VW GOLF GTI 2.0 | 2006 | Går inte att låsa framdörrarna...

Leo22
2 augusti 2022 · 10 Inlägg

Hej!
Jag äger en Golf GTI 2.0 från 06 och har precis stött på ett litet besvär. Som det står i titeln så kan jag inte låsa mina framdörrar. Har ganska lite kunskap med bilar men jag gissar på att det antingen är låskistorna som strular eller någon kabel som är av... Hursomhelst undrar jag om det är någon annan som kanske vet lite mer som har någon gissning eller om det är någon med samma bil som haft samma problem.

Det går nämligen att låsa förardörren om jag stoppar in den i låset men inte när jag trycker på knappen, kan det vara fel på nyckeln? Men som sagt passagerardörren är fortfarande olåst.

Bakluckan & dörrarna bak låser när jag använder knappen på nyckeln.

Tack!

Mossan1
3 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Jag rekomenderar dig att få bilen felkodsläst med utrustning som läser alla styrdon.
Tex, VCDS, OBDeleven, Würt, Autocom, Biltemas VAG scanner mfl.

Jag tror att komfortstyrdonet har information att ge.

Kabelbrott är möjligt.
Med fjärrkontroll går ordern att låsa ut från styrdonet.  Med nyckel kommer den från förardörren, vidare till styrdonet som låser övriga.
Kabelbrott ut till förardörren tänker man då.
Men vad jag inte förstår är varför inte PASSAGERARdörren låser med fjärr.

Kabelbrott till BÅDA framdörrarna SAMTIDIGT är osannolikt.

Därför lutar det lite åt en störning för styrdonet, och därför behöver vi veta dess åsikt. (Felkod)

Det är också möjligt att det är ett styrdon i varje framdörr, och en störning dem emellan.
(En 2006 borde ha så tycker jag)
Så felkoder som sagt....

En universell OBS scanner läser endast felkoder i motorns styrdon.

Senast redigerat av Mossan1 (3 augusti 2022)

Leo22
3 augusti 2022 · 10 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag rekomenderar dig att få bilen felkodsläst med utrustning som läser alla styrdon.
Tex, VCDS, OBDeleven, Würt, Autocom, Biltemas VAG scanner mfl.

Jag tror att komfortstyrdonet har information att ge.

Kabelbrott är möjligt.
Med fjärrkontroll går ordern att låsa ut från styrdonet.  Med nyckel kommer den från förardörren, vidare till styrdonet som låser övriga.
Kabelbrott ut till förardörren tänker man då.
Men vad jag inte förstår är varför inte PASSAGERARdörren låser med fjärr.

Kabelbrott till BÅDA framdörrarna SAMTIDIGT är osannolikt.

Därför lutar det lite åt en störning för styrdonet, och därför behöver vi veta dess åsikt. (Felkod)

Det är också möjligt att det är ett styrdon i varje framdörr, och en störning dem emellan.
(En 2006 borde ha så tycker jag)
Så felkoder som sagt....

En universell OBS scanner läser endast felkoder i motorns styrdon.

Jag tror att jag kommer ringa till Volkswagen och fråga vad de tar för att fixa detta då jag har tight med tid... (Så länge det inte kostar skjortan..) Men ska köpa mig en OBDeleven så jag kan köra felkoder.

Tusen tack för ditt svar, återkommer när jag lyckats få tag på en felkodsläsare!

Brådhis * Voff voff *
3 augusti 2022 · 10 245 Inlägg

Det är gratis att lossa på gummit till genomföringarna till dörrarna och kolla hur kablarna mår. Det finns betydligt yngre Volkswagen än din som haft kabelbrott...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Leo22
3 augusti 2022 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är gratis att lossa på gummit till genomföringarna till dörrarna och kolla hur kablarna mår. Det finns betydligt yngre Volkswagen än din som haft kabelbrott...

Tack för tippset, ska gå och göra det nu direkt.

Leo22
3 augusti 2022 · 10 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243907/243907-9cdd7e2a537a1fa1b5645803e857123e.jpg

Brådhis skrev:
Det är gratis att lossa på gummit till genomföringarna till dörrarna och kolla hur kablarna mår. Det finns betydligt yngre Volkswagen än din som haft kabelbrott...

Hej igen!
Mycket riktigt, jag lossade lite på gummit och tog en titt på kablarna och såg att en av dom var av. En grön kabel.

Jag laddar upp en bild så att ni ser..

Kan denna kabeln vara orsaken till att den högra passagerardörren inte låser heller?

Är det enkelt att byta/ laga eller bör jag lämna in bilen? Isåfall vad tror ni att det kan gå på?

Mvh

krambriw
3 augusti 2022 · 424 Inlägg

Javisst, absolut ger detta något fel, kan vara det som löser ditt problem. Jag har lagat flera sådana ledningar i kabelstammen på två bilar (båda äldre audi). Det går att löda/ny kabelbit/krympslang men det är trångt och obekvämt tycker jag. Om du gör det så skaffa lite ledning som har fler kardelar och som är flexiblare, gärna silikongummi-isolerade så dom är mjukare och tål kyla bättre, klipp en bit o skarva. Har även bytt en hel kabelstam på en Audi A3, då får du riva ner hela inredningen på dörren men det var nog nästan enklare faktiskt. Lite dyrare såklart men om du gör det själv så klarar du dig med priset för stammen som jag tror är "överkomligt". Lämnar du in den till VAG får du räkna med, gissar minst 5 tusen, momsen kommer ju till wink och dom kommer inte att lappa lednningar, dom kommer byta hela stammen

Problemet är skit, kabelstammen är tillverkad av ledningar som blir stela i vårt vinterklimat och när dörren öppnats tillräckligt många gånger, tja då händer det. OK om det bara varit på VW, Skoda, SEAT men inte på premium Audi

Senast redigerat av krambriw (3 augusti 2022)

Mossan1
3 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Leo22 skrev:
Kan denna kabeln vara orsaken till att den högra passagerardörren inte låser heller?
Mvh

Med detta fel nu funnet är det faktiskt troligt, men heller inte säkert.

Jag tycker ju att ordern borde gå till båda dörrarna vid fjärrlåsning, men det är inte alls säkert. Inte alltid så logiskt och detta brott kan ge störningar i CAN.

Fixa detta innan du jagar något mer.

Leo22
3 augusti 2022 · 10 Inlägg

krambriw skrev:
Javisst, absolut ger detta något fel, kan vara det som löser ditt problem. Jag har lagat flera sådana ledningar i kabelstammen på två bilar (båda äldre audi). Det går att löda/ny kabelbit/krympslang men det är trångt och obekvämt tycker jag. Om du gör det så skaffa lite ledning som har fler kardelar och som är flexiblare, gärna silikongummi-isolerade så dom är mjukare och tål kyla bättre, klipp en bit o skarva. Har även bytt en hel kabelstam på en Audi A3, då får du riva ner hela inredningen på dörren men det var nog nästan enklare faktiskt. Lite dyrare såklart men om du gör det själv så klarar du dig med priset för stammen som jag tror är "överkomligt". Lämnar du in den till VAG får du räkna med, gissar minst 5 tusen, momsen kommer ju till wink och dom kommer inte att lappa lednningar, dom kommer byta hela stammen

Problemet är skit, kabelstammen är tillverkad av ledningar som blir stela i vårt vinterklimat och när dörren öppnats tillräckligt många gånger, tja då händer det. OK om det bara varit på VW, Skoda, SEAT men inte på premium Audi

Tack så mycket för all info! Ska försöka mig på att plocka ner inredningen och byta det själv. Tror jag byter hela stammen istället för att löda ihop något, men vi får se vad jag gör..

Hittade en kabelstamm på skruvat.se för runt 800kr… men ni får gärna dela med er om ni har tips på andra ställen man kan få tag på sånt.

Återkommer när jag har bytt, hoppas problemet löser sig.
Tack!

krambriw
4 augusti 2022 · 424 Inlägg

Sista kommentaren från min sida, bara kolla noga upp att du får en kabelstam som passar exakt till just din bildörr, det kan variera tydligen. Därför köpte jag min direkt av Audi så dom matchade artikeln mot regnumret. Jag hittade video på nätet som visade hur man gör på den bilen jag bytte på

Brådhis * Voff voff *
4 augusti 2022 · 10 245 Inlägg

Leo22 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243907/243907-9cdd7e2a537a1fa1b5645803e857123e.jpg

Brådhis skrev:
Det är gratis att lossa på gummit till genomföringarna till dörrarna och kolla hur kablarna mår. Det finns betydligt yngre Volkswagen än din som haft kabelbrott...

Hej igen!
Mycket riktigt, jag lossade lite på gummit och tog en titt på kablarna och såg att en av dom var av. En grön kabel.

Jag laddar upp en bild så att ni ser..

Kan denna kabeln vara orsaken till att den högra passagerardörren inte låser heller?

Är det enkelt att byta/ laga eller bör jag lämna in bilen? Isåfall vad tror ni att det kan gå på?

Mvh

Har du kollat i båda dörrarnas genomföringar? Troligen ser det likadant ut på andra sidan någonstans...

Jag hade nog genom elschema tagit reda på vilken färg som motsvarar vad för att enkelt kunna kontrollera rätt kabel/kablar. Detta eftersom kabeln kan vara av/skadad innanför höljet.

Det är som sagt inget ovanligt fel, tyvärr...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Leo22
6 augusti 2022 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:

Leo22 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243907/243907-9cdd7e2a537a1fa1b5645803e857123e.jpg

Brådhis skrev:
Det är gratis att lossa på gummit till genomföringarna till dörrarna och kolla hur kablarna mår. Det finns betydligt yngre Volkswagen än din som haft kabelbrott...

Hej igen!
Mycket riktigt, jag lossade lite på gummit och tog en titt på kablarna och såg att en av dom var av. En grön kabel.

Jag laddar upp en bild så att ni ser..

Kan denna kabeln vara orsaken till att den högra passagerardörren inte låser heller?

Är det enkelt att byta/ laga eller bör jag lämna in bilen? Isåfall vad tror ni att det kan gå på?

Mvh

Har du kollat i båda dörrarnas genomföringar? Troligen ser det likadant ut på andra sidan någonstans...

Jag hade nog genom elschema tagit reda på vilken färg som motsvarar vad för att enkelt kunna kontrollera rätt kabel/kablar. Detta eftersom kabeln kan vara av/skadad innanför höljet.

Det är som sagt inget ovanligt fel, tyvärr...

Hej! Tack för tipset ska kolla det. Är bortrest några dagar men ska kolla det så fort jag kommer hem.
På passagerarsidan så var det ingen kabel av från vad jag såg men som sagt det kan ju vara någon kabel av lite längre in som man inte ser…

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang