Byta kolvar/kolvringar Audi A4 B8 2.0 TFSI 2009

Dotarn
5 augusti · 2 Inlägg

Hej jag har nyss köpt en ny bil som lyder rubriken. Jag visste den skulle dra mycket olja innan köpet men inte så mycket som det verkligen är.
Jag har haft bilen i 1 vecka nu och kört runt 120 mil med den och redan behövt fylla på 2,5 liter olja.
Alla värden när vi har uppkopplat till dator är bra.
Så Jag med hjälp, har tänkt byta kolvar/kolvringar som stor chans ligger i det efter som fabrikationsfel finns på det.

Jag skulle bara behöva lite hjälp om det finns några andra som gjort samma sak och skulle kunna hjälpa med exakt man ska leta efter så man inte råkar köpa lika dåliga och får samma problem igen. Har läst andra forum som prata om 21 eller 23 mm storlek på Wrist pins. och då man måste köpa nya rods då också?

spillolja
5 augusti · 3 429 Inlägg

Om jag förstår de hela så är det sot på oljeskrapringen som ställer till det
https://youtu.be/26bC2pVst6U    rengörning utan byte

man borde kanske kunna ta ur tändstiften och spruta i lite W40 eller 5-56 i cylinderarna och låta stå några dagar för att lösa upp evt. sotavlagringar ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang