Subaru boxer motor vanliga fel och kostnader

jakjan
9 augusti 2022 · 37 Inlägg

Hej, är riktigt sugen på att köpa en Subaru impreza wrx 2.5 4WD. Kollat på en från 2008 som har gått ca 13 000mil.

Vill bara få lite mer info från någon som är kunnig med boxer motorer speciellt Subaru motorer. Tex vanliga fel, kostnader etc etc. Om det är värt eller inte. Då jag inte är så kunnig när det gäller att mecka utan vill ha en rolig fast ändå passiv bil.

Hört lite från folk att saker som topplockspackning inte brukar hålla så väl länge på Subarus motorer, samt att det är en boxer motor. Då det känns lite  lurigare att byta delar som Tex tändstift m.m

torsen
10 augusti 2022 · 7 230 Inlägg

Boxermotorer är vanligen inte vare sig bättre eller sämre än t ex radmotorer.
Däremot är grundkonstruktionen på en Boxermotor helt överlägsen radmotorer i allmänhet och vinkelmotorer i synnerhet.
De senare behöver i regel balansaxlar, något som fördyrar tillverkningen, och kan vara en extra källa problem = driftstörningar.
Att byta kamkedjor eller -remmar är dock mer problematiskt på en boxermotor.

Gör en koll på Subaru så ser du att servicepunkter såsom oljefilter, tändstift m fl inte är mer problematiska än hos motorer med annan cylinderkonfiguration.

I fallet med just en WRX så skulle jag vara EXTRA noga då jag uppfyller köparens skyldighet att undersöka fordonet.
WRX är en "värsting".
Den kan ha behandlats VÄLDIGT olika.
Många yngre "raceputtar" är en mycket stark varningsklocka.
Kolla upp bilen på biluppgifter.se och car.info.
Där ser du antalet ägare, ålder på ägarna, samt hur låg tid de ägt bilen.
I många fall även, men inte alltid, telefonnr till nuvarande och förgående ägare.

Subaru är mycket fina bilar med mycket stor körglädje - vilket av en del utnyttjats.

Har själv provkört flera kompisars WRX och det har varit upplevelser som går långt långt över tråkmånsarna BMW och AUDI i körglädje.
Man tror helt enkelt inte att en bil kan vara så lätt- och körglad.
Den styr dit man vill - bara gasa lite mer = min upplevelse.

Wheeler Dealer "rekondat" WRX, men jag vet inte hur man kommer åt TV-programmet.

Mossan1
10 augusti 2022 · 2 789 Inlägg

Vad jag vet om Subaru är väl att dom generellt håller ihop riktigt bra.
Elektronikfel brukar det vara. Elhissar som strular och sådant.

Törstiga allmänt.
Rembyten som sagt, och även kopplingen är besvärligare med AWD.

Undantaget är väl första årgångarna av boxerdieseln som väldigt ofta får allvarliga lagerproblem men en WRX är inte en diesel.

WRX'arna dras nog istället med ägarrelaterade fel. 
Känns som hårt körda av klåpare som kanske heller inte prioriterar service så högt som man borde....

Finns några youtubevideos med WRX'er som blåser växellådan.  Jag tror inte dom är dåliga, utan sönderspöade av missade raceväxlingar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang