Dåligt laddtryck Volvo S60 T5 2001

Hultmult
26 juli 2022 · 27 Inlägg

Tjena! Har fått problem med laddtrycket på min Volvo S60 T5 från 2001. Symtomen märks av över cirka 3500 varv när man trycker på då det känns som att bilen svajar fram och tillbaka mellan relativt högt och lågt laddtryck. Tog hjälp av en polare för att mäta laddtryck och under ett antal test i 3an med full gas kom laddtrycket som mest upp i 0,9 men oftast kom det max upp till 0,75. Enligt BSR ska den ladda 1,2-1,4 som mest. Har även felkoden "turboreglering flödesfel". Bilen är steg 1 optimerad med BSRs mjukvara. Har även testat att byta till deras magnetventil utan att det gjorde någon skillnad. Någon som har några idéer? Tack på förhand! smile

Lucif3r
26 juli 2022 · 2 183 Inlägg

Vad är själva *felkoden*? Inte tolkningen utav den...

Hultmult
26 juli 2022 · 27 Inlägg

Felkoden är 6806, använde BSRs PPC felkodsläsare för att få fram den

Lucif3r
26 juli 2022 · 2 183 Inlägg

Ett möjligt fel är att wastegate-klockan är för trött och gammal för att orka hålla det nu högre trycket.
Andra fel kan vara läckage mellan turbo och insug.. Sprucken slang, sprucken IC, osv.

För att klargöra lite, det felkoden säger är att det önskade trycket ECU'n säger till magnetventilen inte överrensstämmer med trycket MAP-givaren i insuget säger.

Senast redigerat av Lucif3r (26 juli 2022)

Hultmult
26 juli 2022 · 27 Inlägg

Tack för hjälpen! Har letat läckor med rök för inte allt för länge sedan och hittade inga läckage då. Ska ta en titt på det med wastegateklockan, rent visuellt ser den inte helt 100 då den bland annat är rostig. Ett annat symtom den har är att den är något mer svårstartad när den är varm. Inte så illa att den inte går igång, utan endast att startmotorn får gå någon sekund längre innan den startar jämfört med när den är kall. Detta kan självklart vara på grund av något helt annat problem men tyckte det var värt att nämna smile

Lucif3r
26 juli 2022 · 2 183 Inlägg

Eftersom du ändå kommer upp i 0.9 så, om det nu är ett läckage, är det inte säkert att den läcker tillräckligt för att rök vid tomgång ska visa påvisa något läckage. Kan vara microsprickor i en slang t ex, som blir större under tryck men är tät i vakuum.

Rikard_Persson NISMO <3
26 juli 2022 · 1 061 Inlägg

Kan vara dags att byta magnetventil. Fick göra de ganska tidigt när jag byggde min V70 T5. Bytte till en MAC ventil och sen höll den laddtrycket fint.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Hultmult
26 juli 2022 · 27 Inlägg

Har nyligen bytt magnetventil till den som BSR säljer, tillverkad av pro parts om jag inte förstått det fel. Känns som att magnetventilerna BSR säljer borde klara av de optimeringar de säljer. Har dock också funderat på om det kan vara den som inte fungerar. Kan ju vara fabrikationsfel eller att den gått sönder så fort jag satt i den. Tänker att jag får testa byta wastegate först då det mesta pekar mot att den är boven. Om detta inte hjälper köper jag en MAC magnetventil och testar om det hjälper. Tack för all hjälp!

Rikard_Persson NISMO <3
27 juli 2022 · 1 061 Inlägg

Hultmult skrev:
Har nyligen bytt magnetventil till den som BSR säljer, tillverkad av pro parts om jag inte förstått det fel. Känns som att magnetventilerna BSR säljer borde klara av de optimeringar de säljer. Har dock också funderat på om det kan vara den som inte fungerar. Kan ju vara fabrikationsfel eller att den gått sönder så fort jag satt i den. Tänker att jag får testa byta wastegate först då det mesta pekar mot att den är boven. Om detta inte hjälper köper jag en MAC magnetventil och testar om det hjälper. Tack för all hjälp!

Du är helt säker på att slangarna sitter rätt? Tänkte om du haft av någon av dom.

Jag tror inte det är wastegaten som felar. Dom går istortsätt aldrig sönder.
Gissar på att du har en vakuumläcka eller laddtrycksläckage.
Felet du beskriver att den svajar  fram och tillbaka kan förklaras med ett hål i en slang som orkar hålla ett visst tryck och då jobbar bilen som den ska. Sen när du får lite mer laddtryck så läcker detta ut genom hålet och trycket faller. Bilen är ju gammal och gummi och silikon är färskvara. Gör ett röktest på trycksidan och se så systemet är tätt och byt alla vakuumslangar. En sak som brukara vara ganska trött på de turbosarna är dumpventilen. Den orkar inte hålla emot jättemycket när den är gammal. Det finns kraftigt uppgraderade bypassventiler att köpa som är bolt on. Körde själv en Turbosmart på min K24 T5. Kan varmt rekommendera.

Senast redigerat av Rikard_Persson (27 juli 2022)

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Lucif3r
27 juli 2022 · 2 183 Inlägg

Rikard_Persson skrev:
Dom går istortsätt aldrig sönder.

Delvis rätt... Dom går istortsett aldrig sönder under normala(standard) laddtryck, men börjar man öka laddet så blir det större belastning på wastegaten, och med tiden blir fjädern slapp och sladdrig.
Det är väl fortfarande att klassa som ett mer ovanligt fel, men inte så ovanligt att man inte stöter på det då och då.

Hultmult
27 juli 2022 · 27 Inlägg

Får ta en titt på det där med dumpventilen! Var ute och kände på lite på tryckklockan och tyckte det kändes som den hade lite spel. Kunde röra den någon mm fram och tillbaka utan någon kraft. Drog man något hårdare så den rörde sig ordentligt lät den gnisslande/knakande. Skickar även en bild på hur den ser ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243197/243197-17cdf489894a48cdb4861d5597e7328b.jpg

Hultmult
28 juli 2022 · 27 Inlägg

Är det vanligt att det ser ut så här eller kan det vara ett tecken på fel?

Rikard_Persson NISMO <3
29 juli 2022 · 1 061 Inlägg

Hultmult skrev:
Är det vanligt att det ser ut så här eller kan det vara ett tecken på fel?

Ytrost utanpå klockan säger inte mycket om hur den mår tyvärr. Ta en vakuumslang och koppla på den och sätt tryck så ser du vid vilket tryck den öppnar och om den håller sig öppen eller den släpper ut trycket.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
Lucif3r
29 juli 2022 · 2 183 Inlägg

Så länge det inte är uppenbara skador, t ex stora rosthål, på klockan går det inte genom visuell inspektion se hurvida klockan är hel eller inte.
Det lär man allt mäta sig fram till. Smidigaste är ju om man har tillgång till en kompressor så man kan ställa in ett bestämt tryck, t ex 1bar, och sätta det på klockan och se hur den reagerar och så, se så stången rör sig jämnt och fint och inte tuggar eller hoppar eller liknande..

Hultmult
29 juli 2022 · 27 Inlägg

Jag förstår, då har jag lite grejer att testa. tack för all hjälp! Det uppskattas smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang