Lambdasond varningslampa lyser- volvo 945

ForsbergEF
28 juli 2022 · 19 Inlägg

Tja köpte en bil för nån vecka sedan där lambdasond lampan redan lyste. Trodde det skulle vara lätt fix men när jag börjar titta runt i bilen vet jag inte riktigt vart jag ska börja.. började med att titta felkoderna på den och fick 1-3-1 och 1-1-3 och 2-1-2. Jag tittade alla säkringar till bränslepump och lambdasonden, allt var som de skulle. Tittade även om lambdasonden hade härjat eller inte satt fast helt. Men den såg helt ny ut som om ägarn innan mig redan hade bytt den.
Jag tycker att bilen rycker lite vid körning, ibland kan den vara lite svårstartad som att den är sur för att dem fått för mycket bränsle eller att den inte får nå bränsle alls. Det är en b234f 16 ventilare årsmodell 91, så då ska den väll gå lite billigare? Tycker den drar mycket nu.. har inte mätt exakt men skulle gissa på runt 1,8 liter milen. 
Har ni några idéer på vad man ska kolla eller vad felet kan vara?
Tack för svar på förhand!

Mossan1
28 juli 2022 · 2 796 Inlägg

Flashkoder är svåra att googla, för dom följer ingen standard som ISO gör.

Vad betyder felkoderna i klartext?

OCH, eftersom den är en bakhjulsdriven Volvo: Hur är den modifierad?

(Inte ÄR den modifierad, för absoluta majoriteten är modifierad på seriöst, semi-seriöst eller vedbod-vis)

Dom flesta felkoder lamdasonden är inblandad i är varning om att den fått feta på, eller minska förbi sin maxparameter för att försöka hålla värde 1.
Då.är inte den felet, utan något annat tidigare i kedjan.

Steff240
29 juli 2022 · 1 016 Inlägg

Felkod 212 betyder att signalen från lambdasonden saknas eller är felaktig.

Felkod 113 betyder att lambdasonden tycker att motorn går magert.

Dessa 2 är nog mest relevanta för ditt problem.

Om lambdasonden nu är bytt, kolla upp så att det är rätt modell, och helst en sond av god kvalitet. Tex Biltemas varianter har jag inte några goda erfarenheter av...

Kolla även upp så att avgassystemet är tätt. Om avgaser kanske ta sig ut innan lambdasonden kan syre ta sig in, och det gör att sonden tror att motorn går magert. Då fetar systemet på bränslemängden för att kompensera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang