Hur fälla ner elkontakten till dragkroken?

M11g
25 juli 2022 · 3 Inlägg

Halloj, har nyss köpt en Octavia (Scout)  med demonterbar dragkrok, verkar vara original att döma av manualen. Kroken verkar inte vara flitigt använd av förra ägare och elkontakten är helt fastrostad....den sitter liksom uppfälld/infälld/gömd uppe i kofångaren...

Frågan är  det nu är så att den bara ska fällas ner ? Ser ingen spärr på kontakten och man vill ju inte dra ner med våld om man nu ska släppa en spärr först?? _borde_vara nån sorts funktion/spärr som håller den uppe?  Nån som vet ? Tack på förhand!
(Kan man bifoga bilder här?)

MrHyde
25 juli 2022 · 634 Inlägg

M11g skrev:
Halloj, har nyss köpt en Octavia (Scout)  med demonterbar dragkrok, verkar vara original att döma av manualen. Kroken verkar inte vara flitigt använd av förra ägare och elkontakten är helt fastrostad....den sitter liksom uppfälld/infälld/gömd uppe i kofångaren...

Frågan är  det nu är så att den bara ska fällas ner ? Ser ingen spärr på kontakten och man vill ju inte dra ner med våld om man nu ska släppa en spärr först?? _borde_vara nån sorts funktion/spärr som håller den uppe?  Nån som vet ? Tack på förhand!
(Kan man bifoga bilder här?)

Är det Westfalia eller Brink(som brukar sitta original) så är det typ spår i "plattan" som kontaktstycket sitter på så man ska vrida ner den när man använder den. Det sitter ingen spärr utan trögheten i grejerna gör att man kan vrida upp och ner den. Hittade ingen lämplig bild, men är den trög så spraya på med krypolja eller liknande och motionera den så den blir lösare.

Live long, and prosper.
MrHyde
25 juli 2022 · 634 Inlägg

https://www.dragkrokslagret.se/upload/m … 317102.pdf

Där har du en manual, om du kikar på sida 9, bild 5 så ser du själva hållaren för kontakten till vänster om kroken. Där kanske du lättare ser vilken del som är ledad.

Live long, and prosper.
granadadr
25 juli 2022 · 7 268 Inlägg

jag hade bytt till en fast,,   rankar krokar från sämst till bäst

sämst elkrokar, jävlas VÄLDIGT mkt och dyrt att reparera sad
näst sämst avtagbara krokar,, jävlas endel
fast,, jävlas aldrig,, smile

sen måste man tänka på att det MÅSTE fungera på besiktningen, elkrok ska funka typ felfritt
avtagbara ska fungera, PLUS låsen MÅSTE fungera sad

Senast redigerat av granadadr (25 juli 2022)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
MrHyde
25 juli 2022 · 634 Inlägg

granadadr skrev:
jag hade bytt till en fast,,   rankar krokar från sämst till bäst

sämst elkrokar, jävlas VÄLDIGT mkt och dyrt att reparera sad
näst sämst avtagbara krokar,, jävlas endel
fast,, jävlas aldrig,, smile

sen måste man tänka på att det MÅSTE fungera på besiktningen, elkrok ska funka typ felfritt
avtagbara ska fungera, PLUS låsen MÅSTE fungera sad

Avtagbara krånglar bara om man inte sköter om dom smile Många låter dom sitta i när dom inte används och då kommer givetvis problem, men jag har haft 6 st avtagbara drag på olika bilar och aldrig haft problem med dom, smörjer man upp dom och inte låter dom sitta i när dom inte används så klarar man sig.

Live long, and prosper.
granadadr
25 juli 2022 · 7 268 Inlägg

MrHyde skrev:

granadadr skrev:
jag hade bytt till en fast,,   rankar krokar från sämst till bäst

sämst elkrokar, jävlas VÄLDIGT mkt och dyrt att reparera sad
näst sämst avtagbara krokar,, jävlas endel
fast,, jävlas aldrig,, smile

sen måste man tänka på att det MÅSTE fungera på besiktningen, elkrok ska funka typ felfritt
avtagbara ska fungera, PLUS låsen MÅSTE fungera sad

Avtagbara krånglar bara om man inte sköter om dom smile Många låter dom sitta i när dom inte används och då kommer givetvis problem, men jag har haft 6 st avtagbara drag på olika bilar och aldrig haft problem med dom, smörjer man upp dom och inte låter dom sitta i när dom inte används så klarar man sig.

har alltid mina i ,,   aldrig krånglat MEN,, iom jag håller på MKT med bilar ser jag MÅNGA som har problem,, framförallt med låsen på avtagbara,,  själv har jag faktiskt ett utan lås som jag har på bilen,, å ett NYTT som jag bara har på bes smile

M11g
25 juli 2022 · 3 Inlägg

Tack Mr Hyde för detta! Ska kolla och prova igen!

MrHyde skrev:
https://www.dragkrokslagret.se/upload/manualer/Westfalia-Monoflex/317102.pdf

Där har du en manual, om du kikar på sida 9, bild 5 så ser du själva hållaren för kontakten till vänster om kroken. Där kanske du lättare ser vilken del som är ledad.

M11g
25 juli 2022 · 3 Inlägg

granadadr skrev:
jag hade bytt till en fast,,   rankar krokar från sämst till bäst

sämst elkrokar, jävlas VÄLDIGT mkt och dyrt att reparera sad
näst sämst avtagbara krokar,, jävlas endel
fast,, jävlas aldrig,, smile

sen måste man tänka på att det MÅSTE fungera på besiktningen, elkrok ska funka typ felfritt
avtagbara ska fungera, PLUS låsen MÅSTE fungera sad

Jag skulle hellre ha fast, men nu är det ju detta som satt på så det får vara kvar..fick ner det efter massa smörjande med WD40 och även nån dyr extravariant "penetrations wd40", rengöring med stålborste, lite bankande och en jävla massa dragande..

Senast redigerat av M11g (25 juli 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang