Hur mycket kan man sänka en v70n innan problem med drivaxlar?

Emiljohanson
4 augusti 2022 · 29 Inlägg

Hej

Har en v70n 07 som ja har kapat 3 varv fram på så är bra låg men är rädd för att drivaxlarna ska bottna och ge upp men tänkte om nån här skulle kunna dela med sig hur mycket dom har sänkt och hur man kan märka att dom tar stryk! Har hört att man ska vara försiktig i svängar då dom lätt bottnar om man kör för fort. Hör ett gnisslande ljud när ja kör men inga vibrationer men tror att gnisslande ljudet är för att fjädern är så kort men ska fästa den så snart som möjligt.

Alla tips är välkomna!

uhlin
5 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Varför ska du sänka allt som går och lite till, väghållning kommer bli lika med noll och underredet tar stryk över farthinder.

Jag för min egen del föredrar original höjd på mina bilar. Dels för väghållning, åkkomfort, vill inte studsa fram som en groda över vägen. Sen vill jag ta mig fram nåt så när.

Men ska du sänka så gör det seriöst. Köp sänkningssats som är avsedd för din bil är mitt tips.

Cuefa Ain't no place like home...
5 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Håller med uhlin på detta.
Vill du ha bilen så låg, bite the bullet och satsa på luftfjädring.
Då kan du ställa bilen på underredet när du vill se cool ut, och samtidigt behålla körbarheten.
Vi har en bil på verkstan här som har knäckt framvagnsbalken, skrapat sönder bakre länkarmarna och även skrapat ett stort hål i tanken.
Den bilen är låg med stort L, men okörbar med stort O K Ö R B A R.
Inte värt det i mina ögon.
Det kostar med luftfjädring men ger ett betydligt bättre resultat i slutändan.
Och vill man vara fin får man lida pin wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang