Vad kallas kontakten till Vevaxelgivaren?

Nissanmicran
10 augusti 2022 · 4 Inlägg

Hej, jag har en Nissan micra 2003. Efter felsökning visade bilen att vevaxelgivaren var kaputt. Jag bytte ut den, samma fel. Bytte ut med nytt märke, samma fel. Bytte kamaxelgivaren, samma fel. Nu tror jag kontakten som sitter till dessa kan vara dålig, men vet inte vad den kallas (kontaktdon?). Jag hittar dock inga sådana någonstans, kanske kan man köpa det på biltema eller något?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2022 · 14 007 Inlägg

Nissanmicran skrev:
Hej, jag har en Nissan micra 2003. Efter felsökning visade bilen att vevaxelgivaren var kaputt. Jag bytte ut den, samma fel. Bytte ut med nytt märke, samma fel. Bytte kamaxelgivaren, samma fel. Nu tror jag kontakten som sitter till dessa kan vara dålig, men vet inte vad den kallas (kontaktdon?). Jag hittar dock inga sådana någonstans, kanske kan man köpa det på biltema eller något?

Varför två trådar om samma sak?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
10 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Vad säger felkoden exakt?
Det är inte förhållandet mellan axlarna den menar?

Själva kontakten är nog specifik för bilmodellen och kan nog bara köpas orginal. Om ens det.
Klippa kablar o skarva med universellt material är nödlösning.  Inte för test.

Utmarks-Loke
10 augusti 2022 · 5 809 Inlägg

Det finns en del universala kontaktdon som vissa biltillverkare använder, vet dock inte om Nissan gör det. Men när jag behövde en kontakt till en bmw hittade jag den hos ELFA. Det krävde dock mycket research, jag fick sitta och bildgoogla länge innan jag kom fram till vad den hette.

Nissanmicran
10 augusti 2022 · 4 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vad säger felkoden exakt?
Det är inte förhållandet mellan axlarna den menar?

Själva kontakten är nog specifik för bilmodellen och kan nog bara köpas orginal. Om ens det.
Klippa kablar o skarva med universellt material är nödlösning.  Inte för test.

Den säger P0335. Crankshaft position sensor A circuit

Nissanmicran
10 augusti 2022 · 4 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nissanmicran skrev:
Hej, jag har en Nissan micra 2003. Efter felsökning visade bilen att vevaxelgivaren var kaputt. Jag bytte ut den, samma fel. Bytte ut med nytt märke, samma fel. Bytte kamaxelgivaren, samma fel. Nu tror jag kontakten som sitter till dessa kan vara dålig, men vet inte vad den kallas (kontaktdon?). Jag hittar dock inga sådana någonstans, kanske kan man köpa det på biltema eller något?

Varför två trådar om samma sak?

/Benny

Blev nog något vajsing när jag postade

mb_pucken
10 augusti 2022 · 5 083 Inlägg

Original givare eller pirat?
Stött på flera bilar där det bytts till pirat vevaxelgivare som inte funkar bra. Då har det löst sig med en original.

Är bilen seg att starta? Det kan dom bli med kass givare.
Kan vara kedjan som är sträckt också. Kan finnas en inspektionslucka på bröstkåpan där man kan se spännaren till kedjan och hur långt ut kolven på den är. Kan vara värt att kontrollera.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mossan1
11 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Nissanmicran skrev:
Den säger P0335. Crankshaft position sensor A circuit

Felkoden talar i alla fall om sensorn.
Brott eller kortslutning vet man inte.

Den handlar inte om läget, MEN, dessa ISO-koder som man läser ut med enklare scanners är inte lika träffsäkra som en som läser efter tillverkarens protokoll.   Ibland blir det fel eller otydligt.

Läget kan tyvärr inte uteslutas 100%.

Läget = vev och kam i osync pga hoppad eller sträckt kamdrivning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang