Kia Ceed sw -15, Gps slutade funka vad göra?

Ninjadude85
24 juli 2022 · 2 Inlägg

Hej

Jag har en Kia Ceed sw 2015 årsmodell med gps navigator.. Helt plötsligt för ett tag sen så tappade gpsen kontakten eller något för den kör helt åt helvete när man försöker använda den och befinner sig nu typ mitt i Östersjön 😅😅 Min fråga är helt enkelt om någon kan nåt om detta problem och om det är något man kan lösa själv på nåt sätt och hur isf, eller är det bara lämna in på verkstad typ? Hade gärna försökt fixa det själv men jag vet inte vad man ska göra. Första bilen som har inbyggd navigator så har aldrig behövt deala med detta innan.. Tack på förhand!

zzr94092
24 juli 2022 · 4 378 Inlägg

Hajfena på taket! Oxid/rost på kretskortet i hajfenan!?

Mossan1
24 juli 2022 · 2 752 Inlägg

Låter som en mjukvarubugg mer än hårdvara.

Troligen programuppdatering, eller, med en stor dos tur att den kan funka efter en reboot medelst strömlös bil i 20min.  Dock dåliga odds på det.

Ninjadude85
24 juli 2022 · 2 Inlägg

Rost på kretskortet låter ju inget vidare om det är så 😬😬 låter dyrt.. Sitter kretskortet vid hajfenan eller?? Får väl lossa där då kanske o kolla isf?

Ja kan ju testa att ha bilen strömlös lite..
Kan man uppdatera mjukvaran själv eller måste man lämna in för sånt?

Mossan1
24 juli 2022 · 2 752 Inlägg

Ninjadude85 skrev:
Kan man uppdatera mjukvaran själv eller måste man lämna in för sånt?

Orginalverkstad.
Uppdateringar kommer i regel direkt från tillverkarens servrar. Dvs, verkstaden har dom inte lokalt.

Märkesoberoende kommer inte åt sådant alls.

Ibland kan DIV system uppdatera sig trådlöst från företaget också, men troligen inte en Seed från 2015.
Måste vara en uppkopplad bil i så fall.
Och troligen ett slags abonnemang också...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2022 · 17 385 Inlägg

Måste ha en KIA-dator med abonnemang på KIAs workshop för att kunna ladda ner uppdatering. Alternativt att verkstaden har USB-stickor med programvaran på men inte så troligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
25 juli 2022 · 4 628 Inlägg

Skulle också gissa på antennfel.
Går det att på något sätt få fram antal satelliter som navin får kontakt med?

Om det är så enkelt att dessa bilar har Fakra-kontakt till antennen skulle jag köpa en vanlig enkel billig GPS-puck och testa med, o om det funkar så kan man montera den under instrumentpanelen så den kan se upp genom framrutan å så är problemet löst.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
ErikViking
9 maj 2023 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Måste ha en KIA-dator med abonnemang på KIAs workshop för att kunna ladda ner uppdatering. Alternativt att verkstaden har USB-stickor med programvaran på men inte så troligt.

Man kan ladda ner kartor och firmware via update.kia.com
Man laddar ner en programvara till Mac/Pc, väljer vilket bilmärke och MY.
Sedan följer man instruktionerna.

På Ceed 2015 uppdaterar man med en USB sticka. Det tar lååååång tid och bilen måste vara igång.

ErikViking
9 maj 2023 · 4 Inlägg

Ninjadude85 skrev:
Hej

Jag har en Kia Ceed sw 2015 årsmodell med gps navigator.. Helt plötsligt för ett tag sen så tappade gpsen kontakten eller något för den kör helt åt helvete när man försöker använda den och befinner sig nu typ mitt i Östersjön 😅😅 Min fråga är helt enkelt om någon kan nåt om detta problem och om det är något man kan lösa själv på nåt sätt och hur isf, eller är det bara lämna in på verkstad typ? Hade gärna försökt fixa det själv men jag vet inte vad man ska göra. Första bilen som har inbyggd navigator så har aldrig behövt deala med detta innan.. Tack på förhand!

Har du fått ordning på GPS antennen?
Min fru har exakt samma problem med hennes Ceed 2015

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2023 · 13 674 Inlägg

trodde ingen använde bilens gps fortfarande.. jag kör uteslutande med min mobil..  jag använder nog gps cirka 30-40timmar i veckan..  felar aldrig ger tips på bättre vägar vid olyckor osv.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ErikViking
12 maj 2023 · 4 Inlägg

Growe skrev:
trodde ingen använde bilens gps fortfarande.. jag kör uteslutande med min mobil..  jag använder nog gps cirka 30-40timmar i veckan..  felar aldrig ger tips på bättre vägar vid olyckor osv.. smile

Bilens Navigator är smidigare, större skärm, den sitter fast och man slipper ha en mobilhängare.
Det är inte för inte nästan alla bilar kommer med inbyggd Navigator idag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2023 · 17 385 Inlägg

ErikViking skrev:

Growe skrev:
trodde ingen använde bilens gps fortfarande.. jag kör uteslutande med min mobil..  jag använder nog gps cirka 30-40timmar i veckan..  felar aldrig ger tips på bättre vägar vid olyckor osv.. smile

Bilens Navigator är smidigare, större skärm, den sitter fast och man slipper ha en mobilhängare.
Det är inte för inte nästan alla bilar kommer med inbyggd Navigator idag.

Jo, det är goare. I synnerhet med trådlös Android auto så olyckor osv kommer upp med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 maj 2023 · 13 674 Inlägg

ErikViking skrev:

Growe skrev:
trodde ingen använde bilens gps fortfarande.. jag kör uteslutande med min mobil..  jag använder nog gps cirka 30-40timmar i veckan..  felar aldrig ger tips på bättre vägar vid olyckor osv.. smile

Bilens Navigator är smidigare, större skärm, den sitter fast och man slipper ha en mobilhängare.
Det är inte för inte nästan alla bilar kommer med inbyggd Navigator idag.

vill man ha kartor från 1929 och inte dagsfärska så är det rätt väg att gå..  testa att åka i göteborg eller stockholm med en sån gps..smile

jag kör ju cirka 10.000mil om året och använder endast telfonen fungerar fin fint..  har ju en 6" skärm på mobilen.  ställer den på valfritt ställe bara smile

i början körde jag med en vanlig gps..   det fungerande aldrig bra..  men med google maps så ser man ju direkt när det börjar bli köer och om vägar blir avstängda dyker det upp osv..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ErikViking
13 maj 2023 · 4 Inlägg

Growe skrev:

ErikViking skrev:

Growe skrev:
trodde ingen använde bilens gps fortfarande.. jag kör uteslutande med min mobil..  jag använder nog gps cirka 30-40timmar i veckan..  felar aldrig ger tips på bättre vägar vid olyckor osv.. smile

Bilens Navigator är smidigare, större skärm, den sitter fast och man slipper ha en mobilhängare.
Det är inte för inte nästan alla bilar kommer med inbyggd Navigator idag.

vill man ha kartor från 1929 och inte dagsfärska så är det rätt väg att gå..  testa att åka i göteborg eller stockholm med en sån gps..smile

jag kör ju cirka 10.000mil om året och använder endast telfonen fungerar fin fint..  har ju en 6" skärm på mobilen.  ställer den på valfritt ställe bara smile

i början körde jag med en vanlig gps..   det fungerande aldrig bra..  men med google maps så ser man ju direkt när det börjar bli köer och om vägar blir avstängda dyker det upp osv..

Man har färska kartor!

Jag kan med jämna mellanrum ladda ner och uppdatera navigatorns kartor.

Hur gör du om internet lägger ner, av någon anledning?

Du har tydligen en omodern och värdelös bil wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2023 · 17 385 Inlägg

Det är väl en smaksak. Beträffande frånvaro av internet så kommer ju bilstereon ihåg kartorna, updates av olyckor/köer osv tappar man förvisso.

"Min fru har exakt samma problem med hennes Ceed 2015"
Tja, då är ju enheten satt ur spel antar jag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang