Bygga A-traktor till dottern,vilken bil ska jag välja?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2022 · 17 385 Inlägg

Hickan skrev:
gammal xc70

Får ju vara en D5 då. Men lätt bygge!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
13 augusti 2022 · 7 202 Inlägg

Growe skrev:

Cum skrev:
För det första skulle jag personligen alltid välja manuell som a-traktor, helt enkelt för att man då får kunskapen av det och sedan behörigheten att köra manuell bil när man tar körkort.

Visst är polo:n en smidig och billig bil men, den är ju inte speciellt snygg eller cool.

Personligen skulle jag välja manuella 525:an. Pålitlig motor och växellåda, inte mycket fel som kan uppstå, och även väldigt snygg bil.

Finns även mycket reservdelar till e39 osv.
Och eftermarknads styling såsom m-sport front osv.

Värsta fall om dottern inte gillar bilen kan man helt enkelt sälja den, högst troligen går du även plus jämfört om du skulle sålt den som bil.

jag håller med manuellt är vägen att gå.. man ska låta automatbilar vara till dom som inte klarar av att köra bil.. tex  enbenta eller som har problem med ett ben.   medans vi andra kör manuellt..

dessutom är automater onödigt krångliga bilar som kostar MASSOR NÄR! dom går sönder

Visserligen är uppgifterna jag har gamla, men jag tror de är relevanta ändå.
RPS köpte från mitten av 60-talet in ett stort antal Plymouth polisbilar.
Den absolut största andelen - 90%? - hade automatlådor.
Trots att de manuellt växlade var i minoritet, så var reparationsbehovet för dem vida överstigande de med automatlåda.
Speciellt kardanaxlar, drivaxlar och slutväxlar tog överdrivet stryk hos de manuella.
Teoretiskt sett borde behovet av bromsservice varit det omvända, men det minns jag inte.
Däremot minns jag att Volvo hade samma erfarenhet av manuella v s automater.

B t w så var en manuell låda till en Plymouth dyrare än en automatlåda att köpa som reservdel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang