Ha bilen i garage eller inte?

Saittam
7 augusti 2022 · 79 Inlägg

Har försökt googla lite om detta och hittar tvetydiga svar.

Förutsättningar i mitt garage:

Uppvärmt. Vi har dock bara bott i huset två månader så vet inte vilken temp det kommer hålla där inne på vintern. Finns en radiator samt att två av garagets väggar delas med bostadshuset. Garagedörren är äldre och antagligen inte särskilt tät. Finns en friskluftsventil som man kan stänga och öppna, golvbrunn finns också.

Garaget är litet, man får in en normalstor bil men inte så mycket mer.

Bilen kommer i nuläget köras varje vardag och troligtvis någon gång på helgerna också, så i princip dagligen.

Tycker ni jag ska ha bilen i garaget eller ståendes ute och är det någon som har praktisk erfarenhet av detta?

Vill göra det som är bäst för bilens hållbarhet. Det jag läst som skulle vara negativt med att ha bilen i garage är att det skulle kunna orsaka rost pga. att man kör in en kall bil i ett varmt garage. Rost skulle ju då teoretisk kunna börja bildas även på ställen där vatten normalt inte kommer åt.

Senast redigerat av Saittam (7 augusti 2022)

Mossan1
7 augusti 2022 · 2 751 Inlägg

Jag hade lätt haft bilen i varmgarage om jag haft ett på tomten eler källaren.

Ett halvvarmt kanske kan ge isproblem om det inte smälter av helt, men det märker ni snart.

Absolut bästa för bilen om den körs ofta är ett stängt torrt kallgarage med golv, men vad är bäst för DIG då?

Skrapa is?
Sätta sig i kall bil?
Sätta sig i HET (solen)  bil?
Sopa snö?
Stå i regn, blåst och snö och plocka ur tex matvaror, spänna loss/fast barn....

Jag är säker på att negativa sidorna är överdrivna rostmässigt, och moderna bilar rostar inte så hemskt som fram till mitten av 90talet.

Du har ju fördelar också, även om många givetvis delas med kallgarage och carport
Mindre snösopande
Mindre isskrapning
Mindre risk för regnvattenläckage
Mindre med löv i luftintag, osv.
Mindre solvarm bil
Mindre snö på golvet
Stå någorlunda skyddad när man lastar ur/i bilen
Osv osv

Det blir ju inte kallstarter på samma sätt hemmavid i alla fall med varmgarage.

Senast redigerat av Mossan1 (7 augusti 2022)

Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Du kommer förstås hitta mängder av svar där folk minsann sett hur bilen rostat bort till en hög dagen efter att dom började använda garage... Det är så internet fungerar! wink

Jag har haft både varmgarage, kallgarage, carport och uteparkering. Jag har inte märkt någon skillnad. Alls...

Hur du sköter bilen i övrigt är betydligt viktigare. Tvätta, vaxa/lackbehandla, gör vid skador/stenskott/dörruppslag innan rost uppstår så klarar bilen galant att stå både inne och ute.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti 2022 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:
Du kommer förstås hitta mängder av svar där folk minsann sett hur bilen rostat bort till en hög dagen efter att dom började använda garage... Det är så internet fungerar! wink

Jag har haft både varmgarage, kallgarage, carport och uteparkering. Jag har inte märkt någon skillnad. Alls...

Hur du sköter bilen i övrigt är betydligt viktigare. Tvätta, vaxa/lackbehandla, gör vid skador/stenskott/dörruppslag innan rost uppstår så klarar bilen galant att stå både inne och ute.

det stora problemet blir om bilen alltid står blött..  alltså snön smälter och ligger kvar under bilen.   

fast att parkera bilen ute på gräsmatan är betydligt mycket värre för en bil.  det är det värsta man kan göra med bilen...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
7 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

En komfortfråga i första hand.
Sval bil på sommaren och, om inte varm, så i alla fall frostfri vintertid.

Temperaturen i garaget bör inte understiga 7 - 10 grader plus.
För att motverka oxidation(rostbildning).

Bra med golvbrunn att vintertid föra ner snöslask i.

Lite dragit bara bra = ventilerar garaget.

Själv har jag runt 15 grader i mitt garage på 60 kvm, som kan rymma upp till 4 småbilar(hobbybilar) som förvaring.
När det är riktigt kallt ute förmår mina värmeelement inte hålla innetemperaturen mer än strax över 10 grader.
Noga med att alltid sopa ner snöslask i golvbrunnen så att fukten i garaget hålls så låg som möjligt.
Tvättar aldrig i garaget.
Kan möjligen skinna en regnvåt bil - som INTE är smutsig - i garaget.

Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2022 · 10 244 Inlägg

Om man har bilen i garage, och kör med bilen, hur mycket snö tror ni att det faktiskt följer med den in...? Inte mycket... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrHyde
7 augusti 2022 · 634 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det blir ju inte kallstarter på samma sätt hemmavid i alla fall med varmgarage.

Du tror väl ändå inte att ett varmgarage förhindrar kallstarter?
Kallstart blir det när motorn är kall, oavsett om det är +20 grader eller -20 grader där bilen står. Glykolen och motoroljan värms inte precis upp till arbetstemp av rumstemperatur.
Enbart motorvärmare/dieselvärmare kan förhindra/mildra kallstarter.

Live long, and prosper.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 augusti 2022 · 14 006 Inlägg

MrHyde skrev:

Mossan1 skrev:
Det blir ju inte kallstarter på samma sätt hemmavid i alla fall med varmgarage.

Du tror väl ändå inte att ett varmgarage förhindrar kallstarter?
Kallstart blir det när motorn är kall, oavsett om det är +20 grader eller -20 grader där bilen står. Glykolen och motoroljan värms inte precis upp till arbetstemp av rumstemperatur.
Enbart motorvärmare/dieselvärmare kan förhindra/mildra kallstarter.

Jamen +20 är ändå bättre för motorn än -20.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
MrHyde
7 augusti 2022 · 634 Inlägg

Vettemannen skrev:

MrHyde skrev:

Mossan1 skrev:
Det blir ju inte kallstarter på samma sätt hemmavid i alla fall med varmgarage.

Du tror väl ändå inte att ett varmgarage förhindrar kallstarter?
Kallstart blir det när motorn är kall, oavsett om det är +20 grader eller -20 grader där bilen står. Glykolen och motoroljan värms inte precis upp till arbetstemp av rumstemperatur.
Enbart motorvärmare/dieselvärmare kan förhindra/mildra kallstarter.

Jamen +20 är ändå bättre för motorn än -20.

/Benny

Givetvis! Men det är fortfarande en kallstart, hur man än vrider och vänder på det.

Live long, and prosper.
Mossan1
7 augusti 2022 · 2 751 Inlägg

MrHyde skrev:

Mossan1 skrev:
Det blir ju inte kallstarter på samma sätt hemmavid i alla fall med varmgarage.

Du tror väl ändå inte att ett varmgarage förhindrar kallstarter?
Kallstart blir det när motorn är kall, oavsett om det är +20 grader eller -20 grader där bilen står. Glykolen och motoroljan värms inte precis upp till arbetstemp av rumstemperatur.
Enbart motorvärmare/dieselvärmare kan förhindra/mildra kallstarter.

Ja, jo, du har ju rätt i sak, det är inte så att motorn står med +90-100' C i  garaget  Tekniskt sett så är det en kallstart även om bilen står i varmare breddgrader med +45' C.

Men verkligheten då.
Det är en avsevärd skillnad även mellan kallstart en normal vintermorgon i måttliga -5 till en start i måttligt varmt garage i +12'C.

Allt, är då +12, inkl växellåda, motorolja startmotor, batteri, osv, osv.  Det fixar ingen värmare med normalt bruk. El eller bränsle.

Hilmer
7 augusti 2022 · 1 773 Inlägg

Jag har garage och det används flitigt, om jag är hemma och där inte är nåt på gång i garaget, ja då står bilen inomhus. På vintern är bilen inte igenfrusen när man ska åka iväg, man slipper borsta snö och skrapa rutor och det är betydligt trevligare att sätta sig i en bil som är uppvärmd än iskall.
På sommaren är ju bilen svalare än ifall man istället hade haft den ståendes ute i solen, speciellt tacksamt när man som jag har svart skinnklädsel.
Så garage alla dagar i veckan för min del!smile

Saittam
8 augusti 2022 · 79 Inlägg

Brådhis skrev:
Om man har bilen i garage, och kör med bilen, hur mycket snö tror ni att det faktiskt följer med den in...? Inte mycket... wink

Den aspekten har jag faktiskt inte tänkt på. Efter att alltid haft bilen utomhus ser man det ju som normalt att bilen är helt insnöad på vintern.

Skulle ju kunna ställa in en avfuktare också för att vara på den säkra sidan gällande fukt.

torsen
8 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:
Om man har bilen i garage, och kör med bilen, hur mycket snö tror ni att det faktiskt följer med den in...? Inte mycket... wink

På de bilar jag ägt brukar det vid snö på gator och vägar samlas betydande mängder snö under och i hjulhusen.
Påstår jag efter flera års bilägande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang