KÖPRÅD: Begagnad familjebil 20-30 tusen

peshti
10 augusti 2022 · 60 Inlägg

Hej!

Jag har väl blivit lite bättre på bilar men inte alls så att jag kan mycket.

Jag söker en begagnad bil för ca 20 000kr, max 30 000kr.

Gärna en kombi dvs en bil som inte är det största man kan hitta men som man ändå kan packa lite i om man reser.

Bilen ska användas som familjebil och även det dagliga pendlandet till och från jobbet.

Egentligen vill jag helst ha automat men vet inners inne att det är bättre att satsa på manuell inom min prisklass.

Någon som vet om man kan få nåt vettigt inom denna prisklass?

Mvh

Peshti

spillolja
10 augusti 2022 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
peshti
10 augusti 2022 · 60 Inlägg

spillolja skrev:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=30&cg=1020&q=laguna&pe=4

Ser bra ut 😊. Är bilen hyfsat säker och tålig? Jag har familj så därav frågan.

uhlin
10 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

peshti skrev:

spillolja skrev:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=30&cg=1020&q=laguna&pe=4

Ser bra ut 😊. Är bilen hyfsat säker och tålig? Jag har familj så därav frågan.

Vill du ha en bil med problem så ska du satsa på en sån. Du kommer inte bli besviken det går jag i god för. Franskt överhuvudtaget är ren skit. Särskilt inom din prisklass.

Jag skulle satsa på nån asiatiskt/Japanskt bilmärke. Toyota, mazda, Suzuki. Där snackar vi driftsäkerhet.

Akta dig även för Volkswagens fsi/tsi motorer. Spillolja brukar även rekommendera dem i köpråd, verkar gilla såna bilar som ska stå på verkstad större delen av tiden. Hehehe.

peshti
10 augusti 2022 · 60 Inlägg

uhlin skrev:

peshti skrev:

spillolja skrev:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=30&cg=1020&q=laguna&pe=4

Ser bra ut 😊. Är bilen hyfsat säker och tålig? Jag har familj så därav frågan.

Vill du ha en bil med problem så ska du satsa på en sån. Du kommer inte bli besviken det går jag i god för. Franskt överhuvudtaget är ren skit. Särskilt inom din prisklass.

Jag skulle satsa på nån asiatiskt/Japanskt bilmärke. Toyota, mazda, Suzuki. Där snackar vi driftsäkerhet.

Akta dig även för Volkswagens fsi/tsi motorer. Spillolja brukar även rekommendera dem i köpråd, verkar gilla såna bilar som ska stå på verkstad större delen av tiden. Hehehe.

Vad skulle du rekommendera då? Har nån länk att dela så man kan få ett hum?

uhlin
10 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Avensis Nybesiktad https://www.blocket.se/annons/kalmar/to … /102849855

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Corolla 5-door 1.6 VVT-i 110hk drag Välvårdad https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /102839364

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda 323 Super skick, besiktad till 2023-06-30 https://www.blocket.se/annons/stockholm … /102799647

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda 6 Wagon 2.3 MZR Automat Sport 1hk NY BES DRAGKROK https://www.blocket.se/annons/blekinge/ … /102829682

Här är några länkar som är i den prisklassen.

Sen finns det ju andra märken med, men som sagt, japanare är driftsäkra.

Senast redigerat av uhlin (10 augusti 2022)

peshti
10 augusti 2022 · 60 Inlägg

uhlin skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Avensis Nybesiktad https://www.blocket.se/annons/kalmar/to … /102849855

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Toyota Corolla 5-door 1.6 VVT-i 110hk drag Välvårdad https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /102839364

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda 323 Super skick, besiktad till 2023-06-30 https://www.blocket.se/annons/stockholm … /102799647

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mazda 6 Wagon 2.3 MZR Automat Sport 1hk NY BES DRAGKROK https://www.blocket.se/annons/blekinge/ … /102829682

Här är några länkar som är i den prisklassen.

Sen finns det ju andra märken med, men som sagt, japanare är driftsäkra.

Tack för tips 😊. Synd att typ inget var i Stockholm men bra fingervisning 😊

Noobnisse
10 augusti 2022 · 181 Inlägg

Jag hoppar på tåget och rekommenderar en japansk bil, men det ska sägas att om man handlar bil i denna prisklass så är alla bilar en chansning.

Håll ögonen öppna efter rost och ta gärna med dig någon bilkunnig rackare när du åker och tittar på en bil.

Denna är liiite över budget men jag tycker den ser superfin ut:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /101847521

uhlin
10 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Noobnisse skrev:
Jag hoppar på tåget och rekommenderar en japansk bil, men det ska sägas att om man handlar bil i denna prisklass så är alla bilar en chansning.

Håll ögonen öppna efter rost och ta gärna med dig någon bilkunnig rackare när du åker och tittar på en bil.

Denna är liiite över budget men jag tycker den ser superfin ut:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /101847521

Håller med helt... Såg fin ut. Och automat som TS gärna ville ha.

Skulle väl kanske gå att få ner den till 30.000 och vips så är den inom budget.

peshti
10 augusti 2022 · 60 Inlägg

uhlin skrev:

Noobnisse skrev:
Jag hoppar på tåget och rekommenderar en japansk bil, men det ska sägas att om man handlar bil i denna prisklass så är alla bilar en chansning.

Håll ögonen öppna efter rost och ta gärna med dig någon bilkunnig rackare när du åker och tittar på en bil.

Denna är liiite över budget men jag tycker den ser superfin ut:
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /101847521

Håller med helt... Såg fin ut. Och automat som TS gärna ville ha.

Skulle väl kanske gå att få ner den till 30.000 och vips så är den inom budget.

Gud vad fin, ser riktigt bra ut för en noob some jag.

Nybergrobin
10 augusti 2022 · 2 377 Inlägg

Hur många mil per år kör ni?

torsen
11 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Att begära att få en kombinerad familje- och pendlingsbil för din budget är sinnessvagt.
Att utsätta din familj för riskerna med en bil i den prisklassen är MYCKET oklokt.
Vidga budgeten till MINST 100.000:- och köp en japansk bil.
Honda Jazz, Suzuki Swift/Alto, Mazda 2 eller Toyota.
Kombinerar driftsäkerhet med allmän säkerhet, men kanske inte komfort och utrymme.
Ju nyare bil - desto mer säkerhet.

peshti
11 augusti 2022 · 60 Inlägg

torsen skrev:
Att begära att få en kombinerad familje- och pendlingsbil för din budget är sinnessvagt.
Att utsätta din familj för riskerna med en bil i den prisklassen är MYCKET oklokt.
Vidga budgeten till MINST 100.000:- och köp en japansk bil.
Honda Jazz, Suzuki Swift/Alto, Mazda 2 eller Toyota.
Kombinerar driftsäkerhet med allmän säkerhet, men kanske inte komfort och utrymme.
Ju nyare bil - desto mer säkerhet.

Jag vet inte 🤷‍♂️ men anser att detta kanske inte alls stämmer i alla lägen. Bara att kolla på nya TV apparater de går sönder mycket snabbare än gamla apparater. Men å andra sidan så vet jag inte.

uhlin
11 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Att begära att få en kombinerad familje- och pendlingsbil för din budget är sinnessvagt.
Att utsätta din familj för riskerna med en bil i den prisklassen är MYCKET oklokt.
Vidga budgeten till MINST 100.000:- och köp en japansk bil.
Honda Jazz, Suzuki Swift/Alto, Mazda 2 eller Toyota.
Kombinerar driftsäkerhet med allmän säkerhet, men kanske inte komfort och utrymme.
Ju nyare bil - desto mer säkerhet.

Med ditt resonemang borde väl alla bilar i prisklass upp till 90.000 kr förbjudas.

Inte alla har råd med bilar för 100.000 kr och uppåt. Man kan krocka med en ny bil också och fronta med en fullastad timmerbil. Då är det godnatt oavsett.

Man kan gå ut också och bli påkörd.

torsen
11 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

uhlin skrev:

torsen skrev:
Att begära att få en kombinerad familje- och pendlingsbil för din budget är sinnessvagt.
Att utsätta din familj för riskerna med en bil i den prisklassen är MYCKET oklokt.
Vidga budgeten till MINST 100.000:- och köp en japansk bil.
Honda Jazz, Suzuki Swift/Alto, Mazda 2 eller Toyota.
Kombinerar driftsäkerhet med allmän säkerhet, men kanske inte komfort och utrymme.
Ju nyare bil - desto mer säkerhet.

Med ditt resonemang borde väl alla bilar i prisklass upp till 90.000 kr förbjudas.

Inte alla har råd med bilar för 100.000 kr och uppåt. Man kan krocka med en ny bil också och fronta med en fullastad timmerbil. Då är det godnatt oavsett.

Man kan gå ut också och bli påkörd.

Neej då - men som familjebil och kanske transportera barn i.
Har själv flera bilar i klassen under 90.000:-.
Men man har betyyydligt större chans att komma skadefritt undan med en nyare bil vid en olycka/krock - det är det jag menar.

Ahrle
11 augusti 2022 · 71 Inlägg

peshti skrev:
Hej!

Jag har väl blivit lite bättre på bilar men inte alls så att jag kan mycket.

Jag söker en begagnad bil för ca 20 000kr, max 30 000kr.

Gärna en kombi dvs en bil som inte är det största man kan hitta men som man ändå kan packa lite i om man reser.

Bileso ska användas som familjebil och även det dagliga pendlandet till och från jobbet.

Egentligen vill jag helst ha automat men vet inners inne att det är bättre att satsa på manuell inom min prisklass.

Någon som vet om man kan få nåt vettigt inom denna prisklass?

Mvh

Peshti

Varje gång jag ser en sån här tråd ställer jag mig samma fråga: varför inte en veteran? Din budget är begränsad och du har låga krav.

Min BMW 530i -01 kostade exakt 20.000:- inköpspris. Jämför med min Accord -92 som också kostar 20.000:- för enkelhetens skull.

BMW:
Inköp 20.000:-
Skatt 3.700:-
Försäkring halv 5.600:-
Summa 29.300 kr

Accord:
Inköp 20.000:-
Skatt 0:-
Försäkring halv 1.000:-
Summa 21.000 kr

Här ser vi den "nya" bilen nästan 10.000 kr dyrare än gamlingen, trots samma inköpspris. Veteranen besiktas dessutom bara var 24:e månad och värdeminskar ej mer.

I ditt fall låter det som typ en Volvo 965 vore en vettig bil. Stor kombi, säker (för sin tid, för optimal säkerhet gäller ny Tesla), automat. Stark motor och mysig inredning, ofta skinn. 945 är billigare, men nog svåra att hitta med AC, som man kanske vill ha dessa varma sommardagar smile

Senast redigerat av Ahrle (11 augusti 2022)

Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Jokabsson
11 augusti 2022 · 1 172 Inlägg

torsen skrev:

uhlin skrev:

torsen skrev:
Att begära att få en kombinerad familje- och pendlingsbil för din budget är sinnessvagt.
Att utsätta din familj för riskerna med en bil i den prisklassen är MYCKET oklokt.
Vidga budgeten till MINST 100.000:- och köp en japansk bil.
Honda Jazz, Suzuki Swift/Alto, Mazda 2 eller Toyota.
Kombinerar driftsäkerhet med allmän säkerhet, men kanske inte komfort och utrymme.
Ju nyare bil - desto mer säkerhet.

Med ditt resonemang borde väl alla bilar i prisklass upp till 90.000 kr förbjudas.

Inte alla har råd med bilar för 100.000 kr och uppåt. Man kan krocka med en ny bil också och fronta med en fullastad timmerbil. Då är det godnatt oavsett.

Man kan gå ut också och bli påkörd.

Neej då - men som familjebil och kanske transportera barn i.
Har själv flera bilar i klassen under 90.000:-.
Men man har betyyydligt större chans att komma skadefritt undan med en nyare bil vid en olycka/krock - det är det jag menar.

Jag må hålla med dig på många punkter torsen men att kalla en familje/pendlingsburk för 30 000kr för ”sinnessvagt” är objektivt fel.

Alla har vi olika förutsättningar och i detta fallet är maxgränsen 30 000kr. Det betyder sannolikt att TS inte har möjlighet eller kan prioritera mer pengar till ett fordon som kostar mer än så. Det får vi respektera och rekommendera fordon utefter det.

Ditt resonemang att en nyare bil är mycket säkrare stämmer, men finns det inte mer pengar att röra sig med så finns det inte mycket att göra åt saken. Råna en bank lönar sig inte i dagens digitala samhälle wink


Till trådskaparen:
Söker du en säker bil som du kan lita på så kika närmare på Toyota Corolla och Avensis. Köp en så ny bil som din budget klarar och se till att bilen har antisladd, ABS, airbags i ratt och för passagerare så har du kommit en bra bit på vägen.

Prioritera säkerhet, driftsäkerhet och utrymme över allt annat så ska det nog bli bra!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Stream Statstjänsteman
11 augusti 2022 · 125 Inlägg

Hejsan,
det du ska köpa Peshti är en helt vanlig V70 årsmodell 2002-2004 gärna silver och automat, finns hur många som helst.
Hälsar
Johan

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Ahrle
12 augusti 2022 · 71 Inlägg

torsen skrev:
Att begära att få en kombinerad familje- och pendlingsbil för din budget är sinnessvagt.
Att utsätta din familj för riskerna med en bil i den prisklassen är MYCKET oklokt.
Vidga budgeten till MINST 100.000:- och köp en japansk bil.
Honda Jazz, Suzuki Swift/Alto, Mazda 2 eller Toyota.
Kombinerar driftsäkerhet med allmän säkerhet, men kanske inte komfort och utrymme.
Ju nyare bil - desto mer säkerhet.

Är säkerhet av intresse blir nog japanskt det sista man tittar på tongue Japaner i allmänhet, småbilar i synnerhet. (Nej, en ny mopedbil är inte säkrare än en Volvo 240 -75).

Vill minnas julafton 2003 när jag fick magasinet "Alla bilar 2004". Suzuki Alto var med. Sveriges billigaste bil med "krocksäkerhet på tidig 80-talsnivå". Sviker inte minnet tvingades de t.o.m. dra tillbaka den från marknaden. Det kan ha blivit bättre, men asiaterna har aldrig varit några föregångare i krocksäkerhet (framför allt inte kineserna som gjort bokstavligen livsfarliga bilar).

För 100' får man en XC60/90 eller Saab av sen modell. 2.5 ton stoppas inte av en japansk småbil, ens av årets modell. Har man gravare paranoia bör man satsa på något ännu större, såsom en höjd Suburban eller F-250. Älgar har sällan reflexvästar så det gäller att sitta (sikta) högt...

uhlin skrev:
Med ditt resonemang borde väl alla bilar i prisklass upp till 90.000 kr förbjudas.

Inte alla har råd med bilar för 100.000 kr och uppåt. Man kan krocka med en ny bil också och fronta med en fullastad timmerbil. Då är det godnatt oavsett.

Man kan gå ut också och bli påkörd.

Känns som krocksäkerhetsfrågan, såvida det inte handlar om sprillans bil, egentligen kan sättas inom parantes helt och hållet. Var det inte Folksam som krocktestade en bruksad (rostig) Mazda6 med minst sagt oroväckande resultat? Äldre airbags hade dessutom bäst-före på 10-15 år, vilket verkar vara spannet som efterfrågas.

Tror vi övertolkar TS säkerhetskrav, men om säkerhet ändå är dealbreaker så återigen: köp veteran, lägg undan överskottet från bl.a. skatt och försäkring  och köp sedan en ny bil. :thumbsup:

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
uhlin
12 augusti 2022 · 2 831 Inlägg

Ahrle skrev:

torsen skrev:
Att begära att få en kombinerad familje- och pendlingsbil för din budget är sinnessvagt.
Att utsätta din familj för riskerna med en bil i den prisklassen är MYCKET oklokt.
Vidga budgeten till MINST 100.000:- och köp en japansk bil.
Honda Jazz, Suzuki Swift/Alto, Mazda 2 eller Toyota.
Kombinerar driftsäkerhet med allmän säkerhet, men kanske inte komfort och utrymme.
Ju nyare bil - desto mer säkerhet.

Är säkerhet av intresse blir nog japanskt det sista man tittar på tongue Japaner i allmänhet, småbilar i synnerhet. (Nej, en ny mopedbil är inte säkrare än en Volvo 240 -75).

Vill minnas julafton 2003 när jag fick magasinet "Alla bilar 2004". Suzuki Alto var med. Sveriges billigaste bil med "krocksäkerhet på tidig 80-talsnivå". Sviker inte minnet tvingades de t.o.m. dra tillbaka den från marknaden. Det kan ha blivit bättre, men asiaterna har aldrig varit några föregångare i krocksäkerhet (framför allt inte kineserna som gjort bokstavligen livsfarliga bilar).

För 100' får man en XC60/90 eller Saab av sen modell. 2.5 ton stoppas inte av en japansk småbil, ens av årets modell. Har man gravare paranoia bör man satsa på något ännu större, såsom en höjd Suburban eller F-250. Älgar har sällan reflexvästar så det gäller att sitta (sikta) högt...

uhlin skrev:
Med ditt resonemang borde väl alla bilar i prisklass upp till 90.000 kr förbjudas.

Inte alla har råd med bilar för 100.000 kr och uppåt. Man kan krocka med en ny bil också och fronta med en fullastad timmerbil. Då är det godnatt oavsett.

Man kan gå ut också och bli påkörd.

Känns som krocksäkerhetsfrågan, såvida det inte handlar om sprillans bil, egentligen kan sättas inom parantes helt och hållet. Var det inte Folksam som krocktestade en bruksad (rostig) Mazda6 med minst sagt oroväckande resultat? Äldre airbags hade dessutom bäst-före på 10-15 år, vilket verkar vara spannet som efterfrågas.

Tror vi övertolkar TS säkerhetskrav, men om säkerhet ändå är dealbreaker så återigen: köp veteran, lägg undan överskottet från bl.a. skatt och försäkring  och köp sedan en ny bil. :thumbsup:

Ang. mopedbil och en Volvo 240 - 75 var det en konstig jämförelse. Om jag nu skulle krocka så hellre sitter jag alla dar i veckan i Volvon än en mopedbil.

Mopedbilen kan ju jämföras med en ram av PVC rör och chassit av glasspapper. Fattar inte hur föräldrar kan släppa iväg sina barn i såna? Okunskap hoppas jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang