Frågor om nya sommardäck - Hur är det med Michelin och mönsterdjup?

Orfeus
6 augusti 2022 · 111 Inlägg

Jag är på gång att köpa nya sommardäck till min V70 (2012).

Däck är ju inte något jag köper så ofta, så har kollat lite tester och så. Jag fastnade för Michelin Primacy 4, som vinner många priser. Bra bränsleekonomi och lång livslängd är något som står högt i kurs för oss, vilket dessa tycker leva upp till. Dock är de lite dyra, men stämmer det nyss nämnda så är det en extra konstlad jag kan ta.

MEN - nu läser jag om däcken och det står lite överallt att Michellin har ett grundare mönsterdjup när däcken är nya. Som jag har förstått det är många nya däck som har 8mm, medan Michelin ligger på 6.9mm.

Därmed borde väl också livslängden vara kortare på dessa? Eller finns det någon twist som jag inte ser?

Livslängden är ju en väldigt viktig grej för mig, för det blir ju en ganska stor kostnad med fyra nya däck, som jag inte vill ha så ofta.

Sen om ni har några andra tips och tricks som jag kan tänka på när jag köper är det också välkommet!

Orfeus
6 augusti 2022 · 111 Inlägg

Det finns ju också ett däck från Michelin som heter Energy Saver och Energi Saver+, som vissa tycks påstå håller längre. Men de har ju några år på nacken…

Tucsonh
6 augusti 2022 · 37 Inlägg

Kör många olika däck.  Michelin Primacy 4 är min bästa och och dom är så tyst. livslängd kan inte jag svara. Har Goodyear som jag less på vägljudet. köp Michelin.

Senast redigerat av Tucsonh (6 augusti 2022)

mats757
6 augusti 2022 · 913 Inlägg

Finns tyvärr ingen logik i att mycket mönster ger lång livslängd.
Ofta är det så att lite dyrare premiumdäck ger både bra grep och lång livslängd.
Sköt lufttrycket och håll hjulen raka, (hjulinställning) så kommer de där däcken att hålla länge.

krambriw
7 augusti 2022 · 427 Inlägg

Lustigt här, jag har varit Michelin trogen sedan jättelänge, senast var Primacy 3 som jag haft flera omgångar av men tycker att dom faktiskt slitits rätt fort och rätt snabbt kommit ner till ett mönsterdjup där man kan känna en viss oro för vatteplaning vid kraftigt regn. Så nu har jag för första gången Goodyear och är riktigt nöjd, rullar väldigt fint, har djupare mönsterdjup från början tycker jag och inte störs jag av mer vägljud (som ändå mest beror på dåligt underhållna vägar). Kör Audi A6 kan jag tillägga

Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2022 · 10 276 Inlägg

krambriw skrev:
Lustigt här, jag har varit Michelin trogen sedan jättelänge, senast var Primacy 3 som jag haft flera omgångar av men tycker att dom faktiskt slitits rätt fort och rätt snabbt kommit ner till ett mönsterdjup där man kan känna en viss oro för vatteplaning vid kraftigt regn. Så nu har jag för första gången Goodyear och är riktigt nöjd, rullar väldigt fint, har djupare mönsterdjup från början tycker jag och inte störs jag av mer vägljud (som ändå mest beror på dåligt underhållna vägar). Kör Audi A6 kan jag tillägga

Är det Effigrip du har? Då kommer du bli rejält besviken på livslängden...

Eagle F1 A2 däremot är det fantastisk livslängd i.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
7 augusti 2022 · 427 Inlägg

Tack och hurra, jag har Eagle F1 A2 wink

Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2022 · 10 276 Inlägg

krambriw skrev:
Tack och hurra, jag har Eagle F1 A2 wink

Då kommer du bli nöjd. big_smile Körde mina nästan tre säsonger (245/35-19") och hade inte en bussning gått så hade dom klarat mer, men ett bakdäck blev snedslitet...

Satt på min V70 II -11 som både drog tunga släp och fick mata varv på Nürburgring så dom användes ordentligt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Orfeus
7 augusti 2022 · 111 Inlägg

Tack för svar!
Man blir ju lite nyfiken på Goodyear däcken också. Håller de längre än Michelin?
Eller det är kanske svårt att säga?

krambriw
7 augusti 2022 · 427 Inlägg

Orfeus skrev:
Tack för svar!
Man blir ju lite nyfiken på Goodyear däcken också. Håller de längre än Michelin?
Eller det är kanske svårt att säga?

Lite tidigt för mig att säga, fick på dom i våras när jag bytte från vinter men jag tror dom kommer göra det, dom har ju också ett djupare mönsterdjup från början, så här långt, bara bra, ser fina ut

Orfeus
10 augusti 2022 · 111 Inlägg

Nu har jag beställt! Blev Primacy 4+. De verkar vara de senaste och också vara lite mer slitstarka än vanliga 4an. Dock lite på bekostnad av bränsleekonomi och ljudnivå.

Jag provade också Michelins kundservice. Först ringde jag detta svenska support. Jag ringde två gånger och båda gångerna lät det som att de svarade men stängde på luren direkt. Jag tänkte då skriva ett Mail, men man kan inte välja bort att bli kontaktad för marknadsföring. Tillslut skrev jag på deras Messenger. Det har nu läst det, men inte svarat nu på ett dygn.
Jag var nära att skita i att köpa deras däck, för uppenbarligen har de stora problem med support och kundkontakt.
Men men…

Senast redigerat av Orfeus (10 augusti 2022)

krambriw
10 augusti 2022 · 427 Inlägg

Fransk långlunch...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang