enkeltgjort
22 juli 2022 · 6 Inlägg

dan-kristian skrev:

Enkeltgjort skrev:
Ja nu när ni säger det så är den betyldigen mer krökt än den andra. Reflektera dock inte över att vänster sida va helt rak? Jag körde inte snabbt i rondellen men var blött och sommardäcken är på sista versen så jag lyckades ändå få sladd.

Jag ska nog bara boka tiden och be dem se över allt. Bilen är inte värd så mycket pengar och ska de promt byta till originaldelar hela höger framvagn blire nog en billig blocket annons. Gjorde lite länkarmar på en Audi för nåt år sedan och de va nog de bökigaste meket jag nånsin gjort på en bil.. Ser dock betydligt simplare ut på denna Saab.

har du bytt på audi så kan du byta enkelt på saaben...

Säger du de? Vad behöver man för verktyg ens? Har det mesta men spindelledsavsragaren var jag tvungen att modifiera lite för att passa till audin...

Xebers76
22 juli 2022 · 2 264 Inlägg

ABS tänds för att hjulen snurrar i olika hastighet när dem pekar på olika håll.

Kan också bli att vinkensensorn till ratten säger att ratten är vriden men ABS-sensorernas hastighetssignal säger att det går rakt fram, då tänds ännu fler lampor än bara ABS.

Ett litet reservhjul gör också att ABS-lampan tänds då rullomretsen är mindre.

Man kan också ha väldig otur att sensorn gått sönder men det är ovanligt.

torsen
23 juli 2022 · 7 233 Inlägg

Lågbudgetreparation är att demontera styrstaget och rikta det i en press.
Provköra och kolla om bilen beter sig konstigt.
Har krökt styrstag på andra bilar och riktat dem, både med och utan press.
T o m riktat utan demontering med hjälp av spaklyftblock.
Men då vanligen parallellstag och panhardstag.

Om du nu skulle rikta styrstaget och återmontera det.
Lutar hjulet annorlunda på höger sida jämför med vänster?
Är hjulet "kobent" eller "hjulbent"?
D v s lutar hjulet "inåt" eller "utåt" i överkant?
Borde, i ditt fall luta "utåt" i överkant.
Kallas negativ cambervinkel.
Prova och kolla med vattpass.
Eller ett snöre med en vikt i.
Om det är märkbar lutning från lodrät bör du överväga att endera lämna in bilen, sälja den som rep.objekt eller skrota den.
Du får några tusen av vissa skrotar om katalysatorn är kvar.
Dessutom slipper du kostnaden för transport till verkstad, vilket inte är billigt, om din försäkring inte omfattar bärgning.

Enligt min personliga åsikt är en så gammal SAAB inte ekonomiskt försvarbart att reparera på verkstad - inklusive kostnad för bärgning.

Lycka till - vad/hur du än gör!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang