KÖPRÅD: Begagnad familjebil 20-30 tusen

peshti
12 augusti 2022 · 60 Inlägg

Krocksäkerheten är hyfsat viktigt för mig ändå. Jag har faktiskt varit med om en krock ganska nyligen där den andra föraren smet. Träffade precis bakom där min tvååriga dotter satt, så föraren missade dören precis.

Jag funderar på en Saab 9-5 igen men vet inte 🤷‍♂️. Typ en Saab 9-5 för kanske 20-30 tusen.

Men vi väntar ju också barn nummer 3 och då kanske man måste ha en 7sitsig?

Mvh

Peshti

Noobnisse
12 augusti 2022 · 181 Inlägg

Krocksäkerhet är definitivt värt att ta i beaktning. Volvo v70 är kanske ett alternativ? De femcylindriga motorerna är driftsäkra (men törstiga) och bilen är riktigt bekväm och säker.

Saab är också riktigt fina bilar men min bild av dem är att de rent generellt inte lika pålitliga som motsvarande Volvo/japan.

Den Honda jag länkade tidigare är möjligtvis inte riktigt lika säker som en V70 men långt ifrån lika osäker som en japansk bil av mindre storlek. Den har 4 stjärnor i Euro Ncap med kommentaren
"The Accord performed well in most areas but failed to match the best in its class.".

https://www.euroncap.com/sv/results/honda/accord/15606

https://www.autoblog.com/buy/2004-Honda … y-ratings/

Det bästa man kan göra ur säkerhetssynpunkt är att sätta på bra däck på bilen och hålla hastighetsbegränsningarna.

uhlin
12 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

Noobnisse skrev:
Krocksäkerhet är definitivt värt att ta i beaktning. Volvo v70 är kanske ett alternativ? De femcylindriga motorerna är driftsäkra (men törstiga) och bilen är riktigt bekväm och säker.

Saab är också riktigt fina bilar men min bild av dem är att de rent generellt inte lika pålitliga som motsvarande Volvo/japan.

Den Honda jag länkade tidigare är möjligtvis inte riktigt lika säker som en V70 men långt ifrån lika osäker som en japansk bil av mindre storlek. Den har 4 stjärnor i Euro Ncap med kommentaren
"The Accord performed well in most areas but failed to match the best in its class.".

https://www.euroncap.com/sv/results/honda/accord/15606

https://www.autoblog.com/buy/2004-Honda … y-ratings/

Det bästa man kan göra ur säkerhetssynpunkt är att sätta på bra däck på bilen och hålla hastighetsbegränsningarna.

Ja, V70 är inget dumt val. Men törstiga håller jag inte med om. Kanske turbon då? Har själv en V70 - 04 2,4 170 hästarn och den drar 0.8 lit/mil blandat körning. Ren landsväg ca 0.7 lit/mil

Ahrle
13 augusti 2022 · 71 Inlägg

uhlin skrev:
Ang. mopedbil och en Volvo 240 - 75 var det en konstig jämförelse. Om jag nu skulle krocka så hellre sitter jag alla dar i veckan i Volvon än en mopedbil.

Mopedbilen kan ju jämföras med en ram av PVC rör och chassit av glasspapper. Fattar inte hur föräldrar kan släppa iväg sina barn i såna? Okunskap hoppas jag.

Okunskap (eller något överdriven tumregel) är att påstå att allt nytt = krocksäkrare än allt gammalt. Klass för klass är det absolut rimligt - ny mellanklass vs. gammal mellanklass t ex.  Men nu efterfrågas stora familjebilar, vilka även av äldre modell är generellt krocksäkrare än nya småbilar.

Storlek/vikt > årsmodell (såvida man krockar med rörliga föremål, där det tyngre vanligtvis "vinner").

peshti skrev:
Krocksäkerheten är hyfsat viktigt för mig ändå. Jag har faktiskt varit med om en krock ganska nyligen där den andra föraren smet. Träffade precis bakom där min tvååriga dotter satt, så föraren missade dören precis.

Jag funderar på en Saab 9-5 igen men vet inte 🤷‍♂️. Typ en Saab 9-5 för kanske 20-30 tusen.

Men vi väntar ju också barn nummer 3 och då kanske man måste ha en 7sitsig?

Mvh

Peshti

9-5 är absolut en sund tanke, tycker jag iallafall. Saab ger förmodligen mest/modernast bil för pengarna, då Volvos popularitet minskar prisvärdheten.

Fast visst fanns XC90 som 7-sitsig? Den prisades ju för hur smart man löst sätesintegrationen. En stor bil där man sitter högt och säkert.

Senast redigerat av Ahrle (13 augusti 2022)

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2022 · 17 455 Inlägg

Bubblare:

Citroën C5 Wagon. Modern säker vagn som man åker ypperligt bra i. Snåla motorer. Automatlådan är en seg historia men hållbar. Går att köra på under halvlitern. Vi har en systerbil med samma maskin/låda, Peugeot 508.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
14 augusti 2022 · 181 Inlägg

uhlin skrev:
Ja, V70 är inget dumt val. Men törstiga håller jag inte med om. Kanske turbon då? Har själv en V70 - 04 2,4 170 hästarn och den drar 0.8 lit/mil blandat körning. Ren landsväg ca 0.7 lit/mil

Förbrukning blandad körning är enligt transportstyrelsen över 0.9l/mil för 170hk-motorn och manuell låda (förmodligen mer för automater) men de flesta jag pratat med säger att det är svårt att hålla dem under litern/mil. Inte jättetörstigt för en sån stor bil egentligen men med tanke på att dem är rätt slöa så känns det lite tråkigt. Turbomodellerna drar faktiskt ungefär lika mycket och där har man ju lite mer att åka med också.

uhlin
14 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

Noobnisse skrev:

uhlin skrev:
Ja, V70 är inget dumt val. Men törstiga håller jag inte med om. Kanske turbon då? Har själv en V70 - 04 2,4 170 hästarn och den drar 0.8 lit/mil blandat körning. Ren landsväg ca 0.7 lit/mil

Förbrukning blandad körning är enligt transportstyrelsen över 0.9l/mil för 170hk-motorn och manuell låda (förmodligen mer för automater) men de flesta jag pratat med säger att det är svårt att hålla dem under litern/mil. Inte jättetörstigt för en sån stor bil egentligen men med tanke på att dem är rätt slöa så känns det lite tråkigt. Turbomodellerna drar faktiskt ungefär lika mycket och där har man ju lite mer att åka med också.

Här är vad jag får fram.

https://www.google.com/search?q=vad+dra … s-wiz-serp

Noobnisse
15 augusti 2022 · 181 Inlägg

uhlin skrev:

Noobnisse skrev:

uhlin skrev:
Ja, V70 är inget dumt val. Men törstiga håller jag inte med om. Kanske turbon då? Har själv en V70 - 04 2,4 170 hästarn och den drar 0.8 lit/mil blandat körning. Ren landsväg ca 0.7 lit/mil

Förbrukning blandad körning är enligt transportstyrelsen över 0.9l/mil för 170hk-motorn och manuell låda (förmodligen mer för automater) men de flesta jag pratat med säger att det är svårt att hålla dem under litern/mil. Inte jättetörstigt för en sån stor bil egentligen men med tanke på att dem är rätt slöa så känns det lite tråkigt. Turbomodellerna drar faktiskt ungefär lika mycket och där har man ju lite mer att åka med också.

Här är vad jag får fram.

https://www.google.com/search?q=vad+dra … s-wiz-serp

Då får vi med andra ord fram samma sak = "Bränsleförbrukning - Blandad körning    9.1 l/100 km"?

peshti
15 augusti 2022 · 60 Inlägg

Äh slutade med att jag köpte en 7sitsig bil för 98 900.

En Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 156hk 7-sits. Hoppas det är bra grejer, köpte bara en 7-sits för att vi väntar barn 3.

Men känns säkert och bra

uhlin
16 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

peshti skrev:
Äh slutade med att jag köpte en 7sitsig bil för 98 900.

En Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 156hk 7-sits. Hoppas det är bra grejer, köpte bara en 7-sits för att vi väntar barn 3.

Men känns säkert och bra

Du kommer säkert inte bli besviken.

Tycker det låter som ett bra val.
Årsmodell? Kan va väldigt dyr skatt på dieslar och ingen direkt lätt bil.

uhlin
16 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

Noobnisse skrev:

uhlin skrev:

Noobnisse skrev:

Förbrukning blandad körning är enligt transportstyrelsen över 0.9l/mil för 170hk-motorn och manuell låda (förmodligen mer för automater) men de flesta jag pratat med säger att det är svårt att hålla dem under litern/mil. Inte jättetörstigt för en sån stor bil egentligen men med tanke på att dem är rätt slöa så känns det lite tråkigt. Turbomodellerna drar faktiskt ungefär lika mycket och där har man ju lite mer att åka med också.

Här är vad jag får fram.

https://www.google.com/search?q=vad+dra … s-wiz-serp

Då får vi med andra ord fram samma sak = "Bränsleförbrukning - Blandad körning    9.1 l/100 km"?

Hahaha, ja, det får vi visst. Det var jag som läste lite fel när du skrev att det var svårt och få dem under litern/mil också. Trodde du syftade på landsväg.

Men faktum kvarstår, ca 08 blandad körning på min V70. Men kör inte som en biltjuv heller. Spelar nog in en del.
Samt noga med service och så...

torsen
16 augusti 2022 · 7 231 Inlägg

Diskussionen verkar ha stangerat på V70 och bränsleförbrukning, där divergerande åsikter/erfarenheter förts fram.
Visserligen, det erkännes, är bränsleförbrukningen en stor post i bilägandet.
Men en ännu mycket större utgiftspost kan reparationer vara.
Ts är, eller verkar vara, novis på bilar = INTE hobbymekaniker.
Anser det bättre att råda till en driftsäker bil, där risken ohemula reparationskostnader är mindre = en japansk bil.
30.000:- är inte mycket pengar.
Sett i relation till värdeminskningen på en ny bil.
Som jag skrivit tidigare - expandera bilbudgeten för (barn-)säkerhetens skull.
Anser det omoget/ansvarslöst att köpa en familjebil för 20-30 tusen.

uhlin
16 augusti 2022 · 2 834 Inlägg

torsen skrev:
Diskussionen verkar ha stangerat på V70 och bränsleförbrukning, där divergerande åsikter/erfarenheter förts fram.
Visserligen, det erkännes, är bränsleförbrukningen en stor post i bilägandet.
Men en ännu mycket större utgiftspost kan reparationer vara.
Ts är, eller verkar vara, novis på bilar = INTE hobbymekaniker.
Anser det bättre att råda till en driftsäker bil, där risken ohemula reparationskostnader är mindre = en japansk bil.
30.000:- är inte mycket pengar.
Sett i relation till värdeminskningen på en ny bil.
Som jag skrivit tidigare - expandera bilbudgeten för (barn-)säkerhetens skull.
Anser det omoget/ansvarslöst att köpa en familjebil för 20-30 tusen.

Fast nu köpte ju TS en 7-sitsig Mitsubishi Outlander för 100.000 nästan.  Så nu åker han säkert. Hehehe

peshti
16 augusti 2022 · 60 Inlägg

uhlin skrev:

peshti skrev:
Äh slutade med att jag köpte en 7sitsig bil för 98 900.

En Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 156hk 7-sits. Hoppas det är bra grejer, köpte bara en 7-sits för att vi väntar barn 3.

Men känns säkert och bra

Du kommer säkert inte bli besviken.

Tycker det låter som ett bra val.
Årsmodell? Kan va väldigt dyr skatt på dieslar och ingen direkt lätt bil.

Årsmodell 2012, har aldrig tidigare köpt en bil för det här priset så hoppas inte jag blir besviken men det tror jag inte 😊.

spillolja
16 augusti 2022 · 4 020 Inlägg

Idag är det läge att sälja
Idag är det inte läge att köpa

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ahrle
16 augusti 2022 · 71 Inlägg

peshti skrev:
Äh slutade med att jag köpte en 7sitsig bil för 98 900.

En Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 156hk 7-sits. Hoppas det är bra grejer, köpte bara en 7-sits för att vi väntar barn 3.

Men känns säkert och bra

Grattis, låter som ett vettigt köp. Alltid bra med fyrhjulsdrift på ungarnas äventyr 👍

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
peshti
16 augusti 2022 · 60 Inlägg

Fick bilen precis känns bra 😊. Lite repor här och där, spricka i rutan men de sa de att de skulle fixa så jag vet inte. Själva bilen är bekväm att köra iaf.

Köpte av riddermarkbil, är osäker på om det var klokt men samtidigt känns det som att jag har fått vad jag kan förvänta mig av min prisklass.

xXSammy
16 augusti 2022 · 6 569 Inlägg

Är kamremmen bytt?
2.2an är en (bra) PSA maskin, osäker på vad Mitsubishi kör för kamremsintervaller men Fordarna med samma maskin har 20.000 mil/10år

De/Dem
peshti
16 augusti 2022 · 60 Inlägg

Yes kamremmen är bytt 😊

SportPilot Ubåtsingenjör
17 augusti 2022 · 7 228 Inlägg

Vi kör en Avensis från 2008
Rymlig, sitter bra och snittar 0,62 enligt färddatorn. Bensin

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang