Lås och Larmfel Skoda Octavia

Knax
7 augusti 2022 · 6 Inlägg

Hejsan!

Jag har en Skoda Octavia 2006 som inte är i perfekt skick. Fjärrnyckeln har slutat fungera så jag måste använda nyckelhålet. När jag låser upp bilen så ser man att larmet fortfarande blinkar, och om man då öppnar dörren så går larmet igång. Larmet kan man stänga av som vanligt genom att sätta på tändningen och bilen låser sig  som den ska.
Om det är någon som har en aning om vad detta beror på eller har något tips så får ni jättegärna säga till.

Cuefa Ain't no place like home...
8 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Den gör exakt det den ska, om du inte låser upp med fjärren så ska startspärr och larm vara aktiverat till dess att du bevisat (mha nyckeln i tändningslåset) att du faktiskt är berättigad till att starta bilen.
Du har den äldre, tvådelade nyckeln gissar jag? (4-kantig med utfällbar nyckelklinga, inte "rund" med fast nyckelklinga)
I de flesta fall (om lampan på nyckeln blinkar) kan du låsa upp bilen manuellt och sen trycka på lås-knappen så ska den para ihop sig med bilen igen.

Annars kan du behöva skaffa en ny sändar-del till nyckeln.
Räkna med ca 1500kr för den.
I vissa fall måste den även kodas in av verkstad.

Funkar innebelysning och allt sånt som det ska, dvs tänds lampor och indikator om att förardörren är öppen?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Jdmboy96
8 augusti 2022 · 241 Inlägg

Kan det va så simpelt som att byta batteriet ? Finns ju ett klockbatteri i själva lås knappen ju smile

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Cuefa Ain't no place like home...
8 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Kan det va så simpelt som att byta batteriet ? Finns ju ett klockbatteri i själva lås knappen ju smile

Om inte lampan blinkar så är det absolut första steget 👍🏼
Vi får se vad TS återkommer med för information smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Knax
8 augusti 2022 · 6 Inlägg

Cuefa skrev:
Den gör exakt det den ska.

Hej, tack för ett jättebra svar!
Jag har den runda fjärren med fast nyckelklinga vet jag, men de andra frågorna får jag se på när jag kommer hem om en vecka för jag är på semester just nu. Jag tror att lampan på nyckeln har slutat blinka ett bra tag sen och det går ju då inte att trycka på lås-knappen för att para ihop med bilen. Jag ska prova byta batteri på fjärren och se på innerbelysningen när jag kommer hem. 😀

Cuefa Ain't no place like home...
8 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Knax skrev:

Cuefa skrev:
Den gör exakt det den ska.

Hej, tack för ett jättebra svar!
Jag har den runda fjärren med fast nyckelklinga vet jag, men de andra frågorna får jag se på när jag kommer hem om en vecka för jag är på semester just nu. Jag tror att lampan på nyckeln har slutat blinka ett bra tag sen och det går ju då inte att trycka på lås-knappen för att para ihop med bilen. Jag ska prova byta batteri på fjärren och se på innerbelysningen när jag kommer hem. 😀

De där äldre nycklarna kan vara trixiga att para ihop med bilen igen utan att använda en dator eller mer avancerad felkodsläsare.
Men testa absolut med batterierna först.
OBS!

Vissa av de där nycklarna har dubbla 2016-batterier med en bricka mellan, vissa har ett 2032-batteri. Det KAN gå att använda 2032-batterier i nycklar avsedda för 2 tunnare batterier, men inte alltid.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Knax
17 augusti 2022 · 6 Inlägg

Cuefa skrev:

Knax skrev:

Cuefa skrev:
Den gör exakt det den ska.

Hej, tack för ett jättebra svar!
Jag har den runda fjärren med fast nyckelklinga vet jag, men de andra frågorna får jag se på när jag kommer hem om en vecka för jag är på semester just nu. Jag tror att lampan på nyckeln har slutat blinka ett bra tag sen och det går ju då inte att trycka på lås-knappen för att para ihop med bilen. Jag ska prova byta batteri på fjärren och se på innerbelysningen när jag kommer hem. 😀

De där äldre nycklarna kan vara trixiga att para ihop med bilen igen utan att använda en dator eller mer avancerad felkodsläsare.
Men testa absolut med batterierna först.
OBS!

Vissa av de där nycklarna har dubbla 2016-batterier med en bricka mellan, vissa har ett 2032-batteri. Det KAN gå att använda 2032-batterier i nycklar avsedda för 2 tunnare batterier, men inte alltid.

Tusen tack för hjälpen! Det var 2 st 2016 batterier i nyckeln fast brickan låg löst ovanpå batterierna och vi hittade ingen funktion för den så vi satte inte i brickan men det fungerade ändå. Jag provade din metod med att låsa upp bilen manuellt och sen låsa den med bilnyckeln, det fungerade och nu går inte larmet igång.
Vad har brickan för funktion och borde jag sätta dit den?

Cuefa Ain't no place like home...
18 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Knax skrev:

Cuefa skrev:

Knax skrev:

Hej, tack för ett jättebra svar!
Jag har den runda fjärren med fast nyckelklinga vet jag, men de andra frågorna får jag se på när jag kommer hem om en vecka för jag är på semester just nu. Jag tror att lampan på nyckeln har slutat blinka ett bra tag sen och det går ju då inte att trycka på lås-knappen för att para ihop med bilen. Jag ska prova byta batteri på fjärren och se på innerbelysningen när jag kommer hem. 😀

De där äldre nycklarna kan vara trixiga att para ihop med bilen igen utan att använda en dator eller mer avancerad felkodsläsare.
Men testa absolut med batterierna först.
OBS!

Vissa av de där nycklarna har dubbla 2016-batterier med en bricka mellan, vissa har ett 2032-batteri. Det KAN gå att använda 2032-batterier i nycklar avsedda för 2 tunnare batterier, men inte alltid.

Tusen tack för hjälpen! Det var 2 st 2016 batterier i nyckeln fast brickan låg löst ovanpå batterierna och vi hittade ingen funktion för den så vi satte inte i brickan men det fungerade ändå. Jag provade din metod med att låsa upp bilen manuellt och sen låsa den med bilnyckeln, det fungerade och nu går inte larmet igång.
Vad har brickan för funktion och borde jag sätta dit den?

Kul att det hjälpte, och ännu roligare med återkoppling! 👍🏼

Brickan fungerar dels som en "spacer" mellan batterierna, då 2st 2016 faktiskt inte blir lika högt som ett 2032 alla gånger, dels ökar den förmågan för batterierna att få bra kontakt mellan sig.
Så om Du vill, peta in brickan mellan batterierna igen.

Samtidigt, om det fungerar kanske du inte ska bråka med det igen 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang