Missljud vid start samt vid ca 2000 varv

VolvoSan
2 augusti 2022 · 3 Inlägg

Hej! Helt ny på detta forum så ursäkta om jag lägger frågan på fel plats. Har en Volvo V60 årsmodell 2013 som är relativt nyinköpt för mig. Gått 24000 och är en diesel. Har varit nöjd med denna bil som jag fick till ett förmånligt pris och har även haft den på service nyss där allt såg bra ut, olja och grejer byttes etc. Kamrem bytt vid 17000 samt att serviceboken är skött.

Men på senare tid har ett missljud börjat enbart vid kallstart av bilen, vilket jag även nämnde på verkstaden inför servicen men inget fel hittades då. Det hörs inte alltid när jag startar bilen men ibland. Det låter något metalliskt skrapljud som river till i någon sekund och sedan går ljudet snabbt bort. Är det något problem med startmotorn kanske?

Har även börjat notera typ som ett metalliskt knackande, kugghjulsläte vid 2000 varv ungefär. Främst när man ligger på 2:an och ska precis upp till 3:an. Tänkte först att det kunde vara oljebyte eller liknande som behövdes men efter servicen fortsätter missljuden.

Tyvärr är mina kunskaper begränsade men jag vill mer än gärna lära mig mer om bilar. Uppskattar alla tips! Tack på förhand!

Senast redigerat av VolvoSan (2 augusti 2022)

Mossan1
2 augusti 2022 · 2 796 Inlägg

Ljud är oerhört svårt över forum

Vid start:
Startmotorn kan ha "eftersnurr" som låter. Om ljudet är omedelbart efter att den startat.
Frihjul till generatorn som låter är också möjligt.
Eller något löst, typ skyddsplåt för avgasrör.

Vid 2000 varv:
Är det en VEA diesel?
Dom får rasslande/skrammlande balansaxlar. Inte om, utan när.

Brukar låta värst vid vissa varv.
Googla.

Senast redigerat av Mossan1 (2 augusti 2022)

VolvoSan
2 augusti 2022 · 3 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ljud är oerhört svårt över forum

Vid start:
Startmotorn kan ha "eftersnurr" som låter. Om ljudet är omedelbart efter att den startat.
Frihjul till generatorn som låter är också möjligt.
Eller något löst, typ skyddsplåt för avgasrör.

Vid 2000 varv:
Är det en VEA diesel?
Dom får rasslande/skrammlande balansaxlar. Inte om, utan när.

Brukar låta värst vid vissa varv.
Googla.

Hej! Tack så jättemycket för ditt svar, mycket uppskattat. Förstår om det är oerhört svårt med missljud utan att ha hört det. Tänkte därför att jag ska försöka lägga upp en video på det framöver. Låter ganska högt just från motorrummet men ska även gå över skyddsplåtarna ifall att.

Angående VEA diesel så vet jag inte om det är det jag har haha. Som sagt, väldigt begränsad kunskap om bilar men enligt det jag googlat fram så är det 4-cylindrar som är VEA motorer för D3 och inte 5-cylinder som jag har (D3, 136 hK, 100 kW, 2 l motorvolym, 1984 cc)?

Är van att köra en klen 1.6 Drive dieselmotor innan så kanske bara är ovan vid D3:ors ljud bara? Läser om folk som beskriver vinande D3:or men det gör inte min utan det är mer ett drivande, smått knackande ljud som ökar i intensitet när man gasar på främst på 2:an. Försvinner när man växlar upp till 3:an och varvtalen sjunker.

Christian S
3 augusti 2022 · 4 816 Inlägg

VolvoSan skrev:
Angående VEA diesel så vet jag inte om det är det jag har haha. Som sagt, väldigt begränsad kunskap om bilar men enligt det jag googlat fram så är det 4-cylindrar som är VEA motorer för D3 och inte 5-cylinder som jag har (D3, 136 hK, 100 kW, 2 l motorvolym, 1984 cc)?

VEA motorerna är som du skriver 4 cylindriga och är på 2liter, VED motorn (som är diesel varianten av VEA) kom som D4 2014 och det var först 2016 som D3 fick VED motorn (mina föräldrar har en sådan) så du har mycket riktigt den 5 cylindriga I5D motorn på 2liter.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
VolvoSan
8 augusti 2022 · 3 Inlägg

Christian S skrev:

VolvoSan skrev:
Angående VEA diesel så vet jag inte om det är det jag har haha. Som sagt, väldigt begränsad kunskap om bilar men enligt det jag googlat fram så är det 4-cylindrar som är VEA motorer för D3 och inte 5-cylinder som jag har (D3, 136 hK, 100 kW, 2 l motorvolym, 1984 cc)?

VEA motorerna är som du skriver 4 cylindriga och är på 2liter, VED motorn (som är diesel varianten av VEA) kom som D4 2014 och det var först 2016 som D3 fick VED motorn (mina föräldrar har en sådan) så du har mycket riktigt den 5 cylindriga I5D motorn på 2liter.

Tack för svar och vad bra. Då har man lärt sig något nytt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang