Min oljenivå lyser trots felsökning och av byte av givare.

Mats55
27 juli 2022 · 3 Inlägg

Hej, behöver lite hjälp med ett konstigt fel på en Audi A3 1.2 l TFSI 2014. För två år sedan började gul lampa lysa med min Oljenivå. Trots byte av två oljenivå sensorer så är felet tillbaka. Då bilen gått 16500 mil så förbrukar den olja så den måste fyllas på då och då. Efter byte av sensorn så slocknar lampan men så fort oljan går ner till mini nivån så lyser den. Efter påfyllning så slocknar den inte. Varken VAG verkstan eller den lokala bilverkstan fixar problemet trots otaliga diagnoser med datorer inkopplade. Alla kablar verkar hela och inga felkoder kommer upp. Någon som har erfarenhet av ett liknade problem och som kan komma med lite idéer om felsökning utan att behöva lämna den till ”dator mekanikerna” som vill plocka ner hela elsystemet utan de veta vad de egentligen söker efter och en hög kostnad därefter.

simlar
27 juli 2022 · 5 516 Inlägg

Visar bilen i displayen att motorhuven är öppen när huven är öppnad?

Oljenivåvarning återställs ej om bilen inte registrerat att motorhuven öppnats och sen stängts.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juli 2022 · 14 007 Inlägg

simlar skrev:
Visar bilen i displayen att motorhuven är öppen när huven är öppnad?

Oljenivåvarning återställs ej om bilen inte registrerat att motorhuven öppnats och sen stängts.

Eftersom TS har fyllt på olja efter att lampan tänts så får man väl förmoda att huven både öppnats och stängts.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
27 juli 2022 · 2 752 Inlägg

Vettemannen skrev:
Eftersom TS har fyllt på olja efter att lampan tänts så får man väl förmoda att huven både öppnats och stängts.

/Benny

Ja, jo, men om inte huvlåset ger den indikationen till styrdonet, så återställs det inte.
Dvs bilen har då inte en aning om att huven har öppnats/stängts i den teorin.

Därför är det viktigt info om huvöppnande registreras alls.
Enklast är att se i dysplayen om den varnar för öppen huv.

Mats55
27 juli 2022 · 3 Inlägg

simlar skrev:
Visar bilen i displayen att motorhuven är öppen när huven är öppnad?

Oljenivåvarning återställs ej om bilen inte registrerat att motorhuven öppnats och sen stängts.

Nej, den visar bara om dörrar och bagage lucka är öppen. Så kan det vara ett så enkelt fel att motorhuvs kontakten slutat fungera ?

Mats55
27 juli 2022 · 3 Inlägg

Mats55 skrev:

simlar skrev:
Visar bilen i displayen att motorhuven är öppen när huven är öppnad?

Oljenivåvarning återställs ej om bilen inte registrerat att motorhuven öppnats och sen stängts.

Nej, den visar bara om dörrar och bagage lucka är öppen. Så kan det vara ett så enkelt fel att motorhuvs kontakten slutat fungera ?

Någon som vet var motorhuvskontakten sitter på Audi/VW bilar så jag slipper leta?

simlar
27 juli 2022 · 5 516 Inlägg

Mats55 skrev:

Mats55 skrev:

simlar skrev:
Visar bilen i displayen att motorhuven är öppen när huven är öppnad?

Oljenivåvarning återställs ej om bilen inte registrerat att motorhuven öppnats och sen stängts.

Nej, den visar bara om dörrar och bagage lucka är öppen. Så kan det vara ett så enkelt fel att motorhuvs kontakten slutat fungera ?

Någon som vet var motorhuvskontakten sitter på Audi/VW bilar så jag slipper leta?

Sitter inbyggd i huvlåset som sitter fastskruvat i kylarbalken.
Går kablar ut från huvlåset till en tvåpolig kontakt på antingen höger eller vänster sida om kylaren.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lasse62
28 juli 2022 · 292 Inlägg

Här är det ju jättetråkigt om det är en VAG verkstad som missat att kolla detta.
Det är ju en inte helt ovanlig källa till fel och bör kollas först innan man börjar byta delar som det kanske inte är fel på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang