Saab 9-3 drar mycket olja

victor04
5 augusti 2022 · 18 Inlägg

Hej! Skulle behöva lite råd och tips!

Har en SAAB 9-3 kombi-06 med den lite ovanliga "kampanj"-motorn på 122 bensinhästar och den har ingen turbo.
Den har gått 21 500 mil och är servad enligt bok och har haft få ägare.
Nu till problemet:
Den drar ovanligt mkt olja, ca 7-8 dl per ca 30 körda mil !!

Jag kan inte hitta eller se nåt läckage med blotta ögat, inte heller att det är blött nånstans under bilen eller i motorutrymmet ?!  Nån som kan tänkas ha nån idé för jag har slut på dem hmm
Vart kan oljan tänkas ta vägen för den kan omöjligt förbruka så mkt olja på så få mil, det är ju helt orimligt.
Den har ju ingen turbo som de flesta andra saabar så den kan ju inte vara inblandad i oljeförbrukningen heller.
Är väldigt konfunderad och hoppas nån kan kasta nåt ljus över problemet.

Utmarks-Loke
5 augusti 2022 · 5 813 Inlägg

Förmodligen dåliga ventilstyrningar eller kolvringar, så att oljan hamnar i förbränningsrummet. Men då borde det nästan synas på tändsiften och bilen borde blåryka när du kör

amazinjoey
6 augusti 2022 · 1 138 Inlägg

Det är tyvärr en så ovanlig motor så tror det finns få om ens någon som vet vart det skulle vara vanligt att läcka ifrån.  122hk var ju snik snik riktat emot 65+

Mossan1
6 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Är inte oljan under bilen i dorm av pöl eller spår av kraftigare läckage så förbränns den.

Nästan 1l på 30mil.
Körde själv en Opel Kadett -83 under tidigt 90tal som drog mer än så. Men den blårykte rejält, fränst vid motorbroms pga ventiltätningarna var helt slut.
Så "orimligt" är det inte.

Denna bilen borde faktiskt blåryka också, tycker jag.
Katten tar upp en del, men den skulle  lukta bränd olja MINST.

Det är inte bara så att du har bytt olja & filter, därefter fyllt till MAX och sen kört 30mil och sett på stickan igen?
Alltså missat oljan som filtret tar upp efter start.

Eller lurats av att bilen lutar?

Vi ver ju inte vad du kan, osv...
Kanske ingenting, kanske väldigt mycket

Senast redigerat av Mossan1 (6 augusti 2022)

victor04
6 augusti 2022 · 18 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är inte oljan under bilen i dorm av pöl eller spår av kraftigare läckage så förbränns den.

Nästan 1l på 30mil.
Körde själv en Opel Kadett -83 under tidigt 90tal som drog mer än så. Men den blårykte rejält, fränst vid motorbroms pga ventiltätningarna var helt slut.
Så "orimligt" är det inte.

Denna bilen borde faktiskt blåryka också, tycker jag.
Katten tar upp en del, men den skulle  lukta bränd olja MINST.

Det är inte bara så att du har bytt olja & filter, därefter fyllt till MAX och sen kört 30mil och sett på stickan igen?
Alltså missat oljan som filtret tar upp efter start.

Eller lurats av att bilen lutar?

Vi ver ju inte vad du kan, osv...
Kanske ingenting, kanske väldigt mycket

Den läcker ingenting så det blir nån pöl eller nånting.
Jag har inte bytt olja och filter, men tänkte börja med det då det ändå är dags för mellanservice (21 500 mil) strax.

Blåryker gör den inte heller, därav att jag blir konfunderad över vad det kan vara...hmm

Jag kan mycket för en amatör, men för lite för att vara bilmekaniker...typ så

victor04
6 augusti 2022 · 18 Inlägg

amazinjoey skrev:
Det är tyvärr en så ovanlig motor så tror det finns få om ens någon som vet vart det skulle vara vanligt att läcka ifrån.  122hk var ju snik snik riktat emot 65+

Precis min tanke. Anledningen till köpet var att slippa turboproblem, men det verkar vara andra problem istället..
Tänkte att Saab ville att det skulle vara så lite problem som möjligt eftersom åldersgruppen, som du skriver, var 65+ smile

victor04
6 augusti 2022 · 18 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Förmodligen dåliga ventilstyrningar eller kolvringar, så att oljan hamnar i förbränningsrummet. Men då borde det nästan synas på tändsiften och bilen borde blåryka när du kör

Jag ska kolla tändstiften under dagen. Är det att de ska vara skitiga om det skulle vara det som du beskriver?

Utmarks-Loke
6 augusti 2022 · 5 813 Inlägg

victor04 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Förmodligen dåliga ventilstyrningar eller kolvringar, så att oljan hamnar i förbränningsrummet. Men då borde det nästan synas på tändsiften och bilen borde blåryka när du kör

Jag ska kolla tändstiften under dagen. Är det att de ska vara skitiga om det skulle vara det som du beskriver?

Ja, oljan förbränns inte så bra så det kan bli en oljig avlagring på dem

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

Motorn borde ju vara dyblöt med olja under och det borde nog också bli en liten fläck med olja under. Nästan en liter på 30 mil, det är ju galet mycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
victor04
6 augusti 2022 · 18 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

victor04 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Förmodligen dåliga ventilstyrningar eller kolvringar, så att oljan hamnar i förbränningsrummet. Men då borde det nästan synas på tändsiften och bilen borde blåryka när du kör

Jag ska kolla tändstiften under dagen. Är det att de ska vara skitiga om det skulle vara det som du beskriver?

Ja, oljan förbränns inte så bra så det kan bli en oljig avlagring på dem

Har nu kollat och de var väldigt rena. Och den blåryker fortfarande inte.
Bytt olja och oljefilter nu och nollställt trippmätaren för att se hur långt jag kommer innan den varnar om nivån igen.
Har du nån annan idé vad det skulle kunna vara ? Enligt serviceboken har bilen uteslutande gått på 0w-40. Faktiskt aldrig sett just 0w, vad betyder det ? 🤔

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

victor04 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

victor04 skrev:

Jag ska kolla tändstiften under dagen. Är det att de ska vara skitiga om det skulle vara det som du beskriver?

Ja, oljan förbränns inte så bra så det kan bli en oljig avlagring på dem

Har nu kollat och de var väldigt rena. Och den blåryker fortfarande inte.
Bytt olja och oljefilter nu och nollställt trippmätaren för att se hur långt jag kommer innan den varnar om nivån igen.
Har du nån annan idé vad det skulle kunna vara ? Enligt serviceboken har bilen uteslutande gått på 0w-40. Faktiskt aldrig sett just 0w, vad betyder det ? 🤔

Om du kört bilen varm så ska du stänga av den och låta den stå 15-30 minuter och sedan titta på oljestickan om det nu finns sån. Sedan så kan du köra 30 mil och kolla oljan som jag beskrivit. Har det försvunnit olja så får du fylla på några deciliter och varmköra motorn och sedan låta den stå 15-30 minuter och kolla igen. Har du nån instruktionsbok där det står hur mycket det är emellan max och min?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
victor04
6 augusti 2022 · 18 Inlägg

Vettemannen skrev:

victor04 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Ja, oljan förbränns inte så bra så det kan bli en oljig avlagring på dem

Har nu kollat och de var väldigt rena. Och den blåryker fortfarande inte.
Bytt olja och oljefilter nu och nollställt trippmätaren för att se hur långt jag kommer innan den varnar om nivån igen.
Har du nån annan idé vad det skulle kunna vara ? Enligt serviceboken har bilen uteslutande gått på 0w-40. Faktiskt aldrig sett just 0w, vad betyder det ? 🤔

Om du kört bilen varm så ska du stänga av den och låta den stå 15-30 minuter och sedan titta på oljestickan om det nu finns sån. Sedan så kan du köra 30 mil och kolla oljan som jag beskrivit. Har det försvunnit olja så får du fylla på några deciliter och varmköra motorn och sedan låta den stå 15-30 minuter och kolla igen. Har du nån instruktionsbok där det står hur mycket det är emellan max och min?

/Benny

Har instruktionsboken nånstans, så får kolla upp det, men jag skulle uppskatta det till 7-8 dl så som det varit hittills vid varje påfyllning. Vi köpte bilen nyligen och vi körde hem den ca 45 mil plus ytterligare ca 25 mil innan den varnade om oljan första gången. Vi har totalt åkt ca 250 mil sen vi köpte den, och på de milen har vi behövt fylla på 5 gånger.

Utmarks-Loke
6 augusti 2022 · 5 813 Inlägg

Någon är nöjd över att deras oljeslukare blev såld långt, långt hemifrån big_smile

amazinjoey
7 augusti 2022 · 1 138 Inlägg

victor04 skrev:

amazinjoey skrev:
Det är tyvärr en så ovanlig motor så tror det finns få om ens någon som vet vart det skulle vara vanligt att läcka ifrån.  122hk var ju snik snik riktat emot 65+

Precis min tanke. Anledningen till köpet var att slippa turboproblem, men det verkar vara andra problem istället..
Tänkte att Saab ville att det skulle vara så lite problem som möjligt eftersom åldersgruppen, som du skriver, var 65+ smile

NG93 har inga turbo problem, B207 har väldigt lite problem smile

z18e är ingen Saab motor utan en opel motor, så kommer med massa andra problem...  Du kan ju googla lite på det namnet ochs e om du hittar ngt

Senast redigerat av amazinjoey (7 augusti 2022)

victor04
10 augusti 2022 · 18 Inlägg

amazinjoey skrev:

victor04 skrev:

amazinjoey skrev:
Det är tyvärr en så ovanlig motor så tror det finns få om ens någon som vet vart det skulle vara vanligt att läcka ifrån.  122hk var ju snik snik riktat emot 65+

Precis min tanke. Anledningen till köpet var att slippa turboproblem, men det verkar vara andra problem istället..
Tänkte att Saab ville att det skulle vara så lite problem som möjligt eftersom åldersgruppen, som du skriver, var 65+ smile

NG93 har inga turbo problem, B207 har väldigt lite problem smile

z18e är ingen Saab motor utan en opel motor, så kommer med massa andra problem...  Du kan ju googla lite på det namnet ochs e om du hittar ngt

Aha, så det är en Opelmotor de kastat i bilen ? 🤔🤦 Vet inte om jag vill veta problemen🙈 men ska googla lite o se om det är ett vanligt problem med de motorerna. Tack för infon!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang