Finns det något mellanting mellan glasfiberspackel och finspackel? Är stålplast min räddare i nöden?

Jonatan36
12 augusti 2022 · 25 Inlägg

Hej, som rubriken lyder,

Finns det något mellanting mellan glasfiberspackel och finspackel.

Glasfiberspackel är ju väldigt hållbart, sjunker inte men är också väldigt grovt och svårt att slipa.

Finspackel är däremot lättslipat men som jag uppfattar det ska det endast användas som typ "finish" på grövre spackel innan man lackar?

Vad finns det då för alternativ där man får lite av båda delarna? Det viktigaste är att det inte ska vara för svårarbetat eller svårslipat och att den helst inte sjunker.

Spacklet ska användas till att fixa ojämnheter i plåt på bilen efter rost där den djupaste punkten är 6 millimeter och har en bredd på 2cm.

Har kollat på stålplast från jula men förstår inte riktigt hur det skiljer sig från lättspackel pp100? Är standardspackel från Biltema något jag ska använda?

Är det något av ovannämnda som jag bör använda eller är jag helt ute och cyklar (läs: bilar)

Hjälp uppskattas!

Jonatan36
12 augusti 2022 · 25 Inlägg

Gällande silikonborttagning - om ett spackel säger att det inte fäster på silikon, går det inte att rengöra med det då?

torsen
13 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

Jonatan36 skrev:
Hej, som rubriken lyder,

Finns det något mellanting mellan glasfiberspackel och finspackel.

Glasfiberspackel är ju väldigt hållbart, sjunker inte men är också väldigt grovt och svårt att slipa.

Finspackel är däremot lättslipat men som jag uppfattar det ska det endast användas som typ "finish" på grövre spackel innan man lackar?

Vad finns det då för alternativ där man får lite av båda delarna? Det viktigaste är att det inte ska vara för svårarbetat eller svårslipat och att den helst inte sjunker.

Spacklet ska användas till att fixa ojämnheter i plåt på bilen efter rost där den djupaste punkten är 6 millimeter och har en bredd på 2cm.

Har kollat på stålplast från jula men förstår inte riktigt hur det skiljer sig från lättspackel pp100? Är standardspackel från Biltema något jag ska använda?

Är det något av ovannämmennda som jag bör använda eller är jag helt ute och cyklar (läs: bilar)

Hjälp uppskattas!

6 mm spackel är i mesta laget.
Något beroende på var det ska appliceras.
På karossdelar som "vibrerar", t ex skärmkanter, är det direkt olämpligt.
Här bör du tennspackla - men 6 mm kräver sin man att få tennet att stanna kvar och inte hamna som en EP-skiva på golvet(Foppattofflor med stora hål ovanpå är olämpliga då).
Försök rikta plåten så du slipper så tjocka lager spackel.

Jonatan36
13 augusti 2022 · 25 Inlägg

torsen skrev:
6 mm spackel är i mesta laget.
Något beroende på var det ska appliceras.
På karossdelar som "vibrerar", t ex skärmkanter, är det direkt olämpligt.
Här bör du tennspackla - men 6 mm kräver sin man att få tennet att stanna kvar och inte hamna som en EP-skiva på golvet(Foppattofflor med stora hål ovanpå är olämpliga då).
Försök rikta plåten så du slipper så tjocka lager spackel.

Okej, men vad är skillnaden mellan spackel och stålplast av t.ex. den är typen?: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … 110/#tab04

zzr94092
13 augusti 2022 · 4 378 Inlägg

Står ju på burkarna vad det är..

torsen
14 augusti 2022 · 7 198 Inlägg

zzr94092 skrev:
Står ju på burkarna vad det är..

Instämmer.
Läs själv på burkarna vad resp spackel rekommenderas till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang