Audi a3 med läckande avgasrör

Svara
2 augusti 2022 · 18 Inlägg

Har en Audi a3 från 99 som läcker mellan avgasröret och grenröret. Har kollat upp på verkstad och när man lyssnar så kan man säkerställa att det kommer därifrån.

Verkstaden sa att det behövdes ett nytt avgasrör för det gamla var helt slitet och slut. Jag beställde hem ett nytt avgasrör för 1,5k och ny avgaspackning, men nu när jag har bytt det så läcker det fortfarande av någon anledning och det där läckage ljudet är kvar.

Har provat med två olika helt nya avgaspackningar och skruvade åt skruvarna ordentligt men felet kvarstår.

Några ideer?

Mvh

Jdmboy96
2 augusti 2022 · 241 Inlägg

Har du använt rikligt med avgaspasta mellan packningar och sådant ?

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
torsen
3 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Har du använt rikligt med avgaspasta mellan packningar och sådant ?

Instämmer + att du ser till att grenröret och avgasröret möts vinkelrätt.

Mossan1
3 augusti 2022 · 2 751 Inlägg

Det är inte en spricka i grenröret?
Det händer.

Det är inte läcka mellan grenrör och topp? Det händer också. T.O.M att grenrörsskruvarna blir lösa. (Dra inte av någon. Bara om den är lös är det aktuellt att efterdra)

Jag förutsätter att ev flexrör/avgasfläta är bytt också. Annars är den högintressant för det är vanligaste platsen för avgasläckage numera.

Senast redigerat av Mossan1 (3 augusti 2022)

Svara
4 augusti 2022 · 18 Inlägg

Tack för svar. Någon avgaspasta har jag inte anvoså där sitter nog felet😅 tack för hjälpen

Cuefa Ain't no place like home...
5 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Nu vill jag inte vara den som e den, men det sitter ingen avgaspasta där original, det ska inte behövas.
Om inte passformen på det nya avgasröret är helt käpprätt åt h-e är det troligen ett problem längre upp.
Som skrivits tidigare, en spricka i grenröret kan ge samma fina fenomen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang