Hjulbult M12/1,25 LÖST

mallesoft
25 juli 2022 · 56 Inlägg

Uppdatering i tråden tack vare @vw_audi, även ett stort tack till er andra med.
Jag åkte till den lokala däcksnubben, det var inga problem att få låna tapp/snitt, jag är helt okänd för honom så bara där blev jag tokglad smile
Jävlar vad spåner som kom ut ur de 4a hål jag nu räddat, men sprejade på med wd40 under hela operationen så att säga, gick väl en halv burk hehe...
Ha det bra alla.

Hej alla, jag hoppas jag postat i rätt del.
Lång historia kort, köpte en Peugot 206 1,6 -03, på den satt det sprillans nya åretrunt sulor på alufälg med en hjulbult jag aldrig sett innan, det är den bulten med en lös bricka fastsatt i toppen vid bultskallen som snurrar med och tydligen centrerar alufälg ( kan ha fel ang det sista )

Då jag redan hade sprillans nya sommarsulor på plåtfälg så bestämde jag mig att spara åretrunt sulorna, best ett kit hjulbult från bildelsbasen som var just för plåtfälg.

Då peggan är lätt att lyfta så tar man bara i mitten och lyfter så är 2 hjul i luften, startade att skifta givetvis på "fel" sida i detta fall vänster, de gamla bulten åkte ner i en låda och de nya på.

Nu är jag framme vid höger fram, har alltså redan bytt 3 fälg, där sitter det 3 bult av den sort jag nämnde tidigare den 4e var en "vanlig" bult, nåja tänkte jag och slängde ner även dessa bult i lådan stängde locket och slängde in i skuffen, sätter dit den nya fälgen och ska montera de nya hjulbulten.

Nu börjar problemen, gänga passar inte på något sätt? SUCK, hämtar lådan med gamla hjulbult plockar upp 4st, va fan? passar inte?
Plockar iaf upp den "udda" som satt på vid köp, passar inte? förräns den sattes i "rätt" hål, suck igen, gick igenom 15st bult i 3 hål med olika resultat, hittade till slut de bult som passade.

Började kolla efter min bultstorlek på bultcirkel.org kom fram till M12/1,25 är min storlek och att det är tydligen en vanlig gänga till väldigt många olika bilmärken, min tanke var att köpa en gängtapp och ett gängsnitt i rätt storlek för att försöka att rädda bult och hål.

Den tanken var tydligen rätt så lönlöst då alla billiga satser hade 1,5-1,75 som standard, suck igen, åkte till AD bildelar visst går de att köpa för ca 300kr styck, fasen heller tänkte jag, betalar inte över 600kr för 2st verktyg som jag mest troligt kommer att använda 1 gång....

Så huvudfrågan är, går det att rädda som jag tänkt eller måste jag byta navet på peggan?
Fråga  2 är hittade ett kit med 2st tappar på ebay billigt har ej beställt för att den ena var någon slags förskärs tapp och den andra var eftertapp? Detta gjorde mig mer förvirrad än vad jag redan är, nog för att jag gängat i mitt liv hehe, men har aldrig gjort gängor med dubbla tappar?

Ber om ursäkt för wall of text
mvh
malle

Senast redigerat av mallesoft (26 juli 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2022 · 14 007 Inlägg

Du kan till och med gänga med förtapp, mellantapp och eftertapp.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
25 juli 2022 · 1 366 Inlägg

åk till en däckverkstad, de brukar ha de flesta gängtapparna och kan säker hjälpa dig. de håller på med sådana här jobb dagligen, och kan se om det går att rädda det hålet.
troligen har någon dragit gängpaj och inte tyckt att det var värt att köpa rätt gängtapp och valde en annan .

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
mallesoft
25 juli 2022 · 56 Inlägg

Vettemannen skrev:
Du kan till och med gänga med förtapp, mellantapp och eftertapp.

/Benny

Aha ok, men vad är det för skillnad på dessa då? Vad gör vad så att säga?

mallesoft
25 juli 2022 · 56 Inlägg

vw_audi skrev:
åk till en däckverkstad, de brukar ha de flesta gängtapparna och kan säker hjälpa dig. de håller på med sådana här jobb dagligen, och kan se om det går att rädda det hålet.
troligen har någon dragit gängpaj och inte tyckt att det var värt att köpa rätt gängtapp och valde en annan .

Tack för tips, men gissar på att anlita en sådan skulle nog kosta mer än 600kr, men det är värt att kolla upp, går kanske att muta med en bullpåse eller två smile

Ett tips till er alla som tänkt att köpa en begad Pegga 206, ha en STOR plånka, aldrig mer säger jag, denna får rulla till nästa bes, sedan får jag se vad som händer......

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2022 · 14 007 Inlägg

mallesoft skrev:

Vettemannen skrev:
Du kan till och med gänga med förtapp, mellantapp och eftertapp.

/Benny

Aha ok, men vad är det för skillnad på dessa då? Vad gör vad så att säga?

Man börjar med att gänga med förtappen sedan så tar man mellantappen för att avsluta med eftertappen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
25 juli 2022 · 4 628 Inlägg

mallesoft skrev:
Ett tips till er alla som tänkt att köpa en begad Pegga 206, ha en STOR plånka, aldrig mer säger jag, denna får rulla till nästa bes, sedan får jag se vad som händer......

Dessvärre är det alltid rysk roulette att köpa begagnade bilar, jag tror faktiskt inte franska bilar är värre än andra där.
Man kan ha tur o hitta en pärla, men man kan lika gärna ha otur o få en citron.
(Det gäller å andra sidan även nya bilar....)

Trist att Du fick det sistnämnda, och man ska alltid tänka på att tidigare ägare är en begagnad bils största problem.

Hoppas du har bättre tur vid nästa bilköp!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
mallesoft
25 juli 2022 · 56 Inlägg

Cuefa skrev:

mallesoft skrev:
Ett tips till er alla som tänkt att köpa en begad Pegga 206, ha en STOR plånka, aldrig mer säger jag, denna får rulla till nästa bes, sedan får jag se vad som händer......

Dessvärre är det alltid rysk roulette att köpa begagnade bilar, jag tror faktiskt inte franska bilar är värre än andra där.
Man kan ha tur o hitta en pärla, men man kan lika gärna ha otur o få en citron.
(Det gäller å andra sidan även nya bilar....)

Trist att Du fick det sistnämnda, och man ska alltid tänka på att tidigare ägare är en begagnad bils största problem.

Hoppas du har bättre tur vid nästa bilköp!

Det sjuka i det hela är, jag är ingen bilexpert men vet ungefär hur vad jag ska kolla efter, som sagt gick igenom bilen allt såg ok ut, nybessad, testkörde i nästan 45 min kollade så all el funkade osv osv allt var helt ok enl mig, går skitbra motor/låda, drar bara listan vad jag gjort med detta lik.
Bromsljus kontakt slutade funka på hemväg.
Någon dag senare tappade jag slutburken på 90 väg, tur som fan ingen låg bakom, sönderrostat fäste, bytte burk och får hela värmeskölden i ansiktet som söndersmulat kex.
Kollade lite mer under, nästan bara kex på bärande delar.
Höll på att köra ihjäl en cyklist och gående på ett övergångsställe, pga fjädrar var felmonterade till klossar så då tappade ena klossen vid broms, tur som fan att  den andra kretsen funkade.
Ac funkade perfekt vid köp, inte längre
Nu hjulbult.....SUCK

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2022 · 14 007 Inlägg

mallesoft skrev:

Cuefa skrev:

mallesoft skrev:
Ett tips till er alla som tänkt att köpa en begad Pegga 206, ha en STOR plånka, aldrig mer säger jag, denna får rulla till nästa bes, sedan får jag se vad som händer......

Dessvärre är det alltid rysk roulette att köpa begagnade bilar, jag tror faktiskt inte franska bilar är värre än andra där.
Man kan ha tur o hitta en pärla, men man kan lika gärna ha otur o få en citron.
(Det gäller å andra sidan även nya bilar....)

Trist att Du fick det sistnämnda, och man ska alltid tänka på att tidigare ägare är en begagnad bils största problem.

Hoppas du har bättre tur vid nästa bilköp!

Det sjuka i det hela är, jag är ingen bilexpert men vet ungefär hur vad jag ska kolla efter, som sagt gick igenom bilen allt såg ok ut, nybessad, testkörde i nästan 45 min kollade så all el funkade osv osv allt var helt ok enl mig, går skitbra motor/låda, drar bara listan vad jag gjort med detta lik.
Bromsljus kontakt slutade funka på hemväg.
Någon dag senare tappade jag slutburken på 90 väg, tur som fan ingen låg bakom, sönderrostat fäste, bytte burk och får hela värmeskölden i ansiktet som söndersmulat kex.
Kollade lite mer under, nästan bara kex på bärande delar.
Höll på att köra ihjäl en cyklist och gående på ett övergångsställe, pga fjädrar var felmonterade till klossar så då tappade ena klossen vid broms, tur som fan att  den andra kretsen funkade.
Ac funkade perfekt vid köp, inte längre
Nu hjulbult.....SUCK

Men du tittade inte under bilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mallesoft
25 juli 2022 · 56 Inlägg

Vettemannen skrev:

mallesoft skrev:

Cuefa skrev:

Dessvärre är det alltid rysk roulette att köpa begagnade bilar, jag tror faktiskt inte franska bilar är värre än andra där.
Man kan ha tur o hitta en pärla, men man kan lika gärna ha otur o få en citron.
(Det gäller å andra sidan även nya bilar....)

Trist att Du fick det sistnämnda, och man ska alltid tänka på att tidigare ägare är en begagnad bils största problem.

Hoppas du har bättre tur vid nästa bilköp!

Det sjuka i det hela är, jag är ingen bilexpert men vet ungefär hur vad jag ska kolla efter, som sagt gick igenom bilen allt såg ok ut, nybessad, testkörde i nästan 45 min kollade så all el funkade osv osv allt var helt ok enl mig, går skitbra motor/låda, drar bara listan vad jag gjort med detta lik.
Bromsljus kontakt slutade funka på hemväg.
Någon dag senare tappade jag slutburken på 90 väg, tur som fan ingen låg bakom, sönderrostat fäste, bytte burk och får hela värmeskölden i ansiktet som söndersmulat kex.
Kollade lite mer under, nästan bara kex på bärande delar.
Höll på att köra ihjäl en cyklist och gående på ett övergångsställe, pga fjädrar var felmonterade till klossar så då tappade ena klossen vid broms, tur som fan att  den andra kretsen funkade.
Ac funkade perfekt vid köp, inte längre
Nu hjulbult.....SUCK

Men du tittade inte under bilen?

/Benny

Inte lätt när man står några mil ut i skogen med det midjemåttet jag har, lite svårt att släpa med sig domkraft/pallbock på buss vid ett ev köp, var och kröp längs tröskellådor kollade läget såg ok ut, var och "juckade" på sista burken kändes ok, bromsar osv är ju inte megalätt att kolla så där bara utifrån, då bilen var nybessad utgick jag ifrån att allt var ok, ärligt tror jag med facit i hand, den besgubben och säljaren är kompisar....men men. hade jag haft råd skulle jag behållit min S60, men dessa soppapriser och vägskatter så var valet enkelt att byta ner sig.......nåja, gav "bara" 12500kr för liket.....man lär så länge man lever.

Jesper328
25 juli 2022 · 2 333 Inlägg

Köpte en m12x1,25 på Biltema i Örebro för någon månad sen när jag modifierade en styrväxel.
Snitt i den stigningen vetifan om de har däremot.

Up the RA
mallesoft
25 juli 2022 · 56 Inlägg

Jesper328 skrev:
Köpte en m12x1,25 på Biltema i Örebro för någon månad sen när jag modifierade en styrväxel.
Snitt i den stigningen vetifan om de har däremot.

Länk tack, vill bara köpa en lös tapp/snitt, biltema västervik finns inget iaf, kollar jag online
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000042861
https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000021346

finns inte ens att köpa ett helt set där, hittar bara 1,5 1,75 i de paketen, kan letat dåligt, tack för svar iaf smile
Du vill inte köpa en Pegga? HAHAHA....

torsen
26 juli 2022 · 7 198 Inlägg

Vettemannen skrev:
Du kan till och med gänga med förtapp, mellantapp och eftertapp.

/Benny

Finns även bottentapp!
För icke genomgående hål.
Ej spetsig utan som en kapad vanlig gängtapp.
Ursäkta o t.

mallesoft
26 juli 2022 · 56 Inlägg

torsen skrev:

Vettemannen skrev:
Du kan till och med gänga med förtapp, mellantapp och eftertapp.

/Benny

Finns även bottentapp!
För icke genomgående hål.
Ej spetsig utan som en kapad vanlig gängtapp.
Ursäkta o t.

För mig är det inte OT
Tro det eller ej, har pluggat Vmek, men det var bara för 35 år sedan och har inte ens jobbat inom ämnet sedan jag gick ut, halkade in i byggbranschen i stället.
Iaf de gängor man gjort i sitt liv har varit i något plattjärn el alubit vid något hemmabygge, har inte hört talas om varken för/efter/botten tapp ( kan ha skolkat den dagen ), farsan hade en låda med tappar och snitt man tog det som man tyckte passade och det funkade då.

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
27 juli 2022 · 1 366 Inlägg

Skönt att det löste sig. :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
torsen
27 juli 2022 · 7 198 Inlägg

mallesoft skrev:

torsen skrev:

Vettemannen skrev:
Du kan till och med gänga med förtapp, mellantapp och eftertapp.

/Benny

Finns även bottentapp!
För icke genomgående hål.
Ej spetsig utan som en kapad vanlig gängtapp.
Ursäkta o t.

För mig är det inte OT
Tro det eller ej, har pluggat Vmek, men det var bara för 35 år sedan och har inte ens jobbat inom ämnet sedan jag gick ut, halkade in i byggbranschen i stället.
Iaf de gängor man gjort i sitt liv har varit i något plattjärn el alubit vid något hemmabygge, har inte hört talas om varken för/efter/botten tapp ( kan ha skolkat den dagen ), farsan hade en låda med tappar och snitt man tog det som man tyckte passade och det funkade då.

Jobbade i min ungdom på C E Johansson, som bl a tillverkade gängverktyg(snitt & tappar).
Är för resten av livet försörjd med gängverktyg.
I smyg plockade vi felaktiga gängsnitt/-tappar ur skrotlådan.
"8:an" i "M8" kanske inte hade tagit, eller företagets logga sned eller felaktig.
De flesta skrotade p g a defekt/felaktig stämpling.
Kom till nytta för några år sedan då jag skulle rensa några gängade hål på en Roverbakaxel till en Land Rover Defender.
Bottentapp 3/8" BSF fanns inte att uppbringa - utom i min lilla samling.
Gissa om glädjen stod högt i topp, haha!

mallesoft
27 juli 2022 · 56 Inlägg

vw_audi skrev:
Skönt att det löste sig. :-)

Ja och däckgubben har iaf fikabröd till nästa vecka, blev "tokdyrt" att få låna den......52spänn totalt smile

EDIT
Kostnaden var givetvis frivillig, det var goodwill från mitt håll.

Senast redigerat av mallesoft (27 juli 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang