Passat 2011, ljummen AC

Jempan
3 augusti 2022 · 9 Inlägg

Hej. Ja som rubriken säger, har en passat 2011 2.0 tdi.
Skriver så kortfattat som det går.

Skulle fylla på ac pga de kom ej kall luft. Gjorde ac service, å de fyllde på igen ca 580gram enligt papper.
Funkar fortfarande inte, mekaniker sa att det är kompressorn som e pajj, men när jag har på full styrka på Ac så känner man liiite kall luft, typ ljummen, det kommer varken kallt eller varmt när ac e på. Fläkten blåser på rejält iaf.

Tänker att det kanske kan vara något annat? Har kupefilter något med ac o göra? Ventilen?
Nån som varit med om detta? Hur löste ni det? Väldigt tacksam för svar🙏🏻🙏🏻

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

Jempan skrev:
Hej. Ja som rubriken säger, har en passat 2011 2.0 tdi.
Skriver så kortfattat som det går.

Skulle fylla på ac pga de kom ej kall luft. Gjorde ac service, å de fyllde på igen ca 580gram enligt papper.
Funkar fortfarande inte, mekaniker sa att det är kompressorn som e pajj, men när jag har på full styrka på Ac så känner man liiite kall luft, typ ljummen, det kommer varken kallt eller varmt när ac e på. Fläkten blåser på rejält iaf.

Tänker att det kanske kan vara något annat? Har kupefilter något med ac o göra? Ventilen?
Nån som varit med om detta? Hur löste ni det? Väldigt tacksam för svar🙏🏻🙏🏻

Du var alltså på en auktoriserad AC-firma? Gjorde dom en provtryckning av systemet för att se om det är tätt innan dom fyllde på den kylande gasen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 augusti 2022 · 13 669 Inlägg

kompressorn är standard på dessa bilar.    så anta att dom har koll..  beställ ny kondensor kompressor och lite annat skit och byt. det är det enda att göra..

Senast redigerat av Growe (3 augusti 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jempan
4 augusti 2022 · 9 Inlägg

Det ända som står på kvittot är tömning vacum o påfyllning. Kollade kompressorn igår och den rullar

Mossan1
4 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Kolla först så det inte är klassiska med rasad medbringarplatta.
Då står centrum på konressorns remskiva still, fast en 2011 ska ha en i konstant ingrepp.
Denna medbringarplatta kan bytas utan att släppa ut kylmedia, eller byta kompressor.

Snurrar kompressorn med blir det knepigare.
Skulle rekomendera felkodsläsning i så fall.

Kan vara ventil, internt fel i kompressorn, en sensor, luftklaff ställmotor osv...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2022 · 13 669 Inlägg

Jempan skrev:
Det ända som står på kvittot är tömning vacum o påfyllning. Kollade kompressorn igår och den rullar

att den "snurar" är inte samma sak som att den fungera..   men när man fyller systemet så läser man trycket på låg och hög sidan. och då ser man DIREKT om kompressorn fungera eller inte.


när den skär vilket är bland det vanligaste felet på vw bilar pga en ventil i kompressorn fastnar under vintern.
så ser det ut som allt fungera men den slår av en kil i kompressorn.   så man inte blir helt stånde

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jempan
4 augusti 2022 · 9 Inlägg

Jag förstår. En annan sak också, de böt säkring, men efter dom böt så slutade lampan på AC knappen funka, vilket den gjorde innan jag tog den dit. Har du någon annan vart ac säkringen sitter och vilket nummer det är?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

Jempan skrev:
Det ända som står på kvittot är tömning vacum o påfyllning. Kollade kompressorn igår och den rullar

Alltså ingen provtryckning?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mew
4 augusti 2022 · 2 152 Inlägg

Vettemannen skrev:

Jempan skrev:
Det ända som står på kvittot är tömning vacum o påfyllning. Kollade kompressorn igår och den rullar

Alltså ingen provtryckning?

/Benny

Jo, de brukar använda vakuum för att se om det är tätt, så det ser ut som att det är gjort. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2022 · 17 379 Inlägg

Jempan skrev:
Jag förstår. En annan sak också, de böt säkring, men efter dom böt så slutade lampan på AC knappen funka, vilket den gjorde innan jag tog den dit. Har du någon annan vart ac säkringen sitter och vilket nummer det är?

Hm, om inte lampan lyser så är ju inte systemet aktiverat. Då är det felsökning. Det man kan göra själv är att starta bilen och sätta på full AC-kylning och låta den gå  några minuter. Sedan känna på ac-rören och annan tillhörande utrustning. Då SKA det bli kallt någonstans och varmt någon annanstans... Om inte detta sker så jobbar inte kompressorn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
4 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

lyser ej ac lampan kommer den ej aktivera ac,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti 2022 · 17 379 Inlägg

Har TS ägt bilen längre period? Dessa brukar imma igen rätt friskt på vintern om inte AC kyler.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
4 augusti 2022 · 7 268 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har TS ägt bilen längre period? Dessa brukar imma igen rätt friskt på vintern om inte AC kyler.

använder mkt sällan min man ac i min gamla scorpio på vintern,, tycker ej den immar speciellt faktiskt

Jempan
5 augusti 2022 · 9 Inlägg

Hmm okej jag förstår. Jag köpte bilen för ca 3månader sen. Så ingen vet vilken säkring till ac ska sitta? I motorhuven eller bredvid ratten? Finns inget säkrings schema i instruktionsboken, just därför jag frågar.

mb_pucken
5 augusti 2022 · 5 083 Inlägg

Mew skrev:

Vettemannen skrev:

Jempan skrev:
Det ända som står på kvittot är tömning vacum o påfyllning. Kollade kompressorn igår och den rullar

Alltså ingen provtryckning?

/Benny

Jo, de brukar använda vakuum för att se om det är tätt, så det ser ut som att det är gjort. smile

Vakuum används för att tömma systemet på fukt och annat som inte skall vara där i. Det hjälper även till att suga i gasen i systemet. Dock mätser man hur mycket vakuum som bildas och att det bibehålls under typ 2 min.
Kontroll efter lekage sker med övertryck. Antingen med lekagesökare som känner av gas eller såpvatten eller en kombination av båda. Man övervakar även trycket under en längre tid.

Förövrigt är det ej tillåtet att återfylla ett system där gas fattas och eller ett lekage har konstaterat. En åtgärd måste genomföras innan man får fylla, åtminstone när man arbetar med r134a.
1234yf har inte samma krav då den ej är miljöfarlig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 augusti 2022 · 17 379 Inlägg

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Har TS ägt bilen längre period? Dessa brukar imma igen rätt friskt på vintern om inte AC kyler.

använder mkt sällan min man ac i min gamla scorpio på vintern,, tycker ej den immar speciellt faktiskt

Nej, en Scorpio är byggd för att fungera utan monterad AC. Nyare bilar förlitar sig på att ac torkar ur bilen på vintern via defroster. Stänger jag av AC i hyundaien på vintern vid fuktigt väder så immar den igen efter ett tag. De är byggda så. Det ska sparas pengar på allt...

Får en känsla av att säljaren mycket väl visste att den var trasig och sålde vid rätt årstid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jempan
6 augusti 2022 · 9 Inlägg

Jag var hos en mekaniker igår som kollade ac och han sa att det är kompressorn, men han kunde fortfarande inte få AC knappen att lysa och visste ej varför. För info så funkade AC lampan innan jag ens tog den till en mekaniker. Men efter de böt säkring så sluta den funka. Blivit trött på detta och funderar på att vänta tills nästa sommar att fixa ac.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

Jempan skrev:
Jag var hos en mekaniker igår som kollade ac och han sa att det är kompressorn, men han kunde fortfarande inte få AC knappen att lysa och visste ej varför. För info så funkade AC lampan innan jag ens tog den till en mekaniker. Men efter de böt säkring så sluta den funka. Blivit trött på detta och funderar på att vänta tills nästa sommar att fixa ac.

Du har fortfarande inte svarat om du var hos ett auktoriserat AC-företag eller hos en vanlig mekaniker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jempan
6 augusti 2022 · 9 Inlägg

Vanlig mekaniker

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

Jempan skrev:
Vanlig mekaniker

Varför åker du inte till ett auktoriserat AC-företag?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang